0

فواید مرغ برای نوزادان و کودکان

تصویر پیدا نشد !
بازدید 19

فواید مرغ برای نوزادان و کودکان

مجموعه: اخبار پزشکی

تاریخ انتشار : سه شنبه, 12 تیر 1403 10:46

 
تغذیه نوزادان و کودکان باید طبق اصول و استانداردهای خاص خود انجام شود تا روند رشد جسمی و ذهنی آن‌ها به درستی پیش برود. به‌ویژه در سال‌های اول زندگی که بدن نیاز به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی دارد، موادی مانند پروتئین که ماده اساسی برای استحکام استخوان‌ها، رشد ماهیچه‌ها، افزایش هورمون‌ها و… هستند، باید به مقدار مورد نیاز مصرف شوند.
مرغ می‌تواند به بهترین شکل این کار را انجام دهد؛ زیرا هم منبع غنی از پروتئین است و هم درصد چربی بسیار کمی دارد. بنابراین می‌توان آن را در دسته گوشت‌های سالم و مقوی برای بدن در نظر گرفت. در این مطلب قصد داریم فواید پ برای نوزادان و کودکان را بررسی کنیم تا شما هم اطلاعات لازم را درباره خواص این پروتئین مقوی به‌دست آورید.
 
فواید بی نظیر گوشت مرغ برای نوزادان و کودکان
گوشت مرغ از جمله پروتئین‌های بسیار مقوی است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و مصرف مناسب آن می‌تواند به رشد جسمی و ذهنی کودکان کمک کند. از خواص این ماده غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
رشد عضلات بدن
پروتئین منبع اصلی بهبود و رشد عضلات است که در بسیاری از مواد غذایی از جمله مرغ وجود دارد. بنابراین باید آن را در وعده‌های غذایی کودکان و نوزادان قرار دهید تا پروتئین مورد نیاز بدنشان را از این طریق تامین کنند. پروتئین موجود در مرغ به راحتی جذب بدن می‌شود و به‌طور موثری روی رشد عضلات تاثیرگذار است.
 
استحکام استخوان‌ها
در مرغ علاوه بر پروتئین، مواد مفید دیگری مانند کلسیم و فسفر نیز وجود دارند. این دو ماده نقش مهمی را در افزایش استحکام استخوان‌های بدن ایفا می‌کنند. بنابراین اگر در رژیم غذایی کودکان و نوزادان به مقدار کافی مرغ در نظر بگیرید، کلسیم و فسفر مورد نیاز بدنشان تامین می‌شود. در هر 100 گرم مرغ، حدود 15 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد.
 
افزایش گردش خون
بدن کودکان و نوزادان به مقدار کافی آهن نیاز دارد تا بتواند با تولید گلبول‌های قرمز به افزایش خون‌رسانی بدن کمک کند. مرغ منبع خوبی برای تامین آهن مورد نیاز بدن است. همچنین در این ماده غذایی مقدار زیادی پتاسیم وجود دارد که می‌تواند در بهبود وضعیت رگ‌های خونی موثر باشد.
 
کمک به رشد مغز
رشد مغز نوزاد و کودک از مسائل بسیار مهمی است که باید تحت کنترل مادران باشد. تغذیه یکی از عواملی است که می‌تواند به این موضوع کمک کند. به‌طور مثال مادران باید گوشت مرغ را در رژیم غذایی نوزاد و کودک خود قرار دهند؛ زیرا این ماده منبع خوبی برای رشد و بهبود مغز است ‌و در آن مقادیر زیادی ویتامین‌های A، C و B12 وجود دارند که به نوعی محرک مغز هستند.
 
تقویت سیستم ایمنی
یکی دیگر از فواید مرغ برای کودک و نوزاد، تقویت سیستم ایمنی بدن است. در این ماده غذایی مقداری روی و منیزیم وجود دارند که منبع خوبی برای جلوگیری از عفونت‌ها و باکتری‌ها هستند. بنابراین مصرف مقدار مناسبی از مرغ، ایمنی کافی را در بدن کودک و نوزاد ایجاد می‌کند.
 
زمان شروع مصرف مرغ در نوزادان
 

 
مرغ منبع اساسی پروتئین و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن است که نه تنها بزرگسالان، بلکه کودکان نیز باید آن را مصرف کنند. معمولا از پایان شش ماهگی و زمان شروع غذای کمکی می‌توان آب مرغ را به رژیم غذایی نوزاد اضافه کرد. حتی پس از پایان هشت ماهگی که نوزاد با غذاهای جامد آشنایی دارد، می‌توان پوره گوشت مرغ را به همراه مواد دیگر به آنان داد؛ البته به شرطی که مرغی سالم و ارگانیک تهیه کنید.
 
با وجود اینکه مرغ ارزش غذایی بالایی دارد و حتما باید در تغذیه نوزاد و کودک قرار گیرد، پیش از مصرف آن حتما با پزشک مشورت کنید؛ زیرا شرایط و بدن هر نوزاد با دیگری متفاوت است و باید بر طبق آن تغذیه‌های لازم در نظر گرفته شوند. همچنین بهتر است برای جلوگیری از ایجاد حساسیت، مصرف مرغ یا سایر مواد غذایی جدید را از مقدار خیلی کم شروع کنید و به مرور زمان آن را افزایش دهید؛ زیرا برخی از کودکان سیستم گوارشی بسیار حساسی دارند و به سرعت به انواع مواد غذایی آلرژی نشان می‌دهند.
 
خواص پای مرغ برای نوزادان و کودکان
پای مرغ نیز یکی از منابع بسیار عالی برای رشد جسمی کودکان است که خواص بی‌شماری دارد. از جمله این خواص می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:
● در پای مرغ مقادیر زیادی کلاژن وجود دارد که می‌تواند به تقویت استخوان‌ها کمک کند.
 
● پای مرغ سرشار از سولفات کندروتئین است که باعث غضروف‌سازی می‌شود. همچنین شکستگی و بهبود استخوان‌ها از طریق این ماده امکان‌پذیر است.
 
● در پای مرغ مقدار زیادی ویتامین A وجود دارد که می‌تواند روی تقویت حس بینایی کودکان موثر باشد.
 
● سلامتی لثه‌ها و درمان بیماری‌های مربوط به آن با مصرف پای مرغ بهبود می‌یابد؛ زیرا سرشار از کلاژن و آمینواسید است.
 
● رشد قد کودکان نیز با مصرف پای مرغ امکان‌پذیر است؛ به‌ویژه اگر از زمان نوزادی مصرف آن را شروع کنید.
 
گوشت مرغ؛ تغذیه‌ای سالم و مقوی برای کودکان
 

 
همان‌طور که گفتیم، مرغ از جمله مواد غذایی بسیار لذیذ و مقوی است که می‌تواند به رشد جسمی و مغذی کودکان کمک کند. درواقع پروتئین، کلسیم، منیزیم و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از طریق این ماده غذایی تامین می‌شوند؛ بنابراین مرغ می‌تواند ماده غذایی کاملی باشد.
 
البته نوع مرغ و نحوه طبخ آن بسیار مهم است. بنابراین در ابتدا محصولی را انتخاب کنید که کاملا تازه و سالم باشد تا بدن کودک بتواند به راحتی آن را هضم کند. در قدم بعدی نیز حتما آن را کامل بپزید و تا جای ممکن در هنگام طبخ از نمک و سایر چاشنی‌ها استفاده نکنید.
 
 
 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *