عوارض خطرناک آپنه خواب یا قطع تنفس در خواب

عوارض خطرناک آپنه خواب یا قطع تنفس در خواب

وقفه تنفسی یا قطع تنفس در خواب (sleep apnea) نوعی اختلال خواب است که برای مدتی کوتاه ولی با دفعات زیاد در خواب ایجاد می شود.

هر توقف چند ثانیه طول می کشد و تعداد زیاد توقف در هر شب اتفاق می افتد. هر کدام از این حالت ها آپنه یا وقفه تنفسی است که برای سلامتی انسان بسیار مضر و خطرناک است و اگر درمان های کمکی انجام نشود، حیات بیمار به خطر می افتد. اکثر دوره های آپنه یا همان وقفه تنفسی، همراه با خروپف و خُرخُر بلند است و فرد به دلیل آپنه زیاد، یکباره با حالت خفگی از خواب بیدار می شود. البته در بسیاری از موارد فرد متوجه وقفه های خواب تنفسی در خود نمی شود و این افراد خانواده هستند که با صدای بلند فرد بیمار، متوجه خفه شدن او می شوند.

با وجود این اتفاقات است که کیفیت خواب در اینگونه افراد اُفت می کند و فرد با علائمی مثل خستگی و سردرد و گردن درد، در طول روز مواجهه است. در بسیار موارد اینقدر این خستگی و کلافگی به سراغ فرد می رود که باعث تصادفات رانندگی نیز می شود.

افرادی که در خواب دچار وقفه تنفسی می شوند، سطح اکسیژن خون آنها ممکن است تا 60 درصد نیز اُفت کند که همین افت اکسیژن، عوارض بسیار خطرناکی را در ارگان های بدن او بجای می گذارد. میزان درصد اکسیژن خون شریانی هر فرد باید بالای 94 درصد باشد و در افرادی که با آپنه خواب یا همان وقفه تنفسی دست و پنجه نرم می کنند، به زیر 70 درصد می رسد و اگر افرادی که مبتلا به آپنه خواب هستند و اقدام به درمان نکنند، در دراز مدت دچار سکته های قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع دو، فشار خون بالا و افسردگی می شوند.

علائم و نشانه های آپنه انسدادی خواب

علائم آپنه انسدادی خواب شامل خواب آلودگی بیش از حد در طول ساعات بیداری و سردرد های صبحگاهی همراه با خشکی دهان است. افرادی که وقفه تنفسی در خواب دارند میل جنسی آنها کاهش پیدا می کند و در طول روز بیش از اندازه تعریق دارند و تمرکز و یادگیری در آنها نیز کاهش می یابد. بی حوصله بودن در طول روز، یکی دیگر از نشانه های آپنه انسدادی در خواب است.

چرا وقفه تنفسی در فرد ایجاد می شود؟

آپنه و وقفه تنفسی ممکن است انسدادی باشد یعنی یک انسداد در راه هوایی فوقانی فرد قرار گرفته باشد و علت آن نیز می تواند چاقی و یا گردن کوتاه فرد بیمارباشد و یا اینکه می تواند آپنه انسدادی مرکزی باشد یعنی علت آن مشکلات مغزی باشد و یا اینکه هر دوی این موارد.

تشخیص آپنه خواب چگونه است؟

با انجام آزمایش تست خواب می توانید میزان و شدت آپنه خود را مشخص کنید و اقدامات درمانی و کمکی را انجام دهید.

عوارض خطرناک آپنه خواب

پُرفشاری خون، سکته مغزی، نارسایی قلبی، حمله قلبی، آریتمی ضربان قلب، ناتوانی در انجام کارهای روزمره، ابتلا به دیابت نوع دو، کاهش میل جنسی

راه درمان وقفه تنفسی و آپنه خواب چیست؟

درمان کمکی آپنه خواب، استفاده از دستگاه بای پپ (BIPAP) است. دستگاه بای پپ یک دستگاه کمک تنفسی است که با ایجاد فشار مثبت در ریه و سیستم تنفسی فرد مبتلا به آپنه خواب، انسداد ها را برطرف می کند و از ایجاد وقفه تنفسی در فرد بیمار جلوگیری می کند. دستگاه بای پپ با کمک یک ماسک مخصوص که ماسک بای پپ نام دارد و روی صورت فرد بیمار قرار می گیرد، فشار مثبت را به درون ریه و سیستم تنفسی فرد بیمار وارد می کند و از ایجاد وقفه تنفسی جلوگیری می کند.

خرید دستگاه بای پپ

دستگاه بای پپ (BIPAP) چگونه به درمان آپنه خواب کمک می کند؟

دستگاه بای پپ چیست و عملکرد دستگاه بای پپ چگونه است؟

دستگاه بای پپ BIPAP: Bilevel positive airway pressure، یک دستگاه کمک تنفسی ریه است که میزان هوای داخل ریه را در بیمارانی که مشکل ریوی دارند، افزایش می دهد. دستگاه بای پپ با موتور دمنده ای که دارد یک فشار مثبت راه هوایی هنگام دم و یک فشار مثبت راه هوایی حین بازدم اعمال می کند تا از این طریق، میزان فشار هوا در ریه ها افزایش پیدا کند و میزان اکسیژن خون اشباع شده در فرد بیمار افزایش پیدا کند.

اعمال فشار از طریق موتور دمنده دستگاه بای پپ ایجاد می شود و این فشار مثبت هوا، از طریق لوله خرطومی و ماسک صورت به دستگاه تنفس بیمار انتقال پیدا می کند و این فشار مثبت راه هوایی پس از اینکه وارد ریه های فرد مبتلا گردد، سبب انبساط برونش ها و کیسه های هوایی و در نتیجه افزایش تبادلات گازی می گردد. لازم به ذکر است که ماسک بای پپ از طریق بند ماسک بای پپ، روی صورت بیمار فیکس می شود.

خرید دستگاه بای پپ رسمد

دستگاه بای پپ فشار مثبت هوا را از طریق ماسک صورت یا ماسک بینی (که به مجاری تنفسی بیمار متصل می شوند) به دستگاه تنفسی بیمار منتقل می کند و در نتیجه فشار داخل ریه بیمار را افزایش می دهد و به همین دلیل است که به این نوع تهویه با دستگاه بای پپ، تهویه فشار مثبت می گویند زیرا دستگاه بای پپ با فشار هوای مثبت، به باز شدن برونش ها و کیسه های هوایی ریه کمک می کند.

هنگام استفاده از دستگاه بای پپ، هم هنگام دم و هم هنگام بازدم، فشار مثبت هوا وارد ریه ها می شود ولی هنگام دم این فشار مثبت هوا، بسیار بیشتر است.

دستگاه بای پپ

منبع: mahakmedical.com
  |   لینک کوتاه : https://iranmedicalinfo.com/?p=57420

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نگار بهاری گفت:

    سلام وقت بخیر آپنه خواب در خانواده ما ارثیه و همگی از این بیماری رنج میبریم.

    1. کارشناس روابط عمومی گفت:

      سلام نگار جان، سپاس از وقتی که گذاشتید برای به اشتراک گذاری کامنت با ما.