0

دولت به واقعیت های تعرفه خدمات پزشکی توجه جدی داشته باشد/ لزوم توجه به مشکلات پزشکان جوان در تمام زمینه ها

دولت به واقعیت های تعرفه خدمات پزشکی توجه جدی داشته باشد/ لزوم توجه به مشکلات پزشکان جوان در تمام زمینه ها
بازدید 2

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور: دکتر علی چنگیزی عضو شورای نظام پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی سازمان گفت: هرچند که بایدقیمت‌ها اصلاح و اعمال شود، اما متأسفانه توجهی به این مسئله نمی‌شود. به دلیل عدم درنظرگرفتن مصارف و منابع و هزینه تمام‌شده در قانون، نرخ‌های فعلی برای بخش خصوصی توجیهی ندارند. برای این بخش، باید نرخ واقعی خدمات محاسبه و اعمال شود.
در سازمان نظام پزشکی، تلاش ما بر این است که قیمت تمام‌شده را لحاظ کرده و به عدد مطلوب تعرفه برسیم. در حال حاضر، در تلاشیم تعرفه‌ها را به ضریب کا تبدیل کنیم و امیدواریم این موضوع در شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت به تصویب برسد.

وی ادامه داد: متأسفانه تاکنون در این زمینه پیشرفتی نداشته‌ایم. هر ساله در شورای عالی بیمه، از ۹ نفر، هشت نفر خریدار خدمت هستند و تنها ما به‌عنوان فروشنده واقعی خدمت حضور داریم. در این شورا، بدون توجه به تورم و درصد افزایش قیمت‌ها، همیشه تعرفه‌ها اعلام می‌شود و متأسفانه هنوز به تعرفه واقعی دست نیافته‌ایم و حتی نزدیک نیز نشده‌ایم.
این عضو شورای عالی ادامه داد: اکنون ما حداقل ۶۰ درصد از قیمت واقعی عقب هستیم و امیدواریم این مشکل نیز، همچون سایر مشاغل، با اعلام تعرفه‌های واقعی توسط اتحادیه‌ها حل شود. از وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم که به واقعیت‌های تعرفه‌ای توجه بیشتری داشته باشند و به سمت واقعی‌کردن تعرفه‌های خدمات حرکت کنند. بحث تعرفه‌ها، جدا از پزشکان جوان و با سابقه، معیشت و ادامه کار بسیاری از همکاران ما را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
چنگیزی افزود: به‌ تازگی خبری دیدم که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده است که در رشته‌هایی همچون اطفال و قلب، تنها ۵۰ درصد ظرفیت پر شده است که این مسئله کاملاً به سیاست‌های نادرست تعرفه‌گذاری برمی‌گردد!
اکنون، پزشکان جوان ما به دلیل تعرفه‌های پایین امکان فعالیت در بخش خصوصی را از دست داده‌اند و با ادامه این روند، تعداد تعطیلی مطب‌ها برای پزشکان قدیمی‌تر نیز افزایش خواهد یافت.
وی تاکید کرد: از وزارت بهداشت انتظار داریم که در سیاست‌های مربوط به کاهش امتیاز پروانه مطب تغییراتی ایجاد شود. با توجه به فارغ‌التحصیلان جدید، به نظر می‌رسد زمان حذف یا کاهش معنادار امتیاز پروانه مطب فرا رسیده است.
انتظار داریم که این مشکل رفع شود و در یک بازار رقابتی، امتیاز حذف شود. همچنین، برای حفظ پزشکان در مناطق کم‌برخوردار، سیاست‌های تشویقی مانند تعرفه‌های ترجیحی و کاهش مالیات‌ها اجرا شود تا انگیزه‌ای برای ماندگاری در مناطق محروم و حتی شهرهای بزرگ ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه، پزشکان ما حاضر نیستند در سیستم دولتی به دلیل حقوق پایین استخدام شوند. مواردی هست که علی‌رغم درخواست سیستم دولتی برای جذب پزشک عمومی به‌صورت قرارداد مشخص، پزشکان جوان هیچ رغبتی نشان نمی‌دهند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم در بخش خصوصی، با رفع مشکل امتیاز پروانه مطب و واقعی‌کردن تعرفه‌ها، و همچنین تجدیدنظر در میزان حقوق و دستمزد، شرایط اشتغال پزشکان تسهیل شود. ما با تغییر دولت و وزارتخانه امیدواریم که شرایط کاری و معیشتی همکاران رزیدنت ما نیز بهبود یابد. اخیراً قول‌هایی برای افزایش دستمزد و حقوق رزیدنت‌ها داده شده که امیدواریم عملیاتی شود.
دکتر چمگیزی در پایان تاکید کرد: ما معتقدیم رزیدنتی باید به‌عنوان شغل شناخته شود و وزارت بهداشت باید به این سمت برود که رزیدنت‌ها از مزایای اشتغال، مانند ساعات کاری قانونی، بیمه، و ثبت سوابق کاری بهره‌مند شوند تا چهار سال تحصیل‌شان از لحاظ کاری هدر نرود.

 

 

 

پایان پیام/

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *