0

طرز تهیه ترشی مخلوط به چند روش ساده و فوری

طرز تهیه ترشی مخلوط به چند روش ساده و فوری
بازدید 5

ترشی با هر غذایی می‌چسبد! به همین دلیل در سفره‌های اصیل ایرانی معمولا چند مدل ترشی هم به چشم می‌خورد. بین ترشی‌ها، ترشی مخلوط پرطرفدارتر است؛ چون ترکیبی‌ست از سبزیجات و ادویه‌های خوش‌عطر که در کنار هم یک طعم منحصربه‌فرد را رقم می‌زنند. برای درست کردن ترشی مخلوط باید یکسری نکات را رعایت کرد تا نتیجه کار همان‌قدر خوشمزه شود که انتظارش را دارید. همراه ما باشید که می‌خواهیم در این مطلب از دیجی‌کالا مگ طرز تهیه ترشی مخلوط را به شما آموزش دهیم و فوت‌وفن‌های مهم آن را بگوییم.

فهرست محتوا

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی فوری
    طرز تهیه ترشی مخلوط پخته
    طرز تهیه ترشی مخلوط با رب انار و تمر هندی
    طرز تهیه ترشی مخلوط قرمز
    طرز تهیه ترشی مخلوط بندری
    طرز تهیه ترشی مخلوط شیرازی
سوالات متداول
    سبزی ترشی شامل چه سبزی‌هایی است؟
    بهترین مکان برای نگه‌داشتن ترشی کجاست؟
    چرا باید تمام مواد ترشی خشک و بدون رطوبت باشد؟
جمع‌بندی نکات

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی فوری

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی فوری

برای درست کردن این مدل ترشی، ابتدا مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار
گل کلم ۱ عدد متوسط
هویج ۴ عدد بزرگ
ساقه کرفس ۱ عدد
خیار ۵ عدد
سیب‌زمینی ترشی ۴ عدد
پیاز ۴ عدد کوچک
سیر ۱ بوته
فلفل تند ۴ عدد
سبزی ترشی ۲۰۰ گرم
تخم گشنیز به مقدار کافی
سیاه‌دانه و زردچوبه به مقدار کافی
نمک و آویشن به مقدار لازم
سرکه و آب جوشیده به مقدار مساوی

گوجه زیتونی لوکوما - 350 گرم

گوجه زیتونی لوکوما – ۳۵۰ گرم

۵۴,۰۰۰
تومان

کاهو پیچ Fresh مقدار 1 عدد

کاهو پیچ Fresh مقدار ۱ عدد

۴۸,۰۰۰
تومان

خرید آنلاین انواع میوه و سبزی‌جات تازه

مشاهده همه

ترشی مخلوط گلنوش - 670 گرم بسته 12 عددی

ترشی مخلوط گلنوش – ۶۷۰ گرم بسته ۱۲ عددی

۶۹۵,۴۴۰
تومان

ترشی بندری خوشاب - 580 گرم

ترشی بندری خوشاب – ۵۸۰ گرم

۲۹,۹۰۰
۲۵,۴۲۰
تومان

خرید انواع شور و ترشی از دیجی‌کالا

مشاهده همه

طرز تهیه ترشی مخلوط زرد رنگ: برای درست کردن این ترشی مراحل زیر را قدم‌به‌قدم پیش بروید:

مرحله اول: گل کلم را به اندازه‌های دلخواه برش بزنید، سپس آن‌ها را بشویید، آبکش کنید و اجازه دهید تا آب اضافی آن به‌طور کامل خارج شود.

مرحله دوم: حالا خیارها را بشویید و آن را به صورت حلقه‌ای یا هر شکلی که دوست دارید، برش بزنید. پس از آنکه هویج‌ها را شستید، پوست‌شان را بگیرید و آن‌ها را هم به اندازه دلخواه برش بزنید. حالا پوست پیازها را بگیرید و آن‌ها را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید. سیب‌زمینی ترشی را نیز به اندازه دلخواه برش بزنید.

مرحله سوم: ساقه کرفس را جدا کنید، بشویید و آن را به اندازه‌های کوچکتر برش بزنید. بهتر است سایز تمام مواد ترشی با هم یکدست باشد تا در آخر ترشی ظاهر بهتری پیدا کند.

مرحله چهارم: پوست سیرها را بگیرید، سپس آن‌ها را بشویید و به صورت بسیار ریز برش بزنید. اگر می‌خواهید حبه‌های سیر داخل ترشی خودشان را نشان دهند، می‌توانید آن‌ها را خرد نکنید و درسته بیندازید. پس از آن فلفل را به شکل حلقه‌ای برش بزنید.

مرحله پنجم: در یک ظرف بزرگ همه این مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود. حالا به سراغ سبزی ترشی بروید. سبزی را بشویید، سپس آبکش کنید تا آب اضافی آن خارج شود. حالا روی یک تخته گوشت سبزی‌ها را به‌صورت ریز ساطوری کنید. همه مواد ترشی باید بدون آب و خشک باشد.

مرحله ششم: سبزی را به مواد ترشی اضافه کنید؛ همه مواد را خوب هم بزنید تا سبزی کاملا با مواد ترشی ترکیب شود. حالا سیاه‌دانه را بریزید و تخم گشنیز را به آن اضافه کنید. نمک و زردچوبه را هم بریزید و همه مواد را خوب هم بزنید.

مرحله هفتم: یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بردارید؛ آن را خوب تمیز کنید و با یک دستمال کاملا خشک نمایید. مخلوط ترشی را داخل ظرف بریزید و پر کنید. سپس آب را بجوشانید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود. حالا سرکه را با آب جوشیده مخلوط کنید و آن را روی ترشی‌ها بریزید تا سطح آن را کاملا بپوشاند.

مرحله هشتم: با برگ کرفس روی ترشی را بپوشانید تا از کپک زدن آن جلوگیری کند. یک نایلون فریزر را روی درب ظرف بگذارید و آن را محکم ببندید تا هیچ هوایی واردش نشود. در آخر ترشی را در یک جای خنک بگذارید تا به مدت ۱۵ تا ۲۰ روز بماند و جا بیفتد.

نکته: ترشی نباید در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد؛ چون با این کار خیلی زود خراب می‌شود.

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی به همین سادگی‌ست. فقط کافی‌ست نکات مهم را رعایت کنید تا در نهایت یک ترشی خوشمزه درست نمایید.

اگر طرز تهیه ترشی مخلوط ریز را می‌خواهید، کافی‌ست همه مواد را تا اندازه دلخواه ریز کنید؛ اما می‌توانید مراحل درست کردن آن را دقیقا طبق دستور بالا پیش ببرید.

سریع‌ترین روش تهیه ترشی ربی (مشهدی) خوشمزه

طرز تهیه ترشی مخلوط پخته

در ادامه می‌خواهیم طرز تهیه ترشی مخلوط فوری و پخته‌شده را آموزش دهیم؛ برای کسانی که وقت کافی ندارند و می‌خواهند ترشی‌شان خیلی زود آماده شود. این مدل ترشی بسیار خوشمزه است و کنار غذاهای مختلف می‌توان آن را سرو کرد. برای درست کردنش به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار
گوجه ۱۰ عدد
ساقه کرفس ۲۰۰ گرم
فلفل دلمه‌ای رنگی (قرمز، سبز، زرد) از هرکدام ۱ عدد
بادمجان ۲ عدد
هویج ۱ عدد
خیار ۲ عدد
گل کلم ۱/۴ یک گل کلم کوچک
سبزی خشک (ترخون، ریحان، گشنیز و نعنا) از هرکدام ۲ قاشق غذاخوری
سرکه قرمز ۳ لیوان
نمک، فلفل و زردچوبه از هرکدام ۱ قاشق غذاخوری
سیاه‌دانه ۲ قاشق غذاخوری
ادویه کاری ۱ قاشق غذاخوری

آموزش ترشی مخلوط خانگی:

مرحله اول: تمامی مواد را به‌خوبی بشویید، کرفس، بادمجان، هویج، فلفل دلمه‌ای، گل کلم و خیار را به صورت نگینی و خیلی ریز خرد کنید. حالا همه این مواد را در قابلمه بزرگ بریزید و آن را کنار بگذارید. گوجه‌ها را خوب بشویید و در یک قابلمه دیگر بریزید. حالا تا نصف همین قابلمه را از آب پر کنید تا گوجه‌ها بپزند. سپس آن را داخل یک کاسه بریزید.

مرحله دوم: سبزی خشک، ادویه و سیاه‌دانه را به گوجه اضافه کنید و با گوشت‌کوب برقی یا دستگاه غذاساز چند دقیقه بزنید تا یک سس خوشمزه به دست بیاید. حالا این سس را داخل قابلمه روی سایر مواد ترشی بریزید و ۳ لیوان سرکه به آن اضافه کنید.

مرحله سوم: در این مرحله قابلمه حاوی ترشی را روی اجاق گاز قرار دهید و زیر آن را کم کنید. وقتی ترشی به حالت ریزجوش رسید، اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس حرارت را خاموش کنید. بگذارید تا ترشی کاملا از حرارت بیفتد. حالا آن را داخل شیشه‌های تمیز و خشک بریزید، درب آن را محکم ببندید و در یخچال بگذارید. می‌توانید این ترشی خوشمزه را روز بعد همراه غذایتان میل کنید.

طرز تهیه ترشی مخلوط بادمجان و گل کلم به همین سادگی‌ست. پس اگر مهمان دارید و دل‌تان یک ترشی سریع و خوشمزه می‌خواهد، می‌توانید از این دستور کمک بگیرید.

طرز تهیه ترشی مخلوط با رب انار و تمر هندی

تا اینجا درست کردن ترشی مخلوط را به چند روش مختلف یاد گرفتید. حالا در این قسمت می‌خواهیم یک روش کاملا متفاوت را به شما آموزش دهیم؛ با این روش ترشی مخلوطی درست می‌کنید که عطر و طعمش با تمام ترشی‌هایی که تا الان خورده‌اید، متفاوت است. برای درست کردنش به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار
گل کلم ۵۰۰ گرم
کرفس ۲۰۰ گرم
هویج ۲۰۰ گرم
سیر ۵ حبه
سبزی معطر تازه (مرزه، شوید، گشنیز، جعفری) ۱ لیوان
تمر هندی نصف بسته
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
سرکه کاراملی ۱/۵ لیوان
نمک، پودر تخم گشنیز و فلفل سیاه به مقدار کافی
فلفل قرمز و سیاه‌دانه به مقدار کافی
سرکه سفید ادیب  -  2.5 لیتر
سرکه سفید ادیب – ۲.۵ لیتر
۵۴,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

طرز تهیه ترشی مخلوط خوشمزه: اگر می‌خواهید این ترشی خوشمزه را آماده کنید، بر طبق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول: ابتدا گل کلم را به ابعاد ریز تقسیم کنید، سپس آن را بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن خارج شود. حالا کرفس، هویج و سیر را پس از شستن به ابعاد ریز تقسیم کنید و همه مواد را داخل یک کاسه بریزید. سبزیجات را بشویید و درون یک آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. حالا روی یک تخته تمام سبزی‌ها را به‌صورت ریز خرد و به کاسه اضافه کنید.

مرحله دوم: تمر هندی را با سرکه کارملی مخلوط و از صافی رد کنید تا یک عصاره خوش‌طعم به دست بیاید. حالا رب انار را با این عصاره ترکیب کنید و مقداری نمک بریزید. در نهایت این ترکیب را روی مواد ترشی داخل کاسه بریزید.

مرحله سوم: مقداری تخم گشنیز، فلفل سیاه، فلفل قرمز و سیاه‌دانه به کاسه اضافه کنید و به کمک دو قاشق به‌خوبی هم بزنید تا عطر و طعم همه مواد با هم ترکیب شود.

مرحله چهارم: حالا این ترکیب را درون یک ظرف دربسته بریزید و درب آن را محکم ببندید. ترشی را به مدت ۷ الی ۸ روز در محیط آشپزخانه بگذارید تا جا بیفتد و پس آن در کنار انواع غذاهایتان سرو کنید.

اگر طرز تهیه ترشی مخلوط بازاری را می‌خواهید، می‌توانید با توجه به ذائقه خود یکی از روش‌های بالا را برای درست کردن ترشی انتخاب کنید. فقط کافی‌ست همه نکات را رعایت نمایید تا ترشی شما هم به خوشمزگی ترشی‌های بازاری شود.

طرز تهیه ترشی مخلوط قرمز

طرز تهیه ترشی مخلوط قرمز

مواد لازم مقدار
گوجه‌فرنگی ۳ عدد متوسط
فلفل دلمه‌ای قرمز ۱ عدد
فلفل سبز تند ۲ عدد
بادمجان ۲ عدد
کلم قرمز ¼ یک کلم متوسط
هویج ۲ عدد
سیر ۵ حبه
سرکه سفید ۱ پیمانه
نمک به مقدار لازم
شکر ۳ قاشق غذاخوری
آویشن ۱ قاشق چایخوری
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
پودر فلفل سیاه نصف قاشق چایخوری

آموزش ترشی مخلوط:

مرحله اول: ابتدا تمامی مواد تشکیل‌دهنده ترشی را بشویید و خرد کنید. بادمجان و هویج را می‌توانید به صورت نگینی یا خلالی برش بزنید. حالا همه این مواد را به همراه ادویه‌ها داخل یک قابلمه بریزید و شکر و آویشن را هم اضافه کنید.

مرحله دوم: سرکه را به این مخلوط اضافه نمایید و اجازه دهید همه مواد به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بماند تا کمی پخته شود. البته دقت کنید که سبزیجات باید ترد بماند و خیلی پخته نشود. در این مرحله سیر خرد شده هم بریزید و اجازه دهید چند دقیقه دیگر روی حرارت بماند. پس از پختن، اجازه دهید ترشی خنک شود. سپس آن را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و درب آن‌ها را محکم ببندید.

نکته: ترشی را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید. معمولاً بعد از یک یا دو هفته، طعم ترشی به خوبی جا می‌افتد و آماده مصرف می‌شود.

طرز تهیه ترشی مخلوط بندری

ترشی بندری، یک ترشی تند و پرطرفدار است که از نواحی جنوبی ایران می‌آید. برای درست کردنش به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار
فلفل دلمه‌ای قرمز ۲ عدد
فلفل سبز تند ۶ عدد
گوجه‌فرنگی ۳ عدد
بادمجان ۲ عدد
هویج ۲ عدد
کلم قرمز ¼ عدد
سیر ۴ حبه
سرکه سفید یا سرکه سیب ۱ پیمانه
نمک به مقدار لازم
پودر زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
پودر فلفل سیاه نصف قاشق چایخوری
پودر آویشن ۱ قاشق چایخوری
پودر دارچین نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه:

مرحله اول: فلفل دلمه‌ای، بادمجان، فلفل سبز، گوجه‌فرنگی، هویج و کلم قرمز را به صورت ریز خرد کنید. سپس اجازه دهید تا با مقداری سرکه به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت بماند و بجوشد. سیر را در مواد ترشی رنده کنید و ادویه‌ها را هم در همین مرحله اضافه نمایید. در صورت تمایل می‌توانید سبزیجات معطر هم در ترشی بریزید.

مرحله دوم: بعد از پختن، اجازه دهید ترشی کمی خنک شود. سپس آن را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و درب آن‌ها را محکم ببندید.

طرز تهیه انواع ترشی‌ تابستانی با میوه‌های فصلی

طرز تهیه ترشی مخلوط شیرازی

طرز تهیه ترشی مخلوط شیرازی

اگر ترشی تند دوست ندارید، ترشی مخلوط شیرازی برای‌تان بهترین گزینه است. برای درست کردن آن به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار
گل کلم ۱ عدد
هویج ۱ کیلوگرم
کرفس ۱ عدد
خیار بوته نیم کیلوگرم
سیب ترشی نیم کیلوگرم
بادمجان ۴ عدد
فلفل شیرین ۵ عدد
موسیر ۱ بوته
زردچوبه و نمک به مقدار لازم
سرکه ۲ لیوان
آب جوشیده ۱ لیوان

طرز تهیه:

همه مواد ترشی را به اندازه درشت برش بزنید. برای این ترشی فقط به ساقه‌های کرفس نیاز دارید. بادمجان را جداگانه در آب جوش به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و آب آن را بگیرید. در یک ظرف تمام مواد را با هم مخلوط کنید؛ نمک و زردچوبه را بریزید و به‌خوبی تمام مواد را مخلوط نمایید. حالا ترشی را در شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید و به ازای هر دو لیوان سرکه، یک لیوان آب جوشیده سرد اضافه کنید. تا جایی‌که ترکیب آب و سرکه روی مواد ترشی را بگیرد. حالا درب آن را محکم ببندید و اجازه دهید تا در یک جای خنک به مدت یک هفته بماند تا جا بیفتد.

طرز تهیه ترشی لیموترش با پوست: ۵ روش ساده اما خوشمزه!

جمع‌بندی نکات

در این مطلب طرز تهیه ترشی مخلوط را به چند روش ساده و فوری آموزش دادیم و گفتیم که چگونه می‌توانید یک ترشی خوش‌عطر و طعم درست کنید. فصل پاییز معمولا بهترین فصل برای درست کردن انواع ترشی است و شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود چند مدل از این ترشی‌ها را آماده نمایید تا همیشه در کنار غذاهایتان سرو کنید. میزان تندی ترشی‌ها را هم می‌توانید با توجه به سلیقه‌تان تغییر دهید.

سوالات متداول

۱. سبزی ترشی شامل چه سبزی‌هایی است؟

سبزی ترشی شامل جعفری، شوید، مرزه، گشنیز و ترخون است.

۲. بهترین مکان برای نگه‌داشتن ترشی کجاست؟

اگر حجم ترشی کم باشد، بهترین مکان برای نگه داشتن آن داخل یخچال است. در غیر این صورت باید ترشی را در جایی قرار دهید که رطوبت کمی دارد و نور مستقیم خورشید به آن نمی‌تابد.

۳. چرا باید تمام مواد ترشی خشک و بدون رطوبت باشد؟

چون در غیر این صورت ترشی‌تان خیلی زود کپک می‌زند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *