0

پرداخت تعرفه و اضافه کاری پرستاران 4 ماه جلو افتاد/ میانگین حقوق نیروهای اورژانس 12 میلیون تومان

پرداخت تعرفه و اضافه کاری پرستاران 4 ماه جلو افتاد/ میانگین حقوق نیروهای اورژانس 12 میلیون تومان
بازدید 7

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان فردوس گفت: در دولت جدید با دستور رئیس جمهور و وزیر بهداشت بخشی از معوقات پرستاران پرداخت شده و پرداخت تعرفه و اضافه کاری پرستاران چهار ماه جلو افتاده است اما همچنان عقب ماندگی ها بالاست و میزان کل دریافتی پایین است به طوری که یک مامور اورژانس پیش بیمارستانی با شرایط سخت کاری به طور میانگین 12 میلیون تومان دریافتی دارد.

فرزاد عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: آخرین پرداختی تعرفه‌های پرستاری در شهرستان فردوس مربوط به آذر 1402 است و آخرین پرداخت اضافه کار پرستاران نیز مربوط به فروردین 1403 است و ترمیم حقوق پرستاران نیز از خردادماه ابلاغ شده اما فقط دوماه آن پرداخت شده که در این زمینه نیز عقب ماندگی داریم.

وی افزود: ضریب ترمیم حقوق برای پرستاران بالین  0.4 و برای نیروهای پشتیبانی  0.3 است که البته جای فوق العاده خاص را نمی‌گیرد زیرا در حکم‌ها درج نمی‌شود و البته پرداختی‌ها به صورت سلیقه‌‌ای در دانشگاه‌ علوم پزشکی بیرجند انجام می‌شود و همین باعث شده که در همان ابتدای شروع به کار نیز عقب ماندگی در پرداخت ترمیم حقوق را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال فردی با 10 سل سابقه ماهانه حدود 2 میلیون تومان بابت ترمیم حقوق دریافت می‌کند که این مبلغ هم مشمول مالیات می‌شود و مالیات‌های چندباره‌ای که جدا از فیش حقوقی کسر می‌شود باعث نارضایتی همکاران شده است.

عابدینی ادامه داد: تا دو ماه گذشته فاصله زمانی بیشتری در تعرفه‌ها داشتیم به طوری که تعرفه‌ها تأخیر 1.5 ساله در پرداخت داشتند و در پرداخت اضافه کار نیز بیش از 9 ماه تأخیر وجود داشت.

وی گفت: با پیگیری های سازمان نظام پرستاری و دستوری که مسئولان در دولت جدید صادر کردند و حساسیتی که شخص رئیس جمهور و وزیر بهداشت داشتند دانشگاه‌های علوم پزشکی مبالغی را به پرداخت تعرفه‌های پرستاری و اضافه کاری تخصیص دادند و در واقع در زمینه اضافه کار و تعرفه 4 ماه پرداختی‌ها جلو افتاده است.

حذف حق بیتوته ماموریت نیروهای اورژانس

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری فردوس، سرایان و بشرویه گفت: یکی دیگر از مسائل پرستاران بحث مأموریت کادر پرستاری و فوریت‌های پزشکی است. فرمولی که هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نظر گرفته این است که برای ماموریت های زیر 200 کلیومتر حق بیتوته را حذف می‌کند و این باعث شده که فقط پرسنل برای اعزام به یک شهر در استان خراسان جنوبی حق بیتوته دریافت کنند که در این مساله نیز باعث بی انگیزگی همکاران شده است.

میانگین حقوق دریافتی مامور اورژانس 12 میلیون تومان است

عابدینی گفت: میانگین دریافتی یک کارشناس فوریت‌های پزشکی 12 میلیون تومان است. این در حالی است که فاصله ماموریت‌ها و خطرات جاده بسیار بالاست و این رقم در مقابل زحمات همکاران بسیار پایین است. حتی در برخی موارد حق صبحانه را حذف کرده‌اند که این ظلم در حق این کارکنان است زیرا فواصل ماموریت‌ها بسیار زیاد است و این کار در شأن این همکاران نیست.

وی تصریح کرد: حق لباس همکاران 115 نیز بسیار ناچیز است. در دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر، مبالغ حق لباس 4 تا 5 برابر بیشتر است. مبلغ حق لباس برای یکسال در استان خراسان جنوبی 150 هزار تومان در سال 99 بوده که بعد از آن نیز پرداختی صورت نگرفته است.

اولویت نظام سلامت باید رسیدگی به نیروی انسانی باشد

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری فروس افزود: اولویت باید نیروهای انسانی باشند در شهرهای بزرگ شاهد مهاجرت نیروها به کشورهای خارجی هستیم و در شهرهای کوچک نیز شاهد کوچ پرستاران از بیمارستان دولتی به مراکز درمانی بخش خصوصی یا صنعتی هستیم.

وی گفت: برای مثال در استان خراسان جنوبی برخی پرستاران برای دریافت حقوق بیشتر به کار کردن در مراکز درمانی معادن زغال سنگ و… سوق پیدا می‌کنند زیرا درآمدهای این مراکز بهتر از بیمارستان‌های دولتی است.

عابدینی افزود: با شرایطی که اکنون در پرداخت‌های پرستاری به ویژه اضافه کاری داریم پرستاران به راحتی به مراکز غیر دولتی سوق پیدا می‌کنند همچنین به دلیل پرداختی‌های بسیار دیرهنگام و اجرای سلیقه‌ای برخی قوانین مانند ارتقای بهره وری، حقوق و تعرفه بسیاری از پرستاران و کارشناسان فوریت‌های پزشکی بسیار پایین است و برخی همکاران فوریت های پزشکی به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند.

حادثه معدن طبس قابل پیشگیری بود

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری فردوس درباره حادثه معدن طبس نیز خاطرنشان کرد: همکاران ما برای خدمت رسانی به مصدومان این حادثه به منطقه اعزام شدند اما کار زیادی نمی توانستند انجام دهند چون اکثر حادثه دیدگان فوت شدند. این اتفاق واقعاً قابل پیشگیری بود و اگر اقدامات ایمنی از قبل انجام شده بود شاهد این فاجعه دردناک نبودیم.

وی گفت: برای پیشگیری از این حوادث از سنسورهایی که در معادن استفاده می‌شود باید بهره گرفته می‌شد. البته این مساله تخصصی است و حتما کارشناسان حوزه معدن به طور دقیق در این زمینه اطلاع رسانی می کنند اما تا جایی که می دانیم با توجه به انتشار ذاتی گازهای خطرناک در این معدن، نیاز بود این معدن در شرایط اضطراری و خطرناک تعطیل شود.

عابدینی یادآور شد:‌ ایثار و از جان گذشتگی ارزش بسیار زیادی دارد و همکاران پرستار در دوران کرونا از جان و دل مایه گذاشتند و بار روانی و فشار کاری سنگینی در ماه‌های ابتدایی همه گیری کرونا به مردم و جامعه پرستاری تحمیل ‌شد اما امروز همه آن فداکاری ها فراموش شده. امیدواریم موضوع معیشت پرستاران در اولویت مسئولان نظام سلامت قرار بگیرند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *