0

طرز تهیه نبات خانگی فوری با طعم‌ها و شکل‌های مختلف

طرز تهیه نبات خانگی فوری با طعم‌ها و شکل‌های مختلف
بازدید 5

چه چیزی لذت‌بخش‌تر از نوشیدن یک فنجان چای گرم همراه با نبات خانگی؟ نباتی که با عشق و سلیقۀ خودتان درست شده و طعم و رنگ دلخواهتان را دارد. در این مطلب از دیجی‌کالا مگ، شما را با روش‌های مختلف طرز تهیه‌ نبات خانگی آشنا می‌کنیم. از نبات‌های کلاسیک زعفرانی و زنجبیلی گرفته تا نبات‌های رنگی و شکل‌دار، همه و همه را می‌توانید در خانه و به سادگی درست کنید. پس دست به کار شوید و همراه با ما از این تجربه‌ی شیرین لذت ببرید.

فهرست محتوا

طرز تهیه نبات خانگی به روش های مختلف
    طرز تهیه نبات چوبی زعفرانی خانگی
    طرز تهیه نبات نخی
    طرز تهیه نبات تخته ای در خانه به سبک بیرجندی‌ها
    طرز تهیه نبات رنگی و طعم‌ دار
    طرز تهیه نبات قلبی
    طرز تهیه نبات فوری یزدی
    طرز تهیه نبات داغ

طرز تهیه نبات خانگی به روش‌های مختلف

در ادامه روش‌های متفاوت طرز تهیه نبات خانگی را به شما می‌آموزیم.

نبات چوبی زعفرانی

طرز تهیه نبات چوبی زعفرانی خانگی

نبات زعفرانی متداول‌ترین و محبوب‌ترین نوع نبات است که می‌توانید در خانه درست کنید.

مواد لازم:

  • نیم‌لیتر آب
  • یک کیلوگرم شکر
  • زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری
  • چوب نبات: به تعداد لازم

شکر سفید ندند - 5 گرم بسته 500 عددی

شکر سفید ندند – ۵ گرم بسته ۵۰۰ عددی

۴۹۰,۰۰۰
۳۳۳,۲۰۰
تومان

شکر سفید ندند - 5 گرم بسته 250 عددی

شکر سفید ندند – ۵ گرم بسته ۲۵۰ عددی

۲۷۵,۰۰۰
۲۱۵,۰۰۰
تومان

خرید شکر از سوپرمارکت دیجی‌کالا

مشاهده همه

زعفران ممتاز - 4.608 گرم

زعفران ممتاز – ۴.۶۰۸ گرم

۲۹۹,۰۰۰
۲۳۹,۰۰۰
تومان

زعفران گلستان - 4.6 گرم

زعفران گلستان – ۴.۶ گرم

۹۹۹,۹۰۰
۹۴۹,۹۱۰
تومان

خرید زعفران اعلا از سوپرمارکت دیجی‌کالا

مشاهده همه

دستور تهیه:

  1. تهیه شربت شکر: ابتدا آب و شکر را در یک قابلمه با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس مرتب آن را هم بزنید تا شکر به‌طور کامل حل شود و شربت شفافی به دست آید. پس از حل شدن شکر، قابلمه را از روی حرارت بردارید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا شربت خنک شود.
  2. طعم‌دار کردن شربت: چند شیشه‌ی تمیز و خشک را آماده کنید (می‌توانید از شیشه‌های مربا استفاده کنید) و شربت خنک شده را به‌طور مساوی در شیشه‌ها بریزید. سپس به هر شیشه، زعفران دم‌کرده یا هر طعم دهنده‌ی دلخواه دیگری مانند پودر هل، زنجبیل یا رنگ خوراکی طبیعی اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  3. آماده‌سازی چوب‌های نبات: چند عدد نی چوبی را به مدت چند دقیقه در آب خیس کنید. سپس آن‌ها را در شکر بغلتانید تا سطحشان کاملا با شکر پوشیده شود.
  4. تشکیل بلورهای نبات: نی‌‌های چوبی آغشته به شکر را با استفاده از یک گیره یا نخ به داخل شیشه‌ها آویزان کنید. دقت کنید که سیخ‌ها به دیواره یا کف شیشه برخورد نکنند. شیشه‌ها را در مکانی آرام و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. در طی ۵ روز آینده، بلورهای نبات به آرامی روی نی‌های چوبی تشکیل می‌شوند. در این مدت، شیشه‌ها را تکان ندهید تا بلورها به خوبی شکل بگیرند.
  5. خشک کردن نبات: پس از گذشت ۵روز، نبات‌های چوبی را از شیشه‌ها خارج کنید و آن‌ها را به آرامی تکان دهید تا بلورهای اضافی‌شان جدا شوند. سپس نبات‌ها را در مکانی خشک و خنک آویزان کنید تا رطوبت اضافی آن‌ها گرفته شود.

طرز تهیه نبات زنجبیلی نیز به‌همین صورت است، فقط باید در مرحله‌ی تهیه‌ی شربت، مقداری پودر زنجبیل به آب و شکر در حال جوش اضافه کنید.

  • معرفی مهم‌ ترین خواص نبات از درمان دل درد تا کاهش وزن

نبات نخی

طرز تهیه نبات نخی

یکی دیگر از روش‌های طرز تهیه نبات، استفاده از تخ به‌چای چوب است. در ادامه این شیوه درست کردن نبات را نیز به شما می‌آموزیم.

مواد لازم:

  • شکر: ۱ کیلوگرم
  • آب: ۵۰۰ میلی‌لیتر
  • نخ تمیز (ترجیحاً نخ کتانی)
  • چوب‌های کوچک (مثل سیخ چوبی) برای نگه داشتن نخ
  • رنگ و طعم‌دهنده‌های خوراکی (اختیاری)

رنگ خوراکی قرمز و سبز و آبی و زرد طلایی آمیتیدا - 200 گرم بسته 4 عددی
رنگ خوراکی قرمز و سبز و آبی و زرد طلایی آمیتیدا – ۲۰۰ گرم بسته ۴ عددی
۵۲,۴۹۰ تومان
مشاهده و خرید

طرز تهیه:

  1. شکر و آب را در یک قابلمه بزرگ مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید. با ملایمت هم بزنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود. شربت باید شفاف و بدون کریستال‌های شکر باشد.
  2. وقتی شکر کاملاً حل شد، حرارت را افزایش دهید تا شربت به نقطه جوش برسد. پس از جوش آمدن شربت، حرارت را کاهش دهید و اجازه دهید برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ی دیگر روی حرارت ملایم بجوشد تا کمی غلیظ شود.
  3. سپس شربت را در ظرف‌های مورد نظر خود (لیوان یا شیشه) بریزید و اجازه دهید کمی خنک شود.
  4. اگر می‌خواهید نبات‌های رنگی و طعم‌دار داشته باشید، در این مرحله می‌توانید رنگ خوراکی و طعم‌دهنده‌های دلخواه را به شربت اضافه کنید.
  5. نخ‌های تمیز را آماده کنید و آن‌ها را به چوب‌های کوچک ببندید. نخ‌ها باید کاملاً صاف و کشیده شده باشند. برای جلوگیری از چسبیدن بیش از حد کریستال‌های نبات به نخ، می‌توانید نخ‌ها را در مقداری شکر بغلتانید.
  6. نخ‌ها را به آرامی در شربت غلیظ فرو ببرید، به گونه‌ای که تمام نخ آغشته به شربت شود. سپس چوب‌ها را روی لبه‌های ظرف نبات بگذارید، به‌طوری‌که نخ‌ها درون شربت معلق باشند و به ته ظرف نچسبند.
  7. ظرف شربت را در جایی خنک و بدون لرزش قرار دهید. فرایند تشکیل کریستال‌های نبات روی نخ ممکن است بین ۵ تا ۱۰ روز طول بکشد. طی این مدت، شربت به تدریج تبخیر می‌شود و کریستال‌های نبات روی نخ تشکیل می‌شوند.
  8. پس از گذشت زمان لازم و تشکیل کامل کریستال‌های نبات، نخ‌ها را به آرامی از شربت خارج کنید و اجازه دهید که کاملاً خشک شوند.

چایی و نبات تخته ای

طرز تهیه نبات تخته‌ای در خانه به سبک بیرجندی‌ها

طرز تهیه‌ی نبات تخته‌ای نیز بسیار راحت است. در این مدل نبات نیازی به سیخ چوبی یا نخ ندارید. فقط کافی است که بعد از درست کردن شربت، کف یک ظرف را کمی چرب کنید یا یک کاغذ روغنی کف ظرف قرار دهید. سپس محلول آب و شکر را در ظرف بریزید. و ظرف را بین ۳ تا ۷ روز در یک محیط گرم و خشک قرار دهید تا نبات‌ها آماده شوند.

این نبات را نیز می‌توانید به‌دلخواه به‌صورت سفید یا همراه با زعفران یا زنجبیل درست کنید. همچنین می‌توانید برای تزیین نبات از گل محمدی، خلال پسته و خلال بادام نیز استفاده نمایید.

غنچه گل محمدی گلستان - 40 گرم
غنچه گل محمدی گلستان – ۴۰ گرم
۹۱,۵۰۰ تومان
مشاهده و خرید

خلال پسته ممتاز رویال - 100 گرم
خلال پسته ممتاز رویال – ۱۰۰ گرم
۶ %

۳۲۹,۰۰۰
۳۰۹,۲۶۰ تومان

مشاهده و خرید

خلال بادام سحرانا - 100 گرم
خلال بادام سحرانا – ۱۰۰ گرم
۶۸,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

طرز تهیه نبات رنگی و طعم‌ دار

طرز تهیه نبات رنگی و طعم‌ دار نیز بسیار ساده است. فقط کافی است که موقع درست کردن شربت، رنگ‌های خوراکی و طعم‌دهنده‌های دلخواه مثل زعفران، زنجبیل، هل و رنگ‌های خوراکی آشپزی را بیفزایید.

نبات قلبی

طرز تهیه نبات قلبی

علاوه بر شکل‌های رایج مثل نبات شاخه‌ای، نخی و تخته‌ای، شما می‌توانید با کمی خلاقیت نبات‌هایی به‌شکل‌های متخلف مثل قلب نیز درست کنید. برای تهیه نبات قلبی، ابتدا باید شربت را به‌همان روش که در بالا هم گفته‌ایم، درست کنید. سپس قالب‌های سیلیکونی به شکل قلب (یا هر شکل دل‌خواه دیگر) را آماده کرده و داخل آن‌ها را کمی چرب کنید. شربت غلیظ‌شده را به آرامی درون قالب‌ها بریزید. قالب‌ها را در یک محیط خشک قرار دهید و اجازه دهید تا شربت به‌تدریج سفت شده و کریستال‌های نبات تشکیل شوند. بعد از چند روز، نبات‌های قلبی شکل شما آماده‌اند و می‌توانید آن‌ها را از قالب خارج کرده و مصرف کنید.

قالب سیلیکونی کیک و دسر کیک باکس کد 1057

قالب سیلیکونی کیک و دسر کیک باکس کد ۱۰۵۷

۸۰,۰۰۰
تومان

قالب شکلات مدل سیلیکونی طرح چای و قهوه

قالب شکلات مدل سیلیکونی طرح چای و قهوه

۴۱,۰۰۰
تومان

خرید قالب سیلیکونی از دیجی‌کالا

مشاهده همه

طرز تهیه نبات فوری یزدی

نبات یزدی از معروف‌ترین نبات‌ها است که معمولا به صورت زعفرانی تهیه می‌شود. این نبات را هم می‌توانید مانند روش اول با سیخ چوبی درست کنید و هم با نخ می‌توان آن را تهیه کرد.

طرز تهیه نبات داغ

نبات داغ، این نوشیدنی گرم و شیرین که از قدیم‌الایام در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشته است، به‌عنوان یک درمان خانگی برای بسیاری از مشکلات از جمله سردی، دل‌درد و… شناخته می‌شود. برای درست کردن نبات داغ فقط باید مقداری آب جوش در یک لیوان بریزید و یک تکه نبات (ترجیحا زعفرانی، را داخل آن بیندازید و خوب هم بزنید تا نبات در آب حل شود.

  • بهترین و بدترین قند برای بدن کدام است؟

در نهایت

همان‌طور که دیدید، تهیه نبات خانگی نه تنها آسان است بلکه می‌تواند بسیار لذت‌بخش هم باشد. با کمی خلاقیت، می‌توانید انواع نبات‌های زیبا و خوش طعم را با استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک درست کنید. پس دست به کار شوید و با تهیه نبات خانگی، به آشپزخانه خود رنگ و بوی تازه ببخشید و از خوردن این شیرینی طبیعی و سالم لذت ببرید.

سوالات متداول
برای تهیه نبات خانگی از چه نوع شکری استفاده کنیم؟
برای تهیه نبات در منزل بهتر است از شکر دانه‌ریز و سفید استفاده کنید.

از چه موادی برای خوش‌طعم‌تر شدن نبات استفاده کنیم؟
برای خوش‌رنگ و خوش‌طعم شدن نبات می‌توانید از گلاب، زعفران یا هل استفاده کنید.

چرا کریستال‌های نبات خوب شکل نمی‌گیرند؟
وجود ناخالصی در شکر، حرارت نامناسب و محیط بسیار مرطوب از عوامل شکل نگرفتن کریستال‌های نبات است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *