0

3 خواسته نظام پرستاری از دولت تا روز پرستار

3 خواسته نظام پرستاری از دولت تا روز پرستار
بازدید 5

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: ضرب الاجل نظام پرستاری به دولت و وزارت بهداشت تا 17 آبان روز پرستار است. سازمان نظام پرستاری در کنار وزارت بهداشت است اما انتظار داریم تا روز پرستار سه مساله مهم در حوزه پرستاری حل شود که شامل افزایش اضافه کاری، استخدام پرستاران و اصلاح فرمول بازپرداخت تعرفه های پرستاری است.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پرستاری، دکتر احمد نجاتیان در دیدار با اعضای هیئت مدیره های نظام پرستاری شمال غرب کشور که با حضور قاسم ابوطالبی نایب رئیس و یوسف درویشی عضو شورای عالی نظام پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز برگزار شد با تقدیر از نیروهای نظامی، ریاست جمهوری و حاکمیت بابت اجرای عملیات وعده صادق ۲گفت: این حرکت نشان دهنده این بود که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در مقابل به خطر افتادن هویت و چارچوب‌های امنیتی ساکت نخواهد ماند و امیدواریم این حرکت باعث شود دشمنان بفهمند منطقه نیازمند صلح و آرامش است و صلح و آرامش باید به این منطقه بازگردد.

وی افزود: تبریز به گردن پرستاری کشور بسیار حق دارد. تبریز جزو مهدهای شهرسازی و تمدن ایران شناخته می شود. آنچه به عنوان آزادی می شناسیم توسط سرداران تبریزی در دوره مشروطه رقم خورد و در حوزه پرستاری نیز یکی از مهدهای بزرگ پرستاری کشور تبریز است.

نجاتیان ادامه داد: بیش از یکصد سال سابقه پرستاری در تبریز غرورآفرین است و ۱۲۹۵این دانشکده پرستاری راه‌اندازی شده است. در سال ۱۳۷۵ما از مشهد به تبریز آمدیم و جلسه‌ کمیته‌های تشکیل سازمان نظام پرستاری اینجا شکل گرفت.

وی ادامه داد: حاکمیت وظایفی در قبال مردم دارد. در قانون اساسی این حقوق دیده شده است مثل تامین اجتماعی، حق آزادی بیان و …. از جمله حقوقی که قانون اساسی تاکید کرده دسترسی همه آحاد جامعه به خدمات سلامت مناسب، با کیفیت خوب و به موقع است. حاکمیت موظف است این خدمت را برای مردم فراهم کند.

تامین مالی نظام سلامت به عهده دولت است

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: یکی از بخش‌های مهم نظام سلامت برای ارائه این خدمات به مردم، تامین مالی است‌ بنابراین تامین مالی یکی از ابعاد نظام سلامت است که حاکمیت موظف به تامین آن است. در تامین و تهیه واکسن، دارو و تجهیزات پزشکی و فناوری های اطلاعات نیز نقش‌ اصلی برعهده نظام سلامت است.

بدون نیروی انسانی کافی خدمات سلامت ناکارآمد است

دکتر نجاتیان گفت: یکی از ابعاد بسیار مهم نظام سلامت که حاکمیت موظف به تامین آن است نیروی انسانی است که بازوی اصلی نظام سلامت را تشکیل می‌دهد زیرا حتی اگر  تجهیزات و زیرساخت‌ها و مراکز درمانی آماده شوند اما نیروی انسانی کافی متناسب با آن وجود نداشته باشد خدمات سلامت کارآمد نخواهد بود. کما اینکه مواردی داریم که بیمارستانی بسیار شیک ساخته شده اما به دلیل کمبود نیرو، قادر به ارائه خدمات نیست.

دفتر مدیریت پرستاری بیمارستانها 24 ساعته و بدون تعطیلی است

وی ادامه داد: به طور متوسط ۴۰تا ۵۰درصد کارکنان نظام‌های سلامت در جهان پرستاران هستند. ما شب گذشته بازدیدی از یک بیمارستان داشتیم. تنها اتاق مدیریتی که هیچوقت تعطیل نمی‌شود دفتر مدیریت پرستاری است که ۲۴ساعته خدمات ارائه می‌کند و در واقع پرستاری است که زنجیره خدمات را ارائه می‌کند و اگر مسئولان برای نگهداری پرستاران تلاش کافی نداشته باشند وظیفه خود را در حاکمیت انجام نداده ‌اند.

سیر نزولی پرستاران در کشور

دکتر نجاتیان با اشاره به کمبود پرستار در کشور تصریح کرد: در چندسال گذشته سیر نزولی پرستاران در کشور را شاهد بودیم. نه تنها به تعداد تخت‌های اضافه شده پرستار اضافه نکردیم بلکه بیش از ۱۵۰۰پرستار در کشور سال گذشته ترک خدمت کردند. اگر امروز ما و سایر نهادهای فعال در حوزه پرستاری مشکلات را فریاد می‌زنیم به این دلیل است که پرستاران به خاطر مشکلات در حوزه ارائه خدمت به مردم دچار مشکل هستند و به تبع آن مردم و بیماران آسیب می بینند.

حاکمیت کمبود دسترسی مردم به خدمات سلامت را جدی بگیرد

وی گفت: بخش مهمی از مشکلات حوزه پرستاری مطالبات پرستاران است اما بخش عمده مشکل این است که مردم در حوزه دسترسی به خدمات سلامت دچار مشکل هستند و بنابراین حاکمیت باید به این موضوع ورود کند و آن را بسیار جدی بییند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: معضل کمبود پرستار در برخی مقاطع زمانی بیشتر احساس شد. در دوران کرونا نه تنها در ایران بلکه در جهان با بیماری‌ مواجه شدیم که دارو، واکسن و درمان مشخصی نداشت. در آن زمان، تنها چیزی که توانست نظام سلامت را پابرجا نگه دارد بدون شک مراقبت‌های پرستاری بود. غیر از مراقبت‌ها و کنترل علائم ‌هیچ مسئله‌ای به درمان کمک نکرد. واکسن نیز به پیشگیری از بیماری شدید کمک کرد اما آنچه مشکل را حل کرد مراقبت‌های پرستاری بود.

وی با اشاره به واقعه تروریستی رخ داده در لبنان، بیان کرد: همین الان تعدادی از پرستاران با ما تماس گرفته و اعلام کرده‌اند که اگر در منطقه اتفاق جدیدی رخ داد ما پای کار خواهیم بود. ما نامه آمادگی پرستاران را نیز به مسئولان نوشته‌ایم.

چرا پرستاران عاشق خدمت ایران، دست از کار کشیدند

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: اکنون منطقه و جهان اسلام نیاز به خدمات سلامت دارد. روزانه چندین درخواست از سوی پرستاران برای ارائه خدمات پرستاری به مجروحان جنگی منطقه و حوادث رخدادهای احتمالی وجود دارد. اما در عین حال باید ببینیم چه کرده ایم که پرستارانی که همواره بر اساس اصول اخلاقی آموزش دیده و یادگرفته که پرستاری، به معنای مراقبت به توان عشق است، در زمانی که اعتراضات پرستاران شکل گرفت در یک شهر، در یک شیفت ۷۰درصد پرسنل پرستاران حاضر نشدند به سر کار بیایند.

وی گفت: با این حال در شرایطی که برخی از این پرستاران دست از کار کشیدند آماری مبنی بر افزایش مرگ و میر بیماران بستری و افزایش عوارض ناشی از عدم ارائه خدمات پرستاری نداشتیم. خوشحالیم بگوییم که اگر چند نفر به بیمارستان نیامدند، کسانی که آمده بودند جور چند نفر دیگر را کشیدند و خدمات پرستاری تعطیل نشد و نگذاشتند آسیبی به بیماران برسد.

مشکل مهم نظام سلامت کمبود پرستار است

دکتر نجاتیان ادامه داد: مشکل عمده نظام سلامت کمبود پرستار است. چند وقت پیش می‌گفتیم به ۱.۸پرستار به ازای هر تخت برای ارائه حداقل خدمات پرستاری نیازمندیم و براساس شرایط کشور، این عدد را اعلام کرده بودیم. اما اکنون آماری که داده شده معنی‌اش این است که در همین زمان حاضر در تبریز ۱۰هزار پرستار برای ارائه خدمات استاندارد، نیاز است.

وی گفت: یکی از موضوعات مهمی که باید به آن فکر کنیم کمبود پرستار است زیرا اگر این مشکل حل شود مشکلات دیگر نظیر اضافه کار اجباری که اقدامی غیرحرفه‌ای است حل خواهد شد.

اضافه کاری اجباری پرستاران غیر قانونی است

دکتر نجاتیان بیان کرد: طبق آماری که به بنده دادند ۷۰ساعت اضافه کاری اجباری برای پرستاران در استان آذربایجان شرقی وضع می‌شود. بر اساس قانون ارتقای بهره وری اضافه کاری، اجباری نیست و در صورت تمایل، افراد می توانند حداکثر تا ۸۰ساعت اضافه کاری داشته باشند.

وی گفت: کشور به گسترش خدمات درمانی نیازمند است. بحث استخدام و نگهداشت نیروهای انسانی نیز اهمیت دارد‌. در برخی شهرهای کوچک با معضل بیکاری مواجهیم که نشان دهنده عدم توازن است. به طوری که در غرب کشور با معضل بیکاری پرستاران مواجهیم زیرا آموزش از ارائه خدمات جلوتر حرکت کرده اما در برخی استان‌ها مانند تهران، خراسان و سیستان و بلوچستان مشکل بیکاری پرستاران وجود ندارد‌و با کمبود شدید پرستار مواجه هستیم.

برخی پرستاران دوره طرح را هم نمی گذرانند

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: وضعیت به جایی رسیده که حتی برخی پرستاران حاضر نیستند طرح اجباری خود را بگذرانند در حالی که گذراندن این طرح برای دریافت مدرک تحصیلی آنان نیاز است. این نشان می‌دهد که بحران در حوزه سلامت در حال افزایش است و برخی استان‌ها حتی ۰.۶پرستار به ازای هر تخت دارند در تبریز این شاخص ۰.۸۳است.و در حال حاضر گاهی یک پرستار از ۸بیمار درNICU مراقبت می‌کندکه با استاندارد فاصله زیادی دارد.

وی با طرح این سوال که آیا جایگاه پرستاران صرفا در بیمارستان است؟ گفت: برخی مشکلات بیمارستان با ارائه خدمات پرستاری طولانی مدت قابل حل است برای مثال یک بیمار ممکن است چندین ماه در بیمارستان بستری باشد که جای بیمار دیگری را اشغال می کند. به همین دلیل دنیا به این سمت رفته که از خدمات پرستاری در منزل کمک بگیرند تا در منزل بخشی از این خدمات ارائه شوند.پرستاری با ارائه خدمات در منزل، می‌تواند به خروج نظام سلامت از بحران کمک می‌کند.

نجاتیان ادامه داد: سازمان نظام پرستاری در جریان موضوعات پرستاران هست و جلساتی را برگزار کرده و پیگیری‌های خود را انجام می‌دهد. در دولت جدید امیدواری ما بسیار بیشتر است و حضور دکتر پزشکیان که از خانواده سلامت هستند فرصتی را برای رفع مشکلات فراهم کرده است.

وی ادامه داد: دکتر پزشکیان در دو روز ابتدایی ریاست جمهوری‌شان من را به عنوان رئیس سازمان نظام پرستاری دعوت کردند. ما موضوعات پرستاران را به ایشان منتقل کردیم. ایشان بسیار عالی به این مشکلات اشراف داشتند و حتی موضوع اضافه کار پایین پرستاران را ایشان مطرح کردند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه با حضور دکتر ظفرقندی نیز چندین جاسه برگزار شده است، بیان کرد: مشکلات حوزه پرستاری و سلامت چندوجهی است و همه چیز به وزارت بهداشت مربوط نیست و بکارگیری نیرو، اضافه کار و استخدام‌ها خارج از وظایف وزارت بهداشت است.

3 خواسته نظام پرستاری از وزارت بهداشت تا روز پرستار

وی با اشاره به برگزاری جلسه با کمیسیون یهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی متذکر شد: کمیته پرستاری در کمیسیون بهداشت مجلس تشکیل شده است. یک جلسه ویژه نیز با کمیسیون بهداشت تشکیل شده است. ضرب الاجل ما به دولت و وزارت بهداشت تا روز پرستار است که در مجلس نیز این موضوع را اعلام کردیم. اگر از تلاش وزیر بهداشت حمایت می کنیم، تا ۱۷آبان می‌توانیم این کار را انجام دهیم و انتظار داریم سه موضوع در حوزه پرستاری تا آن روز حل شود‌.

نجاتیان ادامه داد: یکی از خواسته ها این است که مبلغ اضافه کار باید افزایش باید. در خیلی از استانها‌ پرستارها اعلام کرده‌اند که دیگر در اضافه کاری اجباری حاضر نخواهند شد. فرمولی که درنظر گرفته‌ایم به نحوی است که پرستاران به طور متوسط، ۱۰۰هزار تومان بابت اضافه‌کاری دریافت کنند.

وی با بیان اینکه باید افزایش اضافه کاری ها متناسب با شرایط کشور باشد. با توجه به اینکه مبلغ اضافه کار از منابع درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها تامین می‌شود، در نظر گرفتن این فرمول می‌تواند بخش زیادی از مشکل را حل کند. موضوع دیگری که خواسته ماست، استخدام است. احتمالا مجوز استخدامی تا یک ماه آینده به وزارت بهداشت داده می‌شود تا حداقل ۱۲هزار پرستار را به بدنه پرستاری اضافه کنیم. این حداقل استخدامی، نسبت پرستار به تخت را ۰.۰۸اضافه می‌کند. بحث دیگر نیز تعرفه گذاری است‌.

تعرفه پرستاران می تواند به 17 میلیون تومان برسد

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: باید تلاش کنیم ارزش نسبی خدمات پرستاری و بسته‌های خدمتی افزایش یابد. مشکل اصلی ما امروز این است که بازتوزیع شفاف نیست. من دیشب برای یکی از همکاران محاسبه کردم که اگر ۷۰درصد درآمدی که ایجاد کرده را به او پرداخت کنند ۱۶تا ۱۷میلیون تومان بابت تعرفه ۱۴۰۳باید به او پرداخت شود.اگر دو بخش کار مشابه داشته باشند باید درآمد مشابه داشته و از آن استفاده کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری یادآور شد: سازمان نظام پرستاری در کنار پیگیری مطالبات طبق قانون وظایف دیگری نیز دارد که کمتر به آنها توجه شده از جمله اینکه در پذیرش دانشجو و استاندارد دانشجو باید دخالت کند.  ما به این موضوع کم توجه بوده‌ایم و نظام پرستاری باید در این حوزه نیز ورود کند.

افراد غیر پرستار در برخی بیمارستانها مشغول خدمات پرستاری هستند

وی گفت: خدمات مراقبت پرستاری در منزل بسیار مهم است. ۱۶۰۰مرکز هوم کر که اکنون در کشور وجود دارد تحت چه نظارتی است. علاوه بر آن با پدیده پرستاران غیرمجاز مواجه هستیم و در برخی بخش های غیردولتی همکاران از بخش‌های دیگر و غیر از پرستاری، به ارائه خدمات پرستاری مشغول هستند. همچنین با مسئله اتباع  خارجی در ارائه خدمات پرستاری مواجهیم. نظام پرستاری در این دوره تلاش می کند در کنار مطالبات صنفی به مباحث ریشه‌ای خود نیز توجه کند.

وی ادامه داد: در حوزه نظام ارجاع نیز جایگاه پرستاری باید دیده شود. باید پرستاران را در زمینه‌های مختلف تخصصی تربیت کنیم.تعداد زیادی هیئت علمی پرستاری در کشور داریم که باید از پتانسیل آنها بیشتر استفاده شود.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *