0

8 راه برای داشتن خواب بهتر در بیمارستان

8 راه برای داشتن خواب بهتر در بیمارستان
بازدید 24

8 راه برای داشتن خواب بهتر در بیمارستان

مجموعه: بیماری ها و راه درمان

تکنیک‌های موثر برای داشتن خواب بهتر در محیط بیمارستان

 
راهنمای جامع خواب راحت در محیط بیمارستان
داشتن خواب بهتر در بیمارستان می تواند چالش برانگیز باشد، اما با کمی تلاش و برنامه ریزی می توانید خوابی آرام و آسوده را در محیط بیمارستان نیز تجربه کنید. در این مقاله از بیتوته به بررسی راهکارهای مختلف برای داشتن خواب بهتر در بیمارستان می پردازیم.
بیمارستان قطعا جای خواب راحتی نیست: نورها خیره‌کننده هستند، ملحفه‌ها زبر و خشن و سروصدا زیاد است. ضمناً، اگر آنجا بستری هستید، احتمالا در بهترین حالت خود نیستید و ممکن است درد یا علائم دیگری داشته باشید که مانع خواب خوب شود.
اما در حالی که به احتمال زیاد در طول مدت بستری شبانه در بیمارستان بهترین خواب زندگی خود را نخواهید داشت، همه چیز تمام نشده است.
در اینجا، کارشناسان چگونگی خواب بهتر در بیمارستان را به اشتراک می گذارند ، به همراه اینکه چرا این موضوع مهم است. 
 

علل خواب دشوار در بیمارستان

 
چرا خوابیدن در بیمارستان دشوار است
دلایل بی شماری وجود دارد که چرا بیمارستان ها خواب را دشوار می کنند. در اینجا فقط به چند مورد اشاره می کنیم:
• محیط ناآشنا: خوابیدن در حین سفر به دلیل “تأثیر شب اول” که در آن به دلیل محیط ناآشنا دچار مشکل خواب می شوید، می تواند سخت باشد. در بیمارستان، این تجربه تشدید می شود، نه تنها به دلیل اتاق خواب ناآشنا (و به طور بالقوه هم اتاقی غریبه) در حالت آماده باش هستید، بلکه بر خلاف هتل، هیچ تلاشی واقعی برای تامین یک تشک و بالش راحت و ملافه نرم برای شما انجام نشده است. تشک برای شستشو طراحی شده است، نه برای راحتی. به علاوه، دمای اتاق ممکن است با ترجیحات شما مطابقت نداشته باشد.
 
• سر و صدا: بیمارستان ها مکان های پر سر و صدایی هستند که پر از دستگاه های با صدا هستند.
 
• فعالیت: در خانه، وقتی وقت خواب فرا می رسد، فضایی آرامش بخش حاکم می شود. شما آن حس “در سراسر خانه، هیچ جنبنده ای تکان نخورد” را دریافت می کنید. در بیمارستان اینطور نیست! در یک بیمارستان شلوغ، فعالیت ۲۴/۷ در جریان است. در تمام ساعات شب افرادی در حال دویدن هستند. شیفت شب تقریباً با همان شدت شیفت روز کار می کند.
 
• وقفه ها: در بیمارستان، به راحتی می توان حس کرد که مردم واقعاً به خواب شما اهمیت نمی دهند. کارکنان اغلب برای بررسی علائم حیاتی،داروها و سایر دستگاه ها و همچنین خونگیری برای آزمایشگاه در ساعات عجیب و غریب شب یا صبح به سراغ شما می آیند. به علاوه، ممکن است هم اتاقی داشته باشید، به این معنی که وقفه ها دو برابر می شود، زیرا کارکنان برای بررسی علائم حیاتی شما و سپس هم اتاقی تان وارد می شوند.
 
• نور: در بیمارستان هرگز واقعاً تاریک نیست، چراغ ها در راهروها کم نور شده اند اما خاموش نیستند.
 
• درد یا ناراحتی: ممکن است هنگام بستری در بیمارستان احساس درد، اضطراب یا استرس داشته باشید.
 

راهکارهایی برای بهبود کیفیت خواب در زمان بستری بودن در بیمارستان

 
اقداماتی که برای داشتن خواب بهتر در بیمارستان می توانید انجام دهید
۱. پروتکل های خواب بیمارستان خود را بررسی کنید
اگر شبانه در بیمارستان بستری هستید، ممکن است چندین بار از خواب بیدار شوید، متخصصان خونگیری به طور معمول ساعت ۴ صبح از بیماران خون می گیرند تا آزمایشگاه ها برای ویزیت صبح پزشکان آماده باشند. پرستاران ممکن است یک یا چند بار برای بررسی فشار خون و سایر علائم حیاتی و ارائه داروها به سراغ شما بیایند.
 
هیچ یک از این موارد برای خواب مناسب نیست، و برای کسی که چندین بار از خواب بیدار شده است، ناامید کننده است، زیرا برخی از این اقدامات حتی ممکن است ضروری نباشند. به عنوان مثال،هیچ مدرکی برای حمایت از گرفتن علائم حیاتی از هر بیمار بستری شده هر چهار ساعت وجود ندارد. 
 
در یک مطالعه آزمایشی، که بهبود خواب در بیمارستان ها را به عنوان “نقاط قوت” خود توصیف می کند، محققان منابع آموزشی، یک کیت خواب (با گوش گیر و سایر وسایل مشابه برای ارتقاء خواب) را به اشتراک گذاشتند و سه سوال را برای بیماران توصیه کردند تا از تیم مراقبتی خود بپرسند:
آیا می توانم در ساعات بیداری خونم را بدهم؟
آیا به علائم حیاتی شبانه نیاز دارم؟
اگر در طول شب باید از خواب بیدار شوم، آیا می توانم همه کارها را یکجا انجام دهم؟
بر اساس نتایج کارآزمایی مقدماتی در سال ۲۰۲۱ که در BMC منتشر شد، بیمارانی که این سوالات را پرسیدند «به طور قابل توجهی احتمال بیشتری داشت که شب‌هایی را با اختلالات کمتر به دلیل علائم حیاتی شبانه تجربه کنند».
 
در حالی که شما بخشی از این مطالعه آزمایشی نیستید، شما نیز می توانید این سوالات ساده را بپرسید و انجام این کار ممکن است منجر به خواب بسیار بهتر شود! با پزشک و پرستار خود صحبت کنید تا ببینید چقدر می توان تمام وقفه های شبانه را در حد معقول کاهش داد.» 
 
2. به برنامه خواب خود پایبند باشید
همان اقدامات بهداشت خواب که فرد باید در خانه انجام دهد، تا حد امکان باید در بیمارستان نیز تکرار شود. این بدان معناست که از خوردن وعده های غذایی حجیم نزدیک به زمان خواب و همچنین پرهیز از الکل و نوشیدنی های کافئین دار نزدیک به خواب خودداری کنید. اگر معمولا ساعت ۹ شب چراغ ها را کم نور می کنید، سپس یک ساعت دیگر کتاب می خوانید قبل از اینکه چراغ ها را به طور کامل خاموش کنید و به خواب بروید، ببینید که آیا می توانید همین کار را در بیمارستان انجام دهید.
حتی در بیمارستان هم سعی کنید برنامه خواب منظم خود را حفظ کنید و به روال آرامش بخش قبل از خواب خود پایبند باشید. به هر حال، پایبند بودن به برنامه خواب همیشگی به این معنی است که شما می خواهید در زمان همیشگی خود نیز از خواب بیدار شوید.
 
3. در طول روز نور کافی دریافت کنید
در شب، برای خواب بهتر به تاریکی نیاز دارید (کمی بعد در این مورد بیشتر توضیح داده می شود). اما در طول روز به نور طبیعی روشن نیاز دارید. بنابراین، پرده ها را در طول روز باز کنید.
باز هم، این ممکن است بسته به چیدمان اتاق بیمارستان شما امکان پذیر باشد یا نباشد.
 

نکاتی برای داشتن خوابی آرام در بیمارستان

 
4. در طول روز فعال باشید (در صورت امکان)
بستری بودن در تخت در طول روز منجر به خواب ضعیف می شود. شما باید در طول روز «عمودی» باشید تا در شب بهتر «افقی» بخوابید. ممکن است در طول بستری در بیمارستان بیرون آمدن از رختخواب ممکن نباشد. اما تا حد امکان در طول روز حرکت کنید.
 
شاید این به معنای تغییر شیب تخت شما به طوری باشد که بیشتر نشسته باشید، یا برای پیاده روی در راهروی بیمارستان بروید. همچنین می توانید تمرینات را در تخت یا صندلی خود انجام دهید، با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه چه کاری قابل انجام است و چه چیزی ممنوع است، مشورت کنید.
 
و تمام تلاش خود را برای چرت زدن انجام ندهید. این می تواند دشوار باشد، زیرا یک روز طولانی و خسته کننده در رختخواب می تواند شما را برای چرت زدن وسوسه کند. اما در نهایت، چرت زدن در طول روز می تواند خوابیدن در شب را سخت کند. اگر نیاز به چرت زدن دارید، زودتر در روز این کار را انجام دهید.
 
5. درخواست دارو
شما باید از قرص های خواب بدون نسخه خودداری کنید. همچنین بسیاری از کمک های خواب تجویزی مانند زولپیدم یا آلپرازولام (یا همان زاناکس) بهتر است اجتناب شوند.
چنین داروهایی به دلیل تمایل آنها به ایجاد سردرگمی یا عدم تعادل، به خصوص در افراد مسن، در بیمارستان مورد تایید نیستند.
 
به طور معمول، اگر در بیمارستان به کمک خواب نیاز دارید، ملاتونین به شما داده می شود. 
درد همچنین می تواند خواب را مختل کند. درد یکی از دلایل اصلی اختلال در خواب است، همراه با علائم حیاتی نیمه شب.
 
6. کاهش صدا و نور در شب
برای پوشاندن چشم ها و گوش های خود از ماسک خواب و گوش گیر برای کم نور کردن و کاهش صدای بیمارستان استفاده کنید. یا از یک برنامه روی گوشی خود برای نویز سفید استفاده کنید یا از دستگاه نویز سفید استفاده کنید.
 
به محض تاریکی بیرون، چراغ های اتاق را کم نور کنید و همان شیوه های برتر را که در خانه انجام می دهید دنبال کنید. از هر گونه نور شدید حتی از رایانه یا آی پد به خصوص در یک ساعتی قبل از خواب خودداری کنید. اگر نمی‌توانید در ساعات قبل از خواب بدون دستگاه خود باشید، شدت نور را کاهش دهید.
 
7. آوردن وسایل از خانه 
ممکن است بخواهید آوردن وسایلی از خانه مانند بالش یا پتو یا یک عکس قاب شده را برای دنج‌تر کردن اتاق بیمارستان خود در نظر بگیرید. ممکن است بخواهید برای احساس راحتی بیشتر و پایبندی به روال خانه، وسایلی مانند روپوش حمام، دمپایی و هدفون از خانه بیاورید.
اما اول چک کنید! بسیاری از پزشکان پیشنهاد می کنند که برای جلوگیری از آوردن آلاینده های احتمالی یا عفونت هایی که در بیمارستان های شلوغ رایج است، این وسایل را به بیمارستان نیاورید.
 
8. درخواست اقلام افزایش دهنده راحتی
در حالی که ممکن است نتوانید بالش را از خانه بیاورید (بدیهی است که بالش خود شما بهترین بالش است)، می توانید درخواست بالش اضافی کنید.
چیزهای دیگری که می توانید درخواست کنید: یک پتو اضافی، یا در صورت اختلال هم اتاقی‌تان، انتقال به اتاقی بدون هم اتاقی.
 

تنظیم زمان خواب و بیداری برای حفظ ریتم طبیعی بدن در بیمارستان

 
سوالات متداول درباره خواب بهتر در بیمارستان
1. آیا می توانم در بیمارستان چرت بزنم؟
چرت زدن کوتاه در طول روز می تواند به جبران کمبود خواب در شب کمک کند. با این حال، از چرت زدن طولانی در طول روز خودداری کنید، زیرا می تواند خوابیدن در شب را دشوارتر کند.
 
2. اگر در خوابیدن در بیمارستان مشکل دارم چه باید بکنم؟
اگر در خوابیدن در بیمارستان مشکل دارید، با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند به شما در شناسایی منبع مشکل و یافتن راه حل هایی برای کمک به شما در خواب بهتر کمک کنند.
 
نتیجه گیری
خواب خوب برای سلامتی کلی شما ضروری است و زمانی که در بیمارستان هستید به خصوص مهم است. کمبود خواب می تواند روند بهبودی شما را کند کند، روحیه شما را خراب کند و شما را بیشتر در معرض عفونت قرار دهد. با پیروی از نکات ذکر شده در این مقاله می توانید خواب خود را در بیمارستان بهبود بخشید. با کمی تلاش، می توانید استراحت مورد نیاز خود را برای بهبودی سریعتر و احساس بهتر بدست آورید.
 
گردآوری:بخش سلامت بیتوته 
 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *