0

بازگویی انتظارات جامعه پزشکی در شهرستان‌ها از تهران

بازگویی انتظارات جامعه پزشکی در شهرستان‌ها از تهران
بازدید 10

به گزارش خبرنگار مهر، اجلاس هیئت مدیره های نظام پزشکی سراسر کشور، به میزبانی تهران برگزار شد.

در این اجلاس، رؤسای نظام پزشکی شهرستان‌ها به طرح مسائل و مشکلات جامعه پزشکی پرداختند که در صحبت‌های آنها مشخص شد، رنگ مشکلات آنها با پزشکان در پایتخت، تفاوت دارد.

شرایط ویژه حوزه سلامت

در ابتدا، محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در این اجلاس از شرایط ویژه سلامت گفت و افزود: ما در زمان گذشته روزهای سختی را داشتیم و در رسانه‌ها، دولت، مجلس و سایر بخش‌ها تلاش‌های متعددی برای استیفای حق جامعه پزشکی داشتیم.

وی ادامه داد: اگر به درک درستی از وضعیت فعلی نرسیم ممکن است به خطا برویم. باید از فرصت به دست آمده در دولت چهاردهم استفاده کنیم و با هم افزایی و همکاری با هم به حل مشکلات بپردازیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: نگذاریم حاشیه بر متن غلبه کند. باید برای کشورمان منشأ اثر باشیم و اگر وقتی را به امور اختصاص می‌دهیم به پیشبرد فکر کنیم و حاشیه‌ها را هوشمندانه به کنار بزنیم.

مسئله تعرفه و مطالبات پزشکی

در همین حال، محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی، پشت تریبون قرار گرفت و از مسائل و مشکلات جامعه پزشکی کشور سخن گفت.

وی افزود: ما در آستانه بودجه ریزی برای مملکت هستیم. بایستی مسئله تعرفه و سهمی که قانون برای نهادهای خدمتی همچون نظام پزشکی در نظر گرفته است را پیگیری کرد. دولت هم با حضور دو نماینده جامعه پزشکی، حتماً نگاهش به حل این مسئله خواهد بود.

فاضل گفت: ما نیاز به یک مشارکت و مطالبه گری از وزارت بهداشت، دولت و سایر ارکان‌ها داریم که با استدلالات قوی از مسئله تعرفه و مطالبات پزشکی حمایت کنند.

وی، مطالبه گری و دیپلماسی سلامت را از رویکردهای اساسی در شورای‌عالی نظام پزشکی دانست و افزود: از تمامی فعالین حوزه پزشکی شهرستان‌ها می‌خواهیم برای مسئله تعرفه در سال جدید و سایر اولویت‌های سلامت. تلاش مضاعف داشته باشند.

سهم پایین سلامت از تولید ناخالص ملی

یوسف کاظمی رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، با اشاره به مشکلاتی که جامعه پزشکی درگیر آنها است، گفت: بایستی تعارف را کنار بگذاریم و مشکلات متعدد حوزه پزشکی و سلامت را ببینیم. سهم پایین سلامت از تولید ناخالص ملی نگرانی ما است. رهبر انقلاب هم به افزایش این سهم در سیاست‌های کلان سلامت تاکید کردند. البته نباید از ارتقای کیفیت هم غافل شویم. سهم سلامت از تولید ناخالص ملی زیر ۵ درصد است و نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.

وی افزود: در مسئله تعرفه‌های پزشکی، طبق قانون سازمان نظام پزشکی، تعیین تعرفه بخش خصوصی از اختیارات این سازمان است. در حالی که حق تعیین تعرفه بخش خصوصی از سازمان گرفته شده و بایستی این حق به سازمان عودت داده شود.

کاظمی ادامه داد: دولت باید سیاست‌های خود برای تعیین تعرفه‌ها را به درستی مشخص و آن را رعایت کند. ضمن اینکه ارکان اعضای شورای بیمه نیاز به تجدید نظر جدی دارد تا از تعارض منافع جلوگیری شود. دخالت برخی افراد بر اساس سلایق فردی در مسئله تعیین تعرفه‌ها و شورای عالی بیمه مورد قبول ما نیست.

وی افزود: مطالبه جامعه پزشکی این است که قبل از شروع سال، تعرفه‌ها را اعلام کنند.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: از آرزوهای دیرینه جامعه پزشکی، قطع رابطه مالی پزشک با بیمار است.

وی افزود: افزایش تعرفه پزشکی نباید از جیب مردم پرداخت شود بلکه از جیب بیمه‌ها باید کم شود. قرارداد یکطرفه را برای پزشکان می‌آوردند که باید امضا کنند. قراردادها باید در شأن جامعه پزشکی باشد و طرف سومی به این مسئله نظارت کند که همان سازمان نظام پزشکی است.

بازگویی انتظارات جامعه پزشکی در شهرستان‌ها از تهران

کاظمی گفت: بی عدالتی آموزشی در قالب سهمیه‌ها و افزایش ظرفیت پزشکی، نقد جدی جامعه پزشکی است. برای احقاق حق بیماران و جامعه پزشکی باید تلاش کنیم.

انتظارات نمایندگان جامعه پزشکی در شهرستان‌ها

بعد از صحبت‌های سه مقام سازمان نظام پزشکی کشور، نوبت به رؤسای نظام پزشکی در شهرستان‌ها رسید که به طرح مسائل و مشکلات جامعه پزشکی بپردازند و انتظارات و خواسته‌های خود را از مسئولان امر مطرح کنند.

ناصر عبایی رئیس نظام پزشکی ارومیه، با عنوان این مطلب که باید کتابچه قوانین حوزه پزشکی بازنگری شود، گفت: مشکل تعامل با اداره دارایی‌ها یا شهرداری‌ها، قدرت اجرایی پزشکان را می‌گیرد.

وی افزود: اگر تغییر قوانین می‌دهیم نباید مانند قبل قوانین ناپخته را ارائه دهیم. جای مدیریت حوادث غیر مترقبه در سازمان نظام پزشکی خالی است.

عبایی گفت: شأن جامعه پزشکی را باید حفظ کرد و نباید پزشک این مملکت در زندان باشد و به نظر من باید صندوقی در کل ایران در نظر گرفته شود که در موقع چنین بحران‌هایی، شأن همکار پزشک ما حفظ شود.

علیرضا مدرکیان رئیس نظام پزشکی همدان، اظهار داشت: در بحث عوارض، دیوان عدالت رأی را به شهرداری‌ها داده است و تنها کار ما چانه زنی برای کاهش این مقدار است.

وی افزود: قوانین نظام پزشکی نیاز به بازنگری دارد و باید آن را از طریق پارلمانی پیگیری کرد، زیرا در غیر این صورت این جلسات نفعی نخواهد داشت.

شهرام افضلی رئیس نظام پزشکی کرمانشاه در اجلاس رؤسای هیئت مدیره نظام پزشکی کشور، گفت: پزشکان در شهرهای کوچک به زحمت مخارج خود را تأمین می‌کنند و ما نمی‌توانیم انتظار همکاری مالی زیاد را از آنها داشته باشیم و باید به این موضوع رسیدگی شود.

وی افزود: پیشنهاد ایجاد بانک پزشکان باید مورد توجه قرار گیرد، اگرچه مشکل است اما بخش زیادی از مشکلات را حل خواهد کرد. تفاهم نامه با بانک‌ها، خودروسازان، آژانس‌های مسافرتی داشته باشیم و خدماتی را برای پزشکان انجام دهیم.

رضا جاودان رئیس نظام پزشکی گناوه، با اشاره به وضعیت پزشکان شهرستان‌ها که اصلاً مطلوب نیست و دریافتی پزشکان از سایر مشاغل بسیار کمتر است، گفت: گویا عده‌ای از قصد دارند کاری می‌کنند که پزشکان در مناطق ماندگار نشوند و نمانند.

وی افزود: ما می‌توانیم تمامی خدمات پزشکی را در کشور انجام دهیم و نیازمند هیچ کشوری نیستیم. دست‌های توطئه و اقدامات جعلی به نام طب به صورت برنامه ریزی شده، پزشکی ما را با مشکل روبرو کرده‌اند. دخالت افراد بی صلاحیت قابل حل است از آنجایی که ما نمی‌توانیم به تنهایی در شهرهای کوچک با این مورد برخورد کنیم.

جهانشاد شرافت رئیس نظام پزشکی دهدشت، با عنوان این مطلب که نگران قداست حرفه پزشکی هستم، گفت: مسئله‌ای که این قداست را زیر سوال می‌برد، کم توجهی به بهبود کیفیت آموزش فارغ التحصیلان جدید است. باید راهکاری اندیشید که مردم از افزایش تعرفه‌ها آسیب نبینند. بیمه‌ها باید این مسئله را حل کنند.

وی افزود: مسئله تعامل پزشکان با شهرداری در سطح ملی حل شود و همه شهرستان‌ها با هم برابر دیده شوند. در دانشگاه‌ها قوانین نظام پزشکی را آموزش دهید تا دانشجویان مطلع شوند.

علیرضا محمودی رئیس نظام پزشکی فریدونکنار، گفت: تعداد زیادی از سازمان‌های نظام پزشکی در شهرستان‌ها اجاره نشین هستند و گاهی به تعطیلی رسیده اند و این تعطیلی‌ها سبب ارتباطات کمتر خواهد شد.

وی افزود: اکثر ما در شهرستان‌ها شخصیت‌های حقیقی هستیم تا شخصیت حقوقی. از همکاران خواهشمندم کم لطفی نکنید و ارتباطات را افزایش دهند و در فضای مجازی فعالیت کنند تا مشکلات صنفی مورد توجه جدی قرار گیرد.

علیرضا صادق پور رئیس نظام پزشکی تبریز گفت: بازگشت حق تعیین تعرفه‌ها به سازمان نظام پزشکی، باید با توجیه تمام نمایندگان امکان پذیر شود.

وی افزود: مشکلات مربوط به همکاری با شهرداری بسیار جدی است و همکاران پزشک در تبریز به برخی مسائل معترض هستند. مبالغ سنگینی در مقایسه با شغل‌های دیگر از پزشکان عوارض دریافت می‌شود و ما تاکنون موفق به تعامل با شهرداری نشده‌ایم.

صادق پور گفت: اختیارات نظام پزشکی استان‌ها بسیار کم است و سازمان می‌توانند با تفویض اختیار بیشتر به حل این مشکل کمک کند.

علیرضا رمضانی رئیس نظام پزشکی ایلام، در اجلاس تهران، گفت: رؤسای هیأت مدیره نظام پزشکی نباید منفعل باشند و از فضای مجازی برای گفتگوهای بیشتر استفاده کنند.

وی افزود: انتظار هست با همدلی و اتحاد، فرصت به دست آمده همکاری بین ارکان سازمان از بین نرود. در مسئله بازآموزی و امتیاز آن برای پزشکان و نحوه آن باید تجدید نظر جدی به عمل بیاید.

رمضانی گفت: نظام پزشکی شهرستان‌ها را محرم خود بدانیم و از مشارکت آنها استفاده کنیم.

توفیق صدیقی رئیس نظام پزشکی مهاباد، اظهار داشت: پرداخت با تأخیر کارانه پزشکان باعث عدم ماندگاری آنها در شهرستان‌ها همچون شهر مهاباد شده است.

وی افزود: دخالت غیرمجاز در درمان را به طور جدی پیگیری کنیم و سازمان نظام پزشکی کشور این مشکل را حل کند.

صدیقی گفت: تقویت توان و ظرفیت نظام پزشکی شهرستان‌ها مطالبه جدی ما است. فرسودگی مراکز درمانی در شهرستان‌ها از مشکلات جدی پیش روی پزشکان است.

آرمین عباسی رئیس نظام پزشکی شهر بابک نیز افزود: در بحث بیمه‌های پایه و تکمیلی بایستی با شورای عالی بیمه تکلیف را مشخص کنیم. نیاز به پیگیری جدی در این مسئله داریم. برخی اوقات بیمه‌ها در بعضی بخش‌ها خودسر عمل می‌کنند و باید به حل آن پرداخت. در بحث مالی، نظام پزشکی شهرستان‌ها با مشکل مواجه اند که نیاز به توجه جدی دارد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *