0

ریشه مشکلات پرستاران سیاست‌های تبعیض آمیز و تعارض منافع در وزارت بهداشت است

ریشه مشکلات پرستاران سیاست‌های تبعیض آمیز و تعارض منافع در وزارت بهداشت است
بازدید 18

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: بخش اعظم مشکلات پرستاران ناشی از سیاست های تبعیض آمیز و تعارض منافع در وزارت بهداشت است.

لقمان شریفی در گفت و گو با خبرنگار سازمان نظام پرستاری افزود: مشکلات پرستاری زیاد است. این تجمعات و اعتراضات پرستاران که در شیراز و کرج، مشهد و بسیاری از شهرهای دیگر اتفاق افتاد ناشی از سیاست های تبعیض آمیز و تعارض منافع وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت در ادوار اخیر سیاست هایی را اجرا کرده است که پرستاران امیدی به بهبود وضعیت ندارد به یک وزیر و دو وزیر هم مربوط نمی شود و یک روند مستمر بوده است.

وی ادامه داد: از اجرای قانون تعرفه گذاری گرفته تا اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور تا مساله نیروهای طرحی که بعد از دوران کرونا مورد توجه قرار نگرفتتد، همه مسائلی هستند که مسئول مستقیم آن وزارت بهداشت است بنابراین بیشتر مشکلات پرستاران به وزارت بهداشت مربوط می شود. البته در یکسری جاها مثل استخدام نیرو سازمان امور استخدامی باید پاسخگو باشد.

بیشتر پرستاران از اجرای قانون تعرفه گذاری ناراضی هستند

شریفی گفت: روش غلط اجرای تعرفه گذاری یکی از این مسائل مهم پرستاران است. اغلب همکاران پرستار در کشور از اجرای قانون تعرفه گذاری ناراضی هستند. تعرفه های یک میلیون تومان و دو میلیون تومان برای پرستاران اصلا قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: قانون تعرفه گذاری به صورت بسته های خدمتی در بیمارستانها اجرا می شود، بر این اساس برای یک تیم پرستاری که 24 ساعت از یک مریض مراقبت می کند تعرفه خدمت برای کل تیم در بخش های عمومی 270 هزار تومان می شود بعد هم با کاهش کسورات و غیره مبلغ 200 هزار تومان بابت بسته خدمتی برای تیم پرستاری در 24 ساعت باقی می ماند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: ما پرستاران با اصل روش اجرای قانون تعرفه گذاری در وزارت بهداشت مشکل داریم.این کاری که انجام می شود اصلا تعرفه گذاری نیست یک بودجه ای در نظر گرفته اند، تخت های بیمارستانی کشور را حساب کتاب کرده اند و در نهایت بر همین اساس تعدادk را حساب کرده اند و نهایت امر به صورت غیر شفاف پولی به عنوان تعرفه خدمات پرستاری به همکاران پرداخت می شود که باعث نارضایتی بسیاری از همکاران شده است.

شریفی افزود: هم اجرای قانون تعرفه گذاری و هم نحوه بازتوزیع منابع آن مشکل دارد، مقصر اصلی مجری تعرفه گذاری خدمات پرستاری یعنی وزارت بهداشت است.  نحوه بازتوزیع تعرفه گذاری نیز مشکل دارد و نارضایتی های دو چندانی را برای پرستاری به وجود آورده است.

وی ادامه داد: مساله مهم دیگر کمبود نیرو است، هیچ نیرویی قبول نمی کند با ساعتی 20 هزار تومان اضافه کاری آن هم کار پرستاری پر استرس و سخت را انجام دهد. پرستاری یک حرفه سخت حساس و طاقت فرساست به همین علت در کلانشهرها و تهران بیمارستان هایی وجود دارد که بعد از افتتاح با مشکل تکمیل نیرو مواجه هستند چون پرستاران با این وضعیت تورم و دریافتی، رغبتی به کار در کلانشهرها ندارند.

پرستاران و کارکنان وزارت بهداشت رفاهیات ندارند

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: گروه های مختلف وزارت بهداشت هیچ گونه رفاهیاتی دریافت نمی کنند در حالی که بسیاری از کارمندان دولت در روزها و مناسبت های خاص که دولت مصوب کرده است هدایا و تشویقی های مالی دریافت می کنند ولی پرستاران و کارکنان وزارت بهداشت از این مصوبات دولت بی بهره هستند چرا وزارت بهداشت رفاهیات مصوب دولت را اجرایی نمی کند.

شریفی ادامه داد وضعیت پرستاران با توجه به شیفت های طولانی، حساسیت و سختی کار با سایر کارکنان دولت قابل مقایسه نیست، پرستاری نباید با هیچ شغل دولتی دیگر مقایسه شود.

مشکل وزارت بهداشت است، آدرس غلط ندهیم

شریفی تاکید کرد: مشکلات پرستاران ناشی از سیاست های تبعیض آمیز و تعارض منافع در وزارت بهداشت در سالیان اخیر است. آدرس های غلط ندهیم اگر می خواهیم مشکلات پرستاری به صورت ریشه ای حل شود باید اصل قضیه را نشانه گرفت و نباید به حاشیه رفت.

مسئولان در سطوح عالی باید برای رفع مشکلات پرستاران وارد شوند

شریفی ادامه داد تا زمانی که پرستاری به عنوان یک مسئله اصلی در کشور مطرح نشود مشکلات آن حل نخواهد شد. پرستاری نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری در عالی ترین سطوح است. باید اقدامات فوری برای  تقویت انگیزه و نگهداشت نیروهای پرستار انجام شود.

فرقی نمی کند چه کسی وزیر باشد، سیاست های وزارت بهداشت باید اصلاح شود

شریفی اعلام کرد: مشکل اصلی پرستاری و حتی کل نظام سلامت کشور سیاست های است که وزارت بهداشت دنبال می کند. فرقی نمی کند، چه کسی وزیر است چون سیاست ها طی سالیان اخیر یکی بوده است و باید سیاست ها تغییر پیدا کند.

شریفی با اشاره به مشکلات وزارت بهداشت افزود: اکنون بسیاری از مردم مجبورند برای جراحی ساده و سنگین مبالغی را به عنوان زیرمیزی به پزشکان متخصص پرداخت کنند چون وزارت بهداشت نمی تواند آن گونه که شایسته است پزشکان متخصص را تامین کنند و تقریبا اکثر پزشکان متخصص مجبورند از مردم مبالغی را به عنوان دستمزد اضافه طلب کنند.

شریفی اعلام کرد: انتظار داریم وزیر بهداشت آینده نقطه پایانی بر این سیاست های غلط سالیان اخیر باشد و بتواند با سیاستگذاری مناسب، از تعارض منافع در نظام سلامت جلوگیری کند، وقت آن رسیده است که وزیر بهداشت ایران نگاه کلان و ملی داشته باشد و به جای تمرکز در یک جزء نظام سلامت، کل ساختار آن را اصلاح کند.

http://ino.ir/1/1628/2327

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *