شیوع اختلالات روانپزشکی در ایران

اختلالات روانپزشکی

با توجه به مطالعاتی که در کشور انجام می‌شود، بیش از 25درصد مردم در معرض ابتلا به اختلال‌های روانپزشکی قرار دارند و بسیاری از آن‌ها به‌دلیل عدم توجه به نشانه‌های موجود، از مراجعه به متخصص اعصاب و روان خودداری می‌کنند.

براساس آمارهای اعلام‌شده میزان شیوع مشکلات روانی در تهران از میانگین کشور نیز فراتر رفته است. از این‌رو اگر در این شهر سکونت دارید با مراجعه به بهترین روانپزشک تهران امکان بررسی علائم برای شما وجود دارد.

بررسی آمار اعلامی دررابطه با شیوع اختلال‌های روانی در ایران

پژوهش‌های زیادی در سال‌های اخیر برای بررسی میزان شیوع اختلال‌های روانی در سطح کشور انجام شده و نتایج آن‌ها حاکی از آن بوده که آمار ابتلا به این عارضه‌ها در میان مردم به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

مقاله PREVALENCE OF PSYCHIATRIC DISORDERS IN IRAN: A SYSTEMATIC REVIEW به بررسی چندین مطالعه مختلف در سطح کشور پرداخته که نشان‌دهنده تنوع نرخ شیوع اختلال‌های روانی در جوامع مختلف ایران است.

آخرین مطالعه مربوط به سال 1400 است که نشان می‌دهد حدود 30درصد از مردم ایران نشانه‌هایی از اختلال‌های روانی را بروز می‌دهند یا این‌‌که در معرض ابتلا به این مشکلات قرار دارند.

این درحالی است که تا 20 سال قبل چنین آماری در حدود 21درصد برآورد می‌شد که باید گفت جهش رشد در میان مردم بسیار نگران‌کننده خواهد بود و لزوم مراجعه به متخصص اعصاب و روان را بیشتر نشان می‌دهد.

شایان ذکر است که سن ابتلا به مشکلات روانی نیز تغییراتی داشته، به‌طوری که گفته می‌شود در گروه سنی 10 تا 19 سال از هر 7 نفر، یکی از آن‌ها به اختلال روانی مبتلا می‌شود.

مسئله حائز اهمیت این است که زنان بیشتر از مردان به چنین مشکلاتی دچار می‌شوند و ازطرفی افراد بی‌سواد، بیکار و شهرنشین‌ها نیز از دیگر گروه‌های پرخطر به‌شمار می‌روند.

اختلالات روانشناختی

علل افزایش آمار ابتلا به اختلالات روانی در ایران

مسائل و علل مختلفی را می‌توان در نظر گرفت به بالابردن آمار ابتلا به مشکلات روانی منجر می‌شود، به‌طور کلی در سال‌های اخیر سبک زندگی در کشور ما تغییرات قابل توجهی را داشته است که به‌نوعی روی سلامت روان نیز تاثیر می‌گذارد.

درحال‌حاضر با درنظر گرفتن تغییرات ایجادشده در شیوه زندگی و روابط مردم، می‌توان انتظار داشت که تعداد مراجعه‌ها به روانپزشک و متخصص اعصاب و روان به‌منظور بررسی علائم روانی نیز افزایش پیدا کند.

گسترش بیشتر ارتباط مجازی در پلتفرم‌های مختلف در کنار حجم بالای اطلاعات و روانشناسی‌های زرد در این فضا نیز از سری عواملی است که تغییرات زیادی را در نگرش و بازخورد افراد ایجاد می‌کند. دیگر علل شامل موارد زیر هستند.

شیوع همه‌گیری کرونا و بالارفتن نرخ ابتلا به اختلال‌های روانی

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیماری کرونا یکی از مهم‌ترین دلایلی به‌شمار می‌رود که در افزایش آمار ابتلا به اختلال‌های روانی تاثیر زیادی داشته و بسیاری از مردم در سراسر جهان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

در واقع افرادی که یکی از اعضای خانواده خود را در اثر ابتلا به بیماری کرونا از دست داده‌اند یا کسانی که دچار این بیماری شده بودند، بخش قابل توجهی از آمار افزایش اختلال‌های روانی در ایران را شامل می‌شوند.

در واقع این بیماری به‌دلایل مختلفی همچون کاهش روابط بین افراد، عدم فعالیت بدنی، گذراندن اوقات بیشتر در خانه، وابستگی زیاد مردم به فضای مجازی و ایجاد تغییر در سبک زندگی نقش موثری در ابتلا به مشکلات روانی ایفا می‌کند.

با توجه به این مسئله بهتر است که تمامی افرادی که با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستند برای جلوگیری از شدت‌گرفتن علائم، از یک متخصص اعصاب و روان کمک بگیرند.

مسائل اقتصادی و اجتماعی در سطح کشور

از دیگر مواردی که می‌توان به‌عنوان عامل افزایش خطر ابتلای مردم به اختلال‌های روانی در نظر گرفت، مسائل اجتماعی و اقتصادی است که فشار زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند.

بالا رفتن استرس و نگرانی‌های روزانه باعث می‌شود تا افراد توانایی لازم برای مقابله با مسائل فردی و اجتماعی خود را نداشته باشند و به‌مرور زمان این علائم موجب می‌شود تا شخص در معرض خطر ابتلا به اختلال‌های روانی قرار بگیرد.

باید این را در نظر داشته باشید که برخی از اختلال‌ها، با بروز علائم جسمانی خود را نشان می‌دهند و براساس پژوهشی که انجام شد نزدیک به 60درصد از ایرانی‌ها نسبت به وجود مشکلات روانی خود اطلاع کافی ندارند.

بر همین اساس در هنگام مشاهده بیماری‌های جسمانی که با درمان‌های رایج برطرف نمی‌شود، لازم است که افراد به متخصص اعصاب و روان یا دکتر روانپزشک مراجعه کنند تا مشکل آن‌ها به‌صورت دقیق مشخص شود.

شایع‌ترین اختلال‌های روانی در ایران کدام است؟

بخش قابل توجهی از جمعیت ایران یکی از انواع اختلال روانی را بروز می‌دهند که در این‌بین میزان ابتلا به افسردگی و اضطراب بیشتر از دیگر مشکلات گزراش می‌شود و افراد زیادی را درگیر می‌کند.

افسردگی به‌عنوان یکی از بیماری‌های شایع روانی در میان مردم شناخته می‌شود و علائم مختلفی را بروز می‌دهد که تمامی افراد با مشاهده آن‌ها باید هرچه سریع‌تر به متخصص مراجعه کنند چراکه با گذشت زمان، زندگی فردی، کاری و اجتماعی شخص تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

معمولا کسانی که دچار اختلال افسردگی می‌شوند نشانه‌هایی مانند ناامیدی، کاهش یا افزایش ناگهانی اشتها، ایجاد مشکل در خواب، غمگین‌بودن بیش از حد، عدم انگیزه کافی برای انجام کارهای روزمره و داشتن افکار خودکشی را بروز می‌دهند.

ازسوی‌دیگر چنانچه علائمی مانند تپش قلب شدید، تعریق زیاد، فکرکردن به تجربه‌های ناراحت‌کننده در گذشته و نگرانی بیش از حد را در دوره‌های زمانی مختلف تجربه می‌کنید ممکن است به اختلال اضطراب مبتلا باشید که نیازمند درمان خواهد بود.

چیزی که باعث می‌شود تا مراجعه برای درمان بیماری‌های روانی در میان مردم نادیده گرفته شود، وجود باورهای غلط دررابطه‌با مصرف داروهای اعصاب و روان و احتمال اعتیادآوردبودن آن‌ها است.

با درنظر گرفتن این مسئله که در سال‌های گذشته، دسترسی همگانی مردم در سراسر کشور به متخصص اعصاب و روان یا روانشناسان مجرب امکان‌پذیر نبود، با ارائه این خدمات در بستر اینترنت گامی موثر درراستای بهبود سلامت روان مردم برداشته شد.

مراجعه به روانپزشک

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر آمار ابتلای ایرانیان به اختلال‌های روانی به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده که این مسئله نشان‌دهنده لزوم مراجعه افراد به متخصص اعصاب و روان است تا مشکلات آن‌ها را پیگیری کند.

براساس آخرین آمارها و به‌ دنبال شیوع بیماری کرونا، نرخ ابتلا به مشکلات روانی در میان مردم به چیزی در حدود 30درصد رسید که نسبت به میانگین سال‌های قبل خیلی بیشتر است.

منبع: doctoreto.com
  |   لینک کوتاه : https://iranmedicalinfo.com/?p=42852

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حسین جمشیدی گفت:

    شایع‌ترین اختلال‌های روانی در ایران واقعا مفید بود، به نظرم ولی پارانویا هم جا داشت که نوشته بشه 🙂

    1. iranmedicalinfo گفت:

      ممنون که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید حسین جان 🙂