0

درمان سرطان بدون طب تسکینی ناقص است

درمان سرطان بدون طب تسکینی ناقص است
بازدید 4

به گزارش خبرگزاری مهر، متخصصان در سمپوزیوم مراقبت‌های حمایتی و تسکینی حوزه سرطان که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، بر اهمیت طب تسکینی در درمان بیماران مبتلا به سرطان تاکید و اعلام کردند بدون آن، فرایند درمان بیماران ناقص خواهد بود.

محمد جهانگیری مدیرعامل مکسا در این سمپوزیوم درباره طرح مدیریت بهینه بیماران مبتلا به سرطان در کنترل بیماری که توسط مکسا ارائه شده است، سخنرانی کرد و با اشاره به اهمیت وجود تیم‌های تسکینی متشکل از پزشکان، مددکاران و روانشناسان، گفت: این تیم باید بدون مداخله در کار هم، ولی در کنار هم باشند و با نگاه جامع به این موضوع، بیماران بتوانند مسیر درمان خود را با حمایت تسکینی طی کنند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه همکاری مکسا با ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی کشور درباره اجرای طرح مدیریت بهینه و جامع بیماری سرطان افزود: ما با مطالعه و به صورت کاملاً علمی این کار را انجام می‌دهیم و امیدواریم در سطح بین الملل هم این طرح را در کنار دانشگاه‌های برتر دنیا اجرا کنیم.

کاهش اضطراب بیماری با ورزش

در ادامه این نشست، علی مظاهری نژاد مدیر گروه پزشکی ورزشی دانشگاه ایران، با تقسیم ورزش به سه گروه هوازی، قدرتی و کششی، بر تأثیر مثبت فعالیت بدنی بر کاهش ریسک مرگ و میر بیماران مبتلا به سرطان تأکید و تصریح کرد: ۵۰ درصد مرگ و میرها به ۶ دلیل شدت نشانه‌های بیماری است که با ورزش کاهش می‌یابد.

معاون پژوهش مکسا، یکی از مصائب بیماری سرطان را اضطراب دائم بیمار دانست و گفت: اگر ۲ ورزش هوازی و قدرتی با هم دو بار در هفته انجام شود، باعث کاهش اضطراب خواهد شد و امروزه در کشورهای پیشرفته هم نخستین قدم دارو درمانی نیست و ابتدا با فعالیت ورزشی، فرایند درمان شروع می‌شود.

وی، وجود خستگی و اختلال خواب را از موضوعات مهم در روند درمان بیماران مبتلا به سرطان عنوان کرد و افزود: ورزش در کنار درمان را نباید از دست داد، خستگی با ورزش کردن کاهش می‌یابد، ورزش هوازی ۲ تا سه بار در هفته و ورزش قدرتی به مدت ۱۵۰ دقیقه برای این بیماران کمک کننده است.

مظاهری نژاد ادامه داد: این دستور برای سایر بیماری‌های مزمن، مثل پارکینسون و آلزایمر نیز توصیه می‌شود.

به گفته وی، تکمیل درمان با طب تسکینی برای سایر بیماری‌های سالمندی، پارکینسون و آلزایمر و بیماری‌های مزمن نیز مفید است.

یکی از فوق تخصصان خون و انکولوژی و متخصص طب تسکینی در این نشست گفت: طب تسکینی یک رشته تخصصی محسوب می‌شود و بدون آن فرایند درمان سرطان، ناقص است

عبدالرحیم حزینی گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد طب تسکینی در درمان بیماری‌های مزمن از جمله سرطان اولویت دارد و با همین مراقبت تسکینی، علم درمان کامل می‌شود.

وی هشدار داد: اگر پزشکان بدون همکاری تیم تسکینی به درمان بپردازند، ممکن است با چالش‌هایی مانند ناامیدی و ضعف سیستم بدنی بیماران مواجه شوند.

این متخصص خون و سرطان خاطرنشان کرد: اکنون علم از درمان برخی بیماری‌های مزمن ناتوان است، بنابراین ما باید با ادغام درمان علمی و طب تسکینی، به بیماران امدادرسانی کنیم.

به گفته این متخصص «طب تسکینی»، تکمیل درمان با طب تسکینی برای سایر بیماری‌های سالمندی، پارکینسون و آلزایمر و بیماری‌های مزمن نیز مفید است.

وی با تاکید بر اینکه «سرطان هراسی» در ایران بیداد می‌کند، گفت: بر اساس آمار ۸۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان در ایران جان خود را از دست می‌دهند که این نشان‌دهنده نیاز مبرم به یک رویکرد جامع در درمان این بیماران است.

سمپوزیوم مراقبت‌های حمایتی و تسکینی به مناسبت روز جهانی طب تسکینی، توسط مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) و همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *