0

طرح پیشنهادی نظام پرستاری برای تمام وقتی پرستاران داوطلب اضافه کار

طرح پیشنهادی نظام پرستاری برای تمام وقتی پرستاران داوطلب اضافه کار
بازدید 10

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: طرح تمام وقتی پرستاران را به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم، بر اساس این طرح اگر پرستاری تعهد بدهد که 80 ساعت اضافه کاری در ماه انجام دهد، حق تمام وقتی به او داده شود و این حق در پایه حقوق او اعمال شود.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پرستاری، دکتر احمد نجاتیان در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار کرد: در سفرهایی که به استان‌ها داریم دو هدف را دنبال می‌کنیم یکی اینکه از نزدیک در جریان دغدغه‌های همکاران قرار بگیریم و دوم اینکه تفاوت‌هایی که در استان‌ها وجود دارد را از نزدیک مشاهده کنیم.

وی افزود: بسیاری از موضوعات مانند کمبود پرستار، اضافه کار اجباری و پایین بودن مبلغ اضافه کار، دغدغه مشترک پرستاران است و به نظر می‌رسد در زاهدان نیز کمبود نیروها بیش از سایر شهرها باشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در کشور به طور میانگین زیر یک است. در زاهدان این شاخص روی عدد ۰.۶قرار دارد. در برخی شهرها مانند ایرانشهر عدد پایین‌تر و در حد ۰‌۴است. این موضوع روی کیفیت خدمات پرستاری تاثیر می‌گذارد.

دکتر نجاتیان افزود: اگرچه کمبود زیرساخت داریم اما اگر برای زیرساخت‌هایی که داریم نیروی انسانی تامین نشود هدررفت منابع رخ خواهد داد‌.

وی خاطرنشان کرد: طرحی را به دفتر وزارت بهداشت ارائه کردیم تحت عنوان تمام وقتی که براساس آن، اگر یک پرستار تعهد کرد و ۸۰ساعت اضافه کار اجباری را قبول کرد، به او حق تمام وقتی بدهیم و این مبلغ را در پایه حقوق او اعمال کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: بیمه‌ها نباید از امسال برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری سقف پرداخت بگذارند. سطح عمومی در تعرفه‌ها امسال حدود ۶۰درصد افزایش یافته و سیستم بازپرداخت نیز در حال بازبینی است تا هر پرستار به طور شفاف متوجه شود که چه میزان عملکرد داشته است.

رئیس سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: ما در مقابل وزارت بهداشت نیستیم و در کنار وزارت بهداشت هستیم. هدف سازمان نظام پرستاری بهبود کیفیت مراقبت‌ها و دفاع از حقوق صنفی اعضای خود است. از این دیدگاه در کنار دانشگاه های علوم پزشکی هستیم تا خدمات به خوبی به مردم ارائه شود‌. امیدواریم با این رویکرد علاوه بر حفظ استقلال سازمان نظام پرستاری، به وزارت بهداشت کمک شود.

نجاتیان از تشکیل مجمع روسای هیئت‌مدیره های نظام پرستاری استان‌ها خبر داد و تشریح کرد: در این مجمع مسائلی که در سطح استان قابل پیگیری‌ است مطرح می‌شود تا هماهنگی بین هیئت مدیره‌ها اتفاق بیفتد و از ظرفیت هیئت مدیره‌ها برای کمک به نظام سلامت در استان استفاده شود.

وی تصریح کرد: تشکیل پانسیون‌ برای اقامت پرستاران یک نیاز ضروری است و به کمک دانشگاه علوم پزشکی و حتی وزارت بهداشت نیاز دارد زیرا به برخی پرستاران مجرد منزلی اجاره داده نمی‌شود. در شهر سراوان فرماندار وعده کمک برای راه اندازی پانسیون پرستاران را داده است و امیدواریم به زودی انجام شود و با تاسیس پانسیون پرستاران مشکل سکونت و نگهداشت نیروهای انسانی را مرتفع کرد‌.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در تهران نیز تامین مسکن و اقامتگاه برای پرستاران مطرح است و با تاسیس پانسیون‌ها می توان ۵۰۰تا هزارپرستار را به ظرفیت پرستاری پایتخت اضافه کرد.

حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این نشست گفت: سازمان نظام پرستاری همواره در کنار وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی پیگیر مطالبات و خواسته های پرستاران بوده است و تلاش های مسئولان این سازمان قابل تقدیر است.

وی افزود: کمیود نیروی انسانی به خصوص نیروی پرستار و مهاجرت این نیروها یکی از معضلات مهم نظام سلامت است. در استان سیستان و بلوچستان هم این مساله بسیار جدی است و از این نظر درد آشنا هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: حضور اتباع خارجی غیر قانونی یکی از معضلات مهم استان سیستان و بلوچستان است که ارائه خدمات بهداشتی درمانی را در این استان دچار چالش کرده است.

وی گفت: در حوزه پرستاری پرداخت مطالبات و معوقات تعرفه و اضافه کار یکی از مسائل مهم است و خواسته پرستاران برای پرداخت این معوقات کاملا بحق است و وزارت بهداشت با تامین منابع مناسب و بازپرداخت مناسب تعرفه ها به دنبال اصلاح مشکلات اجرای قانون تعرفه گذاری است.

دکتر نجاتیان در سفر به استان سیستان و بلوچستان پیش از زاهدان به سراوان رفته بود و در مراکز درمانی و پایگاه اورژانس سراوان در نقطه صفر مرزی نیز بازدید کرد.

پیگیری مجوز استخدام حدود 12 هزار پرستار در وزارت بهداشت

وی در دیدار با فرماندار سراوان نیز گفت: با پیگیری های انجام شده قرار است مجوز استخدام 25 هزار نفر به علاوه 5 هزار نفر نیروی فوریت به وزارت بهاشت داده شو و در مراحل نهایی در سازمان اداری و استخدامی است و احتمالا از این تعداد 12 هزار نفر پرستار خواهند بود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: یک مشکل ما در سازمان اداری و استخدامی است که در آن سازمان هنوز به اهمیت بروز رسانی چارت‌های بیمارستانی توجه نکرده‌اند و نگاه کوچک سازی دولت در همه حوزه ها در این سازمان نسبت به حوزه سلامت نیز وجود دارد و همین امر باعث شده در سالهای گذشته بابت خروج نیروهای بازنشسته از وزارت بهداشت و افزایش تخت های بیمارستانی، مجوزاستخدام نیرو نداشته باشیم.

بودجه رفاهیات برای پرستاران تامین شود

وی با اشاره به برگزاری جلساتی با رئیس جمهور و وزیر بهداشت در روزهای ابتدایی استقرار دولت چهاردهم، اظهار کرد:‌ فرمول اضافه کاری جدید به به سازمان اداری و استخدامی ارسال شده است. یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که در وزارت بهداشت بودجه موردنیاز برای رفاهیات تعیین نمی‌شود و گفته شده که باید رفاهیات پرستاران از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها تأمین شود.

نجاتیان گفت: تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سراسر کشور یکسان است اما تعرفه ترجیحی در مناطق محروم دیده شده است. مشکل ما در بازپرداخت است. ما پیشنهادی را به وزارت بهداشت دادیم تا فرمول تعرفه شفاف شود. در جاهایی که کمبود نیرو وجود دارد به دلیل مراقبت پرستاران از تعداد بیماران بیشتر، تعرفه پرستار بیشتر خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم اجرای قوانین کشور تصریح کرد:‌ به نطر می رسد تا روز پرستار دستورالعمل بازتوزیع کارانه، افزایش مبلغ اضافه کاری و استخدام نیروهای جدید اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه نظام پرستاری خیرخواه پرستاران و نظام سلامت است؛ یادآور شد:‌ سازمان نظام پرستاری مجوز آموزش مداوم و ضمن خدمت را ارائه می‌کند و اگر در استانی نیاز بود می‌توان دوره‌های بازآموزی برگزار کرد.

فرماندار سراوان نیز گفت: پرستار حق زیادی بر گردن مردم دارند اما مسئله کمبود پرستار بسیار جدی است و واقعا در شهر سراوان کمبود پرستار و مشکلات آن به شدت احساس می شود و امیدوارم با همت مسئولان وزارت بهداشت این مشکل هر چه زودتر حل شود.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *