0

طرز تهیه لواشک سیب خانگی خوشرنگ و خوشمزه

طرز تهیه لواشک سیب خانگی خوشرنگ و خوشمزه
بازدید 10

لواشک سیب یک میان‌وعده‌ خوشمزه و مقوی است که گزینه‌ای مناسب برای استفاده شخصی و پذیرایی محسوب می‌شود. طرز تهیه لواشک سیب سخت نیست و می‌توان آن را به تنهایی یا به صورت میکس شده با میوه‌ها یا رب انار درست کرد. این لواشک را به‌راحتی در خانه با فر و یا حتی بدون فر هم می‌توان پخت. در این مقاله با طرز تهیه لواشک سیب خانگی با روش‌های مختلف آشنا شد.

فهرست محتوا

آشنایی با خواص لواشک سیب
طرز تهیه لواشک سیب ساده
    مواد لازم
    مراحل طرز تهیه لواشک سیب خانگی
طرز تهیه لواشک سیب با رب انار
    مواد لازم
    مراحل طرز تهیه لواشک سیب با رب انار
نکات مهم در تهیه لواشک سیب خانگی

آشنایی با خواص لواشک سیب

لواشک سیب یک خوراکی محبوب است که علاوه بر خوشمزه بودن، خواص بسیاری برای سلامتی هم دارد. مصرف لواشک سیب به عنوان یک میان‌وعده سالم، می‌تواند به حفظ سلامت عمومی بدن کمک کند. یکی از اصلی‌ترین مزایای لواشک سیب، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیاد آن است. سیب‌ها سرشار از ویتامین C، پتاسیم و فیبر غذایی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند.

لواشک پذیرایی چند لایه تاکدیس - 1 کیلو گرم
لواشک پذیرایی چند لایه تاکدیس – ۱ کیلو گرم
۱۰ %

۱۷۴,۰۰۰
۱۵۶,۴۰۰ تومان

مشاهده و خرید

طرز تهیه لواشک سیب

  • ۹ خاصیت شگفت‌انگیز سیب که شما را قانع می‌کند هر روز این میوه را بخورید
  • طرز تهیه لواشک خانگی با انواع میوه‌های فصلی

طرز تهیه لواشک سیب ساده

اگر به لواشک‌های ترش علاقه‌ای ندارید، می‌توانید در تهیه لواشک سیب از مقداری شکر استفاده کنید. مواد لازم برای تهیه لواشک سیب در جدول زیر نوشته شده است:

عنوان مقدار
سیب ۱ کیلوگرم
شکر یا نمک ۱ قاشق غذاخوری
آب به میزان لازم
جوهر لیمو یا آبلیمو به میزان لازم

مراحل طرز تهیه لواشک سیب خانگی

مراحل تهیه لواشک سیب در ادامه نوشته شده است:

مرحله اول: آماده‌سازی سیب‌ها

ابتدا سیب‌ها را خوب شسته و خرد کنید. سپس آنها را بدون اینکه پوستشان را بگیرید، به چهار قسمت برش دهید. با مقداری آب بپزید تا حدی که نرم شوند. البته قبل از جوشاندن بهتر از چوب و هسته آن را بگیرید. قابلمه را روی حرارت ملایم به مدت ۱ ساعت قرار دهید.

رب انار کامبیز - 1300 گرم
رب انار کامبیز – ۱۳۰۰ گرم
مشاهده کالا

سینی مدل W1-3
سینی مدل W1-3
۲ %

۱۰۹,۸۲۰
۱۰۷,۶۲۰ تومان

مشاهده و خرید

مرحله دوم: افزودن چاشنی

بعد از اینکه سیب‌ها نرم شدند، شکر یا نمک را به حد دلخواه خود اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید آبلیمو، سرکه یا جوهر لیمو به ترکیب خود اضافه کنید. بعد از چند دقیقه، شعله گاز را خاموش کنید و مواد داخل قابلمه را در دمای محیط قرار دهید تا سرد شوند.

 مرحله سوم: استفاده از صافی

بعد از اینکه سیب‌ها سرد شدند، روی یک ظرف صافی قرار داده و سیب‌ها را در آن بریزید. سعی کنید با پشت قاشق، سیب‌ها را فشار دهید تا آب داخل سیب‌ها داخل قابلمه بریزد. دوباره قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی غلیظ شود.

  • طرز تهیه مربا سیب و راز خوشمزگی آن

مرحله چهارم: ریختن مایه

در این مرحله از طرز تهیه لواشک سیب ترش یا شیرین، داخل سینی کاغذ روغنی بیندازید و کف آن را بپوشانید. سپس مایه سیب را روی کاغذ روغنی بریزید، طوری که غلظت مایه لواشک در همه جاهای سینی به یک اندازه باشد. مراقب باشید که ضخامت لواشک نباید خیلی زیاد یا کم باشد.

سیب گلاب Fresh مقدار 500 گرم
سیب گلاب Fresh مقدار ۵۰۰ گرم
مشاهده کالا

مرحله پنجم: خشک کردن لواشک سیب

سینی لواشک را برای خشک کردن، در برابر نور خورشید یا روی حرارت بخاری قرار دهید تا آب اضافی آن برود و خشک شود. بعد از خشک شدن، لواشک‌ها را در اندازه دلخواه برش داده و در یک ظرف یا پلاستیک فریزری قرار دهید. حالا این لواشک‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. فراموش نکنید که یخچال بهترین مکان برای نگهداری از لواشک سیب، یخچال است.

طرز تهیه لواشک سیب خانگی

طرز تهیه لواشک سیب با رب انار

برای ملس‌تر و ترش‌تر شدن لواشک خود می‌توانید از رب انار استفاده کنید. مواد لازم برای تهیه لواشک سیب با رب انار عبارتند از:

عنوان مقدار
سیب ۱ کیلوگرم
رب انار به میزان دلخواه
نمک یا شکر به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه لواشک سیب با رب انار

این لواشک را می‌توان با ترکیب رب انار و سیب درست کرد که طعم بسیار جذابی دارد. برای درست کردن این لواشک باید سیب را با رب انار با هم بپزید و بعد با آن‌ها لواشک درست کنید.

مرحله اول: آماده کردن سیب‌ها

در اولین قدم برای تهیه لواشک سیب با رب انار، سیب را بشویید، خرد کنید و هسته و چوب سیب‌ها را بگیرید. حالا سیب را در یک قابلمه بریزید و آب اضافه کنید تا روی میوه‌ها را بپوشاند.

مرحله دوم: جوشاندن مواد لواشک

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و رب انار را به سیب‌های در حال جوش اضافه کنید و تا جایی که سیب‌ها نرم شوند، ادامه دهید. بعد از بخار شدن آب اضافی داخل قابلمه، شعله را خاموش کنید و آن را در دمای محیط بگذارید تا سرد شود. در این مرحله می‌توانید مواد را از صافی رد کنید تا یکدست‌تر شود.

مرحله سوم: خشک کردن لواشک سیب با رب انار

حالا کف یک سینی را پلاستیک نازک یا کاغذ روغنی بیندازید و مواد لواشک را روی آن بریزید. مراقب باشید که همه‌ جای سطح لواشک یک ضخامت داشته باشد. این سینی را در برابر آفتاب قرار دهید یا اینکه روی حرارت بخاری بگذارید تا خشک و آماده شود. طرز تهیه لواشک سیب با فر هم به همین شکل است، فقط در مرحله آخر سینی را داخل فر قرار می‌دهید. در پایان یک روز هم لواشک‌ها را در محیط آشپزخانه قرار دهید. سپس لواشک را به تکه‌های دلخواه برش زده و در جای خنک نگهداری کنید.

نکات مهم در تهیه لواشک سیب خانگی

بهتر است از سیب‌های تازه، سالم و بدون زدگی برای تهیه لواشک سیب استفاده کنید تا لواشک شما طعم و رنگ خوبی داشته باشد. همچنین از چاشنی‌های مختلف هم به دلخواه خود می‌توانید استفاده کنید. اگر می‌خواهید لواشک سیب شما مزه ترش داشته باشد، از سرکه سیب، آبلیمو، جوهر لیمو، رب آلوچه و رب انار استفاده کنید و اگر طعم شیرین دوست دارید، از شکر یا نبات ساده استفاده کنید. اضافه کردن کمی آبلیمو به مخلوط سیب‌ها در حین پخت، نه تنها کمک می‌کند تا رنگ لواشک زیباتر شود، بلکه خواص ضد اکسیداسیون نیز به آن می‌دهد و مانع از تغییر رنگ سیب‌ها می‌شود.

استفاده از سیب‌های شیرین و با کیفیت تأثیر زیادی بر طعم نهایی لواشک خواهد داشت. سیب‌هایی مانند سیب گلاب یا سیب زرد انتخاب‌های خوبی هستند. همچنین، ترکیب دو یا چند نوع سیب می‌تواند طعم لواشک را متفاوت کند. در زمان پختن سیب‌ها از حرارت ملایم استفاده کنید تا از سوختن و له شدن سیب‌ها جلوگیری شود. حرارت زیاد باعث ایجاد طعم تلخ در لواشک می‌شود. همچنین، بهتر است درب قابلمه را در زمان پخت سیب‌ها بگذارید تا بخار در داخل قابلمه جمع شود و سیب‌ها نرم‌تر شوند.

نکته بعدی این‌که، میزان شکر به ذائقه شما بستگی دارد. البته اگر سیب‌ها شیرین هستند، نیازی به اضافه کردن شکر نیست. برای صاف کردن مایع لواشک بعد از پخت، می‌توانید از یک پارچه نازک یا توری استفاده کنید. این کار باعث می‌شود هسته‌ها و مواد اضافی جدا شده و لواشک نرم‌تری داشته باشید. همچنین برای طرز تهیه لواشک سیب ترش، به جای سیب شیرین یا معمولی از سیب ترش و کمی چاشنی ترش استفاده کنید.

سخن پایانی؛ در این مطلب با طرز تهیه لواشک سیب خانگی آشنا شدیم. با رعایت این نکات، می‌توانید لواشک سیب خانگی خوشمزه و باکیفیتی درست کنید که هم میان‌وعده سالمی باشد و هم طعم لذت‌بخشی داشته باشد.

سوالات متداول
۱. برای تهیه لواشک سیب از چه سیبی استفاده کنیم؟
برای تهیه لواشک سیب می‌توانید از سیب سرخ، سیب گلاب یا سیب زرد استفاده کنید. اگر می‌خواهید لواشکتان ترش باشد می‌توانید از سیب سبز استفاده کنید.

۲. چگونه از چسبیدن لواشک به سینی جلوگیری کنیم؟
برای جلوگیری از چسبیدن لواشک به سینی، می‌توانید از نایلون تمیز استفاده کنید یا کف سینی را چرب کنید.

۳. ماندگاری لواشک سیب چقدر است؟
لواشک سیب را می‌توانید تا چند ماه در یخچال نگهداری کنید.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *