0

طرز تهیه کشک (خشک و مایع) خانگی با همه نکات و ترفندها

طرز تهیه کشک (خشک و مایع) خانگی با همه نکات و ترفندها
بازدید 13

کشک یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین فرآورده‌های شیر است که شما می‌توانید به‌راحتی آن را در خانه درست کنید. در این صورت دیگر دست‌تان برای درست کردن انواع غذاهای محلی و سنتی باز است؛ کشک محلی نسبت به کشک‌های پاستوریزه خواص بیشتری دارد و سرشار از انواع ویتامین‌ها و کلسیم است. با این سس ترش و شور، می‌توان انواع غذاهای ایرانی مثل کشک بادمجان، آش و کله‌جوش را به خوشمزه‌ترین شکل ممکن درست کرد یا آن را به‌صورت خشک‌شده و به‌عنوان نوعی تنقلات ساده سرو نمود. همراه این مطلب از دیجی‌کالا مگ باشید که می‌خواهیم طرز تهیه کشک را به چند روش ساده و خوشمزه آموزش دهیم تا با خیال راحت این محصول را در خانه درست کنید و از طعم بی‌نظیرش لذت ببرید.

فهرست محتوا

طرز تهیه کشک
    طرز تهیه کشک خشک
    طرز تهیه کشک مایع
و در پایان…

طرز تهیه کشک

طرز تهیه کشک محلی با ماست

شما می‌توانید کشک را با ماست آماده کنید؛ درست کردنش هم مراحل سخت و پیچیده‌ای ندارد. فقط کافی‌ست که زمان بگذارید تا این محصول با ماندگاری بالا را با بهترین کیفیت در خانه درست کنید. طرز تهیه کشک محلی با ماست اولین نوع کشک است که می‌خواهیم آن را آموزش دهیم. برای درست کردنش به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار
ماست ترش ۲ کیلوگرم
آب ۲ لیتر
نمک به مقدار کافی
ماست همزده فاماس پگاه - 2000 گرم
ماست همزده فاماس پگاه – ۲۰۰۰ گرم
۱۰۹,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

طرز تهیه کشک در خانه: برای درست کردن کشک مراحل زیر را قدم‌به‌قدم پیش بروید:

مرحله اول: مقداری از ماست ترش را به همراه آب درون یک ظرف با هم ترکیب کنید تا تبدیل به دوغ شود. حالا دوغ را روی حرارت متوسط بگذارید؛ پس از آنکه به نقطه جوش خود رسید و حالت بریده‌بریده پیدا کرد، آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم: حالا دوغ را درون یک کیسه نخی بریزید و آن را در محلی آویزان کنید. باید زیر کیسه دوغ یک ظرف بگذارید تا آب کیسه در آن بریزد. اجازه دهید تا کیسه به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت در همان حالت بماند.

مرحله سوم: پس از این مدت کشک نرم را از داحل کیسه خارج کنید و با توجه به ذائقه خود، مقداری نمک در آن بریزید. کشک و نمک را با هم حسابی ترکیب کنید.

مرحله چهارم: اگر دیدید که کشک‌تان بیش‌ازحد خشک شده‌است، می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری از آب داخل ظرف زیر کیسه را در آن بریزید تا کمی نرم‌تر شود.

مرحله پنجم: در این مرحله باید کشک را به اندازه و شکل دلخواه دربیاورید و آن‌ها را درون یک سبد یا توری قرار دهید. حالا منتظر بمانید تا کشک‌ها به‌طور کامل خشک شوند. در این مدت باید کشک‌ها را چند بار زیرورو کنید تا تمام قسمت‌های آن به‌طور یکنواخت خشک شوند. البته میزان خشکی کشک‌ها به سلیقه‌تان بستگی دارد. اگر کشک‌ها در آخر کمی مرطوب و نرم باشند، باید آن‌ها را داخل یخچال نگه دارید.

مرحله ششم: در آخر، کشک‌ها را در ظرف‌های دردار بریزید و اگر کاملا خشک شده‌اند، آن‌ها را داخل کابینت نگه دارید.

به همین سادگی می‌توانید در خانه بدون هیچ دردسری از ماست ترش، کشک درست کنید. موقع مصرف باید کشک‌ها را بسایید و در غذایتان بریزید تا به‌ طور یکنواخت داخل غذا پخش شود.

خواص کشک؛ ۸ فایده‌ی باورنکردنی کشک برای سلامتی

طرز تهیه کشک خشک

طرز تهیه کشک خشک

کشک خشک ماندگاری طولانی‌تری دارد؛ علاوه‌بر این نیازی نیست این کشک‌ها را در یخچال نگه دارید تا سالم بماند. همان‌طور که در قسمت بالا گفتیم، برای خشک شدن کشک باید آن را به سایز دلخواه دربیاورید و اجازه دهید تا زیر آفتاب تکه‌های کشک‌تان به‌طور کامل خشک شود. اما شما می‌توانید برای تهیه کشک خشک، از روش‌های دیگری هم کمک بگیرید. در این صورت به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار
آرد گندم ۱ کیلو
ماست ترش ۱ کیلو
زردچوبه ۲۰ گرم
زیره به مقدار دلخواه
پودر سیر ¼ قاشق چایخوری
پودر زیره سبز گلستان - 60 گرم
پودر زیره سبز گلستان – ۶۰ گرم
۶۷,۹۰۰ تومان
مشاهده و خرید

طرز تهیه کشک با آرد: برای تهیه کشک به این روش، ماست را از ۳ روز قبل در دمای معمولی اتاق بگذارید تا طعم آن حسابی ترش شود. سپس ماست را با آرد گندم مخلوط کنید و زردچوبه، زیره و پودر سیر را در آن بریزید. حالا همه مواد را با هم مخلوط کنید تا شبیه به یک خمیر کاملا یکدست شود. در مرحله بعد این خمیر را به قسمت‌های مساوی تقسیم کنید و روی یک پارچه نخی بگذارید. پس از گذشت یک ساعت این خمیرهای کوچک را خرد کنید تا ترکیب آن شبیه شکر شود. حالا باید اجازه دهید تا این ذرات به‌طور کامل خشک شود. برای خشک شدن کامل حداقل به یک هفته زمان نیاز دارید. پس از آن می‌توانید کشک زرد را در جای خشک و خنک برای مدتی طولانی نگه دارید.

نکته: این نوع کشک، که به کمه کشک هم معروف است، درواقع کشک سنتی استان خراسان محسوب می‌شود.

بهترین پروتئین برای عضله سازی؛ کدام مکمل‌ها و غذاها مفیدند؟

طرز تهیه کشک مایع

طرز تهیه کشک مایع

اگر دل‌تان می‌خواهد کشک مایع درست کنید، باید بر طبق مراحل زیر پیش بروید؛ ابتدا به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار
دوغ ترش ۲ کیلوگرم
آب ۲ لیتر
نمک به مقدار لازم

دوغ نعنایی ماهشام - 1.5 لیتر

دوغ نعنایی ماهشام – ۱.۵ لیتر

۵۹,۲۰۰
تومان

دوغ بدون گاز گرمادیده پگاه مقدار 2 لیتر

دوغ بدون گاز گرمادیده پگاه مقدار ۲ لیتر

۵۲,۰۰۰
۳۸,۵۰۰
تومان

خرید اینترنتی انواع دوغ از دیجی‌کالا

مشاهده همه

طرز تهیه کشک محلی با دوغ: در اولین مرحله دوغ را در یک قابلمه بریزید، آن را روی شعله گاز قرار دهید و بگذارید تا برای مدت زمان ۵ ساعت، بدون درب روی حرارت بماند. در این فاصله باید هر از چند گاهی دوغ را هم بزنید. در نیم ساعت آخر، باید تعداد دفعات هم زدن را بیشتر کنید. حالا این ترکیب را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. سپس آن را در یک پارچه تمیز بریزید، پارچه را در یک سبد بگذارید یا از جایی آویزان کنید تا آب اضافی آن به‌خوبی خارج شود. حالا کشک خمیری داخل پارچه را در یک مخلوط کن با مقداری نمک و کمی آب مخلوط کنید تا به‌طور کامل یکدست شود. طرز تهیه کشک محلی مایع به همین سادگی‌ست. باید این نوع کشک را در یخچال یا فریزر نگه دارید تا خراب نشود.

۷ حقیقت مهم درباره‌ی کلسیم و ۱۵ منبع غذایی سرشار از آن

و در پایان…

در این مطلب از طرز تهیه کشک حرف زدیم و یکسری فوت‌وفن مهم را آموزش دادیم تا یک کشک محلی خوشمزه را بدون هیچ مشکلی در خانه درست کنید. نکته مهم این است که در حین آماده‌سازی کشک، نباید به هیچ‌وجه کیسه دوغ را فشار دهید تا آب سریع‌تر خارج شود. علاوه‌بر این برای تهیه کشک خشک می‌توانید از قالب‌های مختلف کمک بگیرید تا ظاهر زیباتری پیدا کند. از انواع ادویه‌ها مثل موسیر، شیرین‌بیان، مرزه، فلفل، آویشن و رازیانه می‌توانید برای طعم‌دادن به کشک خود استفاده کنید و اگر می‌خواهید کشک‌تان ماندگاری طولانی‌تر داشته باشد، حتما آن را به‌صورت خشک آماده نمایید.

سوالات متداول

۱. آیا می‌توان برای تهیه کشک از ماست پاستوریزه استفاده کرد؟

بهتر است برای تهیه کشک از ماست پاستوریزه استفاده نکنید.

۲. از آب خارج شده از کیسه دوغ می‌توان چه استفاده‌هایی کرد؟

از این آب می‌توان به عنوان چاشنی در انواع سوپ‌ها استفاده نمود یا با آن قره‌قروت درست کرد.

۳. طرز تهیه کشک محلی لرستان چگونه است؟

کشک محلی لرستان، که یک طعم‌دهنده فوق‌العاده خوشمزه محسوب می‌شود، به همان روشی تولید می‌گردد که در ابتدای مطلب توضیح دادیم؛ برای تهیه این نوع کشک می‌توان از ترکیب ماست ترش و آب استفاده کرد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *