0

راهنمای شروع غذای کمکی کودک

تصویر پیدا نشد !
بازدید 3

راهنمای شروع غذای کمکی کودک

شروع غذای کمکی کودک

 

زمانی که کودک به سن مناسب برای شروع غذاهای جامد نزدیک می‌شود، دانستن زمان دقیق و نحوه معرفی این غذاها می‌تواند به یک مسئله چالش‌برانگیز برای والدین تبدیل شود.

بر اساس توصیه‌های پزشکان کودک، بازه زمانی 6 ماهگی به بعد معمولا برای آغاز این مرحله مناسب است. با این حال، توجه به علائم آمادگی کودک از اهمیت بیشتری برخوردار است. مشاهده اینکه کودک قادر به نشستن صاف است، با علاقه به غذای دیگران نگاه می‌کند یا پس از مصرف کامل شیر همچنان گرسنه به نظر می‌رسد، می‌تواند نشانه‌هایی از آمادگی او برای آشنایی با غذاهای جامد باشد. بنابراین مهم است که والدین در این مرحله، غذاهای مناسب و سالمی برای کودک خود انتخاب کنند و با رعایت یک روتین منظم، او را با طعم و بافت‌های مختلف غذا آشنا سازند.

 

چه زمانی می‌توانیم کودک خود را با غذای جامد آشنا کنیم؟

بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) والدین می‌توانند کودک خود را از 6 ماهگی با غذاهای جامد آشنا کنند. البته اینکه چه زمانی بهترین موقعیت برای این کار است، به وضعیت کودک بستگی دارد. در واقع بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا کودک آماده است یا خیر، توجه به نشانه‌ها و علائمی است که او از خود نشان می‌دهد. این علائم به این صورت هستند:

* آنها می‌توانند صاف بنشینند و سر خود را بالا نگه دارند.

 

* آنها با کنجکاوی به چیزی که شما می‌خورید نگاه می‌کنند.

 

* ممکن است دهان خود را برای خوردن غذای شما باز کنند.

 

* پس از دریافت یک وعده کامل روزانه شیر همچنان گرسنه به نظر می‌رسند.

 

* زمانی که رفلکس رانش زبان خود را از دست بدهند.

 

بنابراین والدین با مشاهده هر یکی از علائم بالا می‌توانند مطمئن شوند که کودکشان آماده خوردن غذاهای جامد به همراه شیر مصرفی روزانه است.

 

چگونه باید کودک خود را با غذای جامد آشنا کنیم؟

والدین باید معرفی غذاهای جامد به کودک خود را به عنوان یک جایزه در نظر بگیرند، زیرا تا یک سالگی کودک بخش عمده‌ای از کالری و مواد مغذی مورد نیازش را همچنان از شیر مادر یا شیر خشک تامین می‌کند. بنابراین والدین باید همچنان به خوردن شیر او دقت کنند و اول صبح، قبل یا بعد از غذا و قبل از خواب حتما به کودک خود شیر دهند و در ابتدا، باید آزمایش کنند تا ببینند چه چیزی برای کودکشان بهتر است. اگر فرزندشان شیر زیاد می‌نوشد، ابتدا به او غذا و سپس شیر دهند اما اگر به صورت متعادل شیر مصرف می‌کند، حالت برعکس را امتحان کنند.

 

پس از آشنایی کودک با غذای جامد و به محض اینکه کودک مفهوم غذا خوردن را درک کرد یا به صرف غذا علاقه نشان داد (این اتفاق معمولا بین 6 تا 9 ماهگی اتفاق می افتد)، والدین باید یک برنامه روزانه شامل تمام وعده‌ها از صبحانه تا شام را برای او تهیه کنند. حتی اگر گاهی اوقات کودک گرسنه نبود هم همچنان این برنامه را رعایت کنند تا او به این روتین روزانه عادت کند، با این حال والدین و مراقبان کودک نباید هرگز به کودک خود فشار بیاورند تا با اجبار غذا بخورد.

 

خوب است در مرحله آماده کردن کودک برای آشنایی با غذای جامد، والدین در 6 ماهگی، به کودک خود روزانه 2 وعده غذا بدهند که هر وعده تقریبا 2 تا 4 قاشق غذاخوری باشد. همچنین در 7 تا 12 ماهگی به آنها 3 وعده غذا بدهند که هر وعده تقریبا به اندازه مشت دست کودک باشد. توجه به این نکته مهم است که اعداد توصیه‌شده صرفا یک دستورالعمل کلی هستند و از آن مهمتر این است که والدین غذاهای جدید را با فاصله زمانی چند روزه و به صورت جدا از هم به کودک خود معرفی کنند.

 

غذای کمکی کودک

 

انتخاب غذاهای کمکی برای کودک بر اساس سن

بهترین گزینه‌ها برای شروع غذای کمکی کودک، میوه‌ها و سبزیجات به صورت له و پوره‌شده است. برای شروع می‌توانید از غذاهایی مانند هویج، موز، کدو تنبل و سیب‌زمینی شیرین شروع کنید.

 

در 6 ماهگی میزان آهن موجود در بدن نوزاد کم می‌شود و استفاده از غلات تک دانه غنی‌شده با آهن گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شوند. بنابراین در این مرحله والدین می‌توانند یک قاشق چایخوری غلات تک دانه را با 4 تا 5 قاشق چایخوری شیر مادر یا شیر خشک یا آب مخصوص کودک نرم و ترکیب کنند البته اگر کودک در این مرحله دهانش را باز نکرد هم نباید او را مجبور کرد بلکه باید پس از یک هفته دوباره امتحان کرد.

از 6 تا 8 ماهگی هم والدین می‌توانند از فینگرفودهای تک‌ ماده‌ای استفاده کنید. در این زمان غذای کمکی باید به حدی نرم باشد که با فشار انگشت و به راحتی له شود. فقط والدین در این مرحله هم والدین باید همچنان دقت کنند که به غذای کودک خود نمک یا شکر اضافه نکنند.

 

از 9 تا 12 ماهگی والدین باید غذاهای تک ماده‌ای را با ماست، موز، پوره سیب‌زمینی شیرین و… ترکیب کنند. به عبارتی در این سن می‌توان به کودک گوشت پوره‌شده هم داد.

 

استفاده از محصولات ماجان برای تهیه غذای کمکی کودک

برای شروع غذای کودک، بهتر است از مواد غذایی به صورت نرم یا پوره‌شده استفاده کنید. بنابراین بهتر است غذای جامد را با آب یا شیر ترکیب کنید. به این منظور استفاده از آب و شیری که مخصوص کودکان تولید شده باشد، اطمینان شما را به تهیه غذایی سالم‌ و مقوی افزایش می‌دهد. بنابراین والدین می‌توانند در این دوره از زندگی کودک برای حفظ سلامت او از آب مخصوص کودکان ماجان و شیر مخصوص کودکان ماجان که یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تولید محصولات غذایی مخصوص کودک است برای تغذیه کودک بخصوص به عنوان غذای کمکی کودک استفاده کنند.

 

محصولات ماجان، با توجه به کیفیت بالای مواد اولیه و مراحل حساس تولید می‌توانند همراه مطمئنی برای تغذیه کمکی کودک باشند بنابراین علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برند ماجان و محصولات غذایی مناسب کودک این برند می‌توانند به سایت این برند به آدرس majan-food.com مراجعه کنند.

 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *