0

ثبت ۱۳ هزار تخلف در قاچاق تجهیزات و دارو

ثبت ۱۳ هزار تخلف در قاچاق تجهیزات و دارو
بازدید 13

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رشیدی، با عنوان این مطلب که سامانه‌های هوشمند و همکاری با پلتفرم‌های آنلاین در اولویت اقدامات این اداره کل قرار دارند، گفت: نظارت بر عرضه کالاهای سلامت‌محور در فضای مجازی و پلتفرم‌های آنلاین به‌شدت افزایش یافته است.

وی افزود: در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳، بیش از ۱۳ هزار تخلف در زمینه تجهیزات و داروهای غیرمجاز شناسایی و ثبت شده است.

رشیدی ادامه داد: برخی پلتفرم‌های آنلاین تخلفات متعددی داشته‌اند و سازمان غذا و دارو به این پلتفرم‌ها هشدار داده که در صورت عدم رفع تخلفات، دسترسی آنها محدود یا مسدود خواهد شد.

رئیس اداره نظارت و بازرسی بر استفاده از سامانه‌های رهگیری تأکید کرد و گفت: این سامانه‌ها برای شناسایی کالاهای مجاز و جلوگیری از عرضه محصولات قاچاق نقش کلیدی دارند. هدف ما این است که مردم بتوانند از اصالت تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی اطمینان حاصل کنند و از خرید کالاهای غیرمجاز جلوگیری شود.

رشیدی همچنین به اجرای ضمانت‌های قانونی اشاره کرد و اظهار داشت: برای مقابله با قاچاق، قوانین محکمی وجود دارد که در صورت تخلف شامل جریمه، تعلیق مجوز، و حتی تعطیلی واحدهای تجاری خواهد شد.

وی تأکید کرد: هماهنگی بین نهادهای دولتی و قضائی از دیگر راهبردهای مهم سازمان در این زمینه است.

رشیدی بر اهمیت آگاهی‌بخشی به مردم تأکید کرد و گفت: خریداران باید تجهیزات پزشکی و دندان‌پزشکی را فقط از مراکز معتبر تهیه کرده و از طریق سامانه‌های رسمی از اصالت کالا اطمینان یابند. این امر در حفظ سلامت عمومی جامعه نقش بسزایی دارد.

با ایجاد و توسعه سامانه انبار مجازی، تمامی تجهیزات و ملزومات پزشکی به‌صورت شفاف از ابتدا تا انتهای زنجیره تأمین و توزیع قابل رصد و پایش خواهد بود. در این سامانه، اسناد خرید و فروش شرکت‌ها و موجودی انبار آنها با قابلیت تأیید و رد شدن توسط گیرندگان کالا قابل دسترسی خواهد بود.

این زنجیره تا حد سری ساخت کالا و با اتصال به سامانه‌های قیمت‌گذاری قابلیت رصد و نظارت هوشمند سامانه‌ای را فراهم می‌کند. همچنین با دسترسی این سامانه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی و با تفویض کامل نظارتی به آنها، هر گونه خروج کالا از زنجیره، وضعیت انبار شرکت‌ها و گران‌فروشی‌ها قابل احصا و برخورد خواهد بود.

تأکید می‌شود تمامی تجهیزات و ملزومات پزشکی و همچنین شرکت‌های تأمین‌کننده و توزیع‌کننده با اصالت و دارای تأییدیه در سایت www.imed.ir برای عموم مردم و ذی نفعان قابل دسترسی بوده و تمام کالاهای تأمین شده با ارز ترجیحی دارای قیمت‌گذاری در همین سایت می‌باشند. از سوی دیگر، تمامی تجهیزات و ملزومات پزشکی با اجبار شناسه‌گذاری اصالت از سنوات گذشته دارای این شناسه هستند که می‌بایست توسط مصرف‌کننده استعلام شود و از اصالت آن اطمینان حاصل گردد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *