0

راز تهیه استیک گوشت نرم و آبدار با سس‌های لذیذ چیست؟

راز تهیه استیک گوشت نرم و آبدار با سس‌های لذیذ چیست؟
بازدید 4

اگر طرفدار طعم گوشت پخته شده با کره، آویشن و سیر در تابه هستید؛ برای امتحان‌کردن طعم جدید و فراتر از فیله گوشت گریل شده باید استیک گوشت را امتحان کنید. استیک گوشت با طعم جذاب و بافت لذیذی که دارد شما را راضی نگه می‌دارد که دوباره این غذای خوشمزه را امتحان کنید. شاید الان فکر کنید که تهیه استیک گوشت در خانه کار دشواری است، در این مطلب طرز تهیه استیک گوشت در ماهیتابه با روش آشپزهای حرفه‌ای آموزش می‌دهیم. با آماده‌کردن استیک گوشت با این طرز تهیه مانند یک آشپز حرفه‌ای در خانه یک استیک گوشت آماده کنید و طعم خوشمزه استیک گوشت را از بهترین رستوران شهر به خانه بیاورید.

فهرست محتوا

درجه‌های پخت استیک گوشت
    استیک Rare و دستور تهیه
    استیک medium rare و دستور تهیه
    استیک medium, medium -well و دستور تهیه
    استیک well-done و دستور تهیه
طرز تهیه استیک با گوشت گوساله
طرز تهیه سس قارچ
طرز تهیه استیک گوشت گوسفندی
طرز تهیه سس باربیکیو

درجه‌های پخت استیک گوشت

حتما این تجربه را داشته‌اید که در زمان سفارش استیک گوشت در رستوران، پرسنل از شما درباره درجه پخت استیک گوشت می‌پرسد. در زمان پخت استیک گوشت میزان پختگی این غذای خوشمزه تفاوت دارد، قبل از پختن استیک گوشت در تابه و اضافه‌کردن آویشن و سیر به تابه باید درجه پخت استیک گوشت را بشناسیم. به‌طورکلی ۴ نوع درجه برای پخت این غذای خوشمزه وجود دارد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: راهنمای خرید گوشت قرمز و جیگر

سردست گوساله پویا پروتئین تنطیم بازار-1 کیلو گرم
سردست گوساله پویا پروتئین تنطیم بازار-۱ کیلو گرم
مشاهده کالا

استیک Rare و دستور تهیه

استیک Rare باید از وسط گرم باشد و اطراف آن قهوه‌ای شود و وسط آن قرمز روشن باشد. این استیک چیزی شبیه به گوشت خام است اما سطح روی آن باید به‌آرامی سرخ و قهوه‌ای شود.

دستور تهیه: هر استیک دو و نیم سانتی‌متر را باید به مدت ۵ دقیقه روی یک گریل داغ قرار دهید. گوشت را بچرخانید و به مدت ۳ دقیقه آن را کبابی کنید. دمای داخلی گوشت باید بین ۱۲۰ تا۱۳۰ درجه فارنهایت باشد.

استیک medium rare و دستور تهیه

اگر در رستوران استیک گوشت را سفارش دهید؛ حتما سرآشپز به شما این استیک را پیشنهاد می‌دهد. این نوع استیک باید از وسط گرم شود و قسمت بیشتر آن صورتی و کمی قرمز باشد. حتما در زمان پخت باید کناره‌های گوشت قهوه‌ای شود؛ بالا و پایین کاراملی باشد و به رنگ قهوه‌ای تیره با خطوط گریل درآید.

دستور تهیه: در طرز تهیه گوشت medium rare باید هر استیک ۲.۵ سانتی‌متر را به مدت ۵ دقیقه روی یک گریل داغ قرار دهید. گوشت را بچرخانید و برای ۴ دقیقه دیگر گوشت در دمای داخلی ۱۳۰ تا ۱۳۵ درجه فارنهایت گریل کنید.

استیک medium, medium -well و دستور تهیه

اگر طرفدار استیک آبدار هستید؛ گوشت را با این درجه پپزید. این استیک گوشت اندازه متوسطی دارد و یک نوار صورتی روشن در وسط دارد؛ اما رنگ قهوه‌ای گوشت بیشتر است. کناره‌های گوشت باید قهوه‌ای پررنگ و بالا و پایین گوشت تیره باشد.

دستور تهیه: برای تهیه استیک با درجه medium well باید هر استیک ۲.۵ سانتی‌متری را به مدت ۶ دقیقه روی گریل داغ قرار دهید و گوشت را بچرخانید تا ۴ دقیقه دیگر کبابی کردن گوشت را ادامه دهید.

استیک well-done و دستور تهیه

تهیه استیک well- done یا پخته شده سخت‌تر است. زیرا گوشت نباید هیچ رگه صورتی‌رنگی داشته باشد و درعین‌حال در زمان پختن خشک و سفت نشود. برای آماده‌کردن یک استیک پخته‌شده باید حوصله و صبر داشته باشید تا با استفاده از حرارت کم استیک کامل پخته شود و درحین پخت نسوزد.

دستور تهیه: برای تهیه استیک با این درجه پختگی باید هر استیک ۲.۵ سانتی‌متر را بین ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی گریل داغ قرار دهید. باید دمای داخلی گوشت به ۱۷۰ درجه فارنهایت برسد.

بهترین روش برای تعیین زمان پخت گوشت، استفاده از دماسنج برای بررسی دمای داخلی گوشت است. برای اندازه‌گیری دمای داخلی گوشت، دماسنج را در ضخیم‌ترین قسمت گوشت به‌دور از چربی یا استخوان قرار دهید.

طرز تهیه استیک گوشت گوساله

در این روش، استیک در ماهیتابه آماده و برای طعم‌دار کردن گوشت از گیاه رزماری و کره استفاده می‌شود. در زمان پختن گوشت در هر یک دقیقه بعد از چرخاندن گوشت مقداری کره و رزماری را به آن بمالید. اضافه‌کردن کره و رزماری به گوشت طعم خوبی می‌دهد. مدت‌زمان پخت یک استیک گوشت medium (مدیوم) ۶ دقیقه است.

فوت‌وفن: بهترین روش برای پختن استیک گوشت استفاده از صفحه گریل است. اگر در خانه به صفحه گریل دسترسی ندارید؛ طرز تهیه استیک گوشت در ماهیتابه را امتحان کنید، حتما عاشق این استیک نرم و آبدار می‌شوید.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: تبعات هر روز گوشت قرمز خوردن

مواد اولیه استیک گوشت

مواد لازم برای تهیه استیک با گوشت گوساله

مواد اولیه مقدار لازم
گوشت گوساله ۴۰۰ گرم
روغن‌زیتون ۲ قاشق غذاخوری
کره ۱ قاشق غذاخوری
ادویه (نمک، فلفل سیاه، سیر رزماری) به میزان لازم
روغن سرخ کردنی حاوی روغن زیتون اکسیر - 880 گرم
روغن سرخ کردنی حاوی روغن زیتون اکسیر – ۸۸۰ گرم
۲۷۹,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

مراحل تهیه استیک با گوشت گوساله

  1. در مرحله اول برای تهیه استیک باید گوشت را خوب بشویید و با یک دستمال آب اضافی آن را بگیرید.
  2. گوشت را با مقداری روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید. دقت داشته باشید که همه قسمت‌های گوشت را مزه‌دار کرده باشید. در این مرحله می‌توانید از نمک دریا برای مزه‌دار شدن گوشت استفاده کنید.
  3. در این مرحله اگر عجله دارید یک‌ساعت به گوشت استراحت دهید تا خوب طعم بگیرد؛ در غیر این صورت گوشت را تا ۴۸ ساعت در داخل یخچال نگهداری کنید تا طعم خوشمزه‌تری پیدا کند.
  4. یک تابه متوسط برای پختن استیک انتخاب کنید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از گرم شدن تابه، گوشت را داخل تابه قرار دهید و به مدت ۶ دقیقه به گوشت اجازه دهید که در دمای medium یا هر درجه دیگر بپزد.
  5. برای طعم‌دهی بیشتر گوشت هر بار که گوشت را برمی‌گردانید مقداری کره و رزماری را روی آن بمالید.
  6. پس از پختن گوشت در درجه دلخواهتان، آن را در بشقاب مدنظر خود سرو کنید و با اضافه کردن سس قارچ به گوشت طعم آن را خوشمزه‌تر کنید.

طعم دار کردن گوشت

طرز تهیه سس قارچ

اضافه‌کردن سس قارچ به استیک گوشت طعم آن را تکمیل و خوشمزه‌تر می‌کند. در ادامه طرز تهیه سس قارچ را آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه سس قارچ

مواد اولیه مقدار لازم
کره ۱ قاشق غذا خوری
روغن‌زیتون ۲ قاشق غذا خوری
قارچ ۳۰۰ گرم
سیر ۱ حبه
خامه صبحانه نصف پاکت
شیر یک‌چهارم لیوان
پنیر موزارلا ۲۵ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
جعفری به‌دلخواه
پنیر پیتزا موزارلا رنده شده پرچرب دالیا مقدار 2000 گرم
پنیر پیتزا موزارلا رنده شده پرچرب دالیا مقدار ۲۰۰۰ گرم
۸۲۳,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

خامه صبحانه رامک - 100 گرم
خامه صبحانه رامک – ۱۰۰ گرم
۲۳,۵۰۰ تومان
مشاهده و خرید

قارچ اسلایس قارچینو - 250 گرم
قارچ اسلایس قارچینو – ۲۵۰ گرم
مشاهده کالا

مراحل تهیه سس قارچ
  1. درمرحله اول قارچ را بشویید و آن را در اندازه دلخواه خرد کنید. یک تابه متوسط انتخاب کنید و قارچ را با کره و روغن زیتون تفت دهید.
  2. سیر را پوست بگیرید و آن را رنده کنید. سیر رنده شده را به قارچ اضافه کنید و آن را تف دهید.
  3. در این مرحله پس از تفت خوردن قارچ و سیر، خامه را به تابه قارچ اضافه کنید. قارچ و خامه را با خامه مخلوط کنید.
  4. در مرحله آخر شیر و پنیر موزارلا به تابه سس اضافه کنید و مواد را باهم مخلوط کنید تا پنیر آب شود. پس از آب شدن پنیر مقداری جعفری خرد شده به سس اضافه کنید و استیک گوشت را با سس قارچ سرو کنید.

استیک خوشمزه با سس قارچ

طرز تهیه استیک گوشت گوسفندی

استیک گوشت گوسفندی یکی از غذاهای ساده و بین‌المللی در منوی رستوران است که با کمی حوصله می‌توانید آن را در خانه با روش رستورانی آماده کنید. مواد اصلی برای طعم‌دار کردن استیک گوشت رزماری و روغن‌ زیتون است.

 روغن زیتون فرابکر ورژن - 0.5 لیتر
روغن زیتون فرابکر ورژن – ۰.۵ لیتر
۴۹۹,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

برای مطالعه بیشتر بخوانید:۹ تغییر در اثر نخوردن گوشت قرمز

مواد لازم برای تهیه استیک گوشت گوسفندی

مواد اولیه مقدار لازم
راسته گوسفند به مقدار لازم
روغن زیتون ۸ قاشق غذا خوری
سیر به مقدار لازم
رزماری خشک چند ساقه
نمک وفلفل سیاه به مقدار کافی
راسته تنوری 90 درصد سولیکو - 250 گرم
راسته تنوری ۹۰ درصد سولیکو – ۲۵۰ گرم
۲۳۲,۳۰۰ تومان
مشاهده و خرید

مراحل تهیه استیک گوشت گوسفندی

  1. در مرحله اول برای تهیه استیک گوشت گوسفندی خوشمزه و آب‌دار باید گوشت را طعم‌دار کنید. برای این کار یک ظرف مناسب انتخاب کنید و گوشت را داخل ظرف بگذارید. روغن زیتون را روی گوشت بریزید و با کمک دست به خوبی گوشت را ورز دهید تا به خوبی طعم روغن زیتون را به خود بگیرد.
  2. سیر را بشویید و آن را رنده کنید. سیر رنده شده را روی گوشت بریزید و با کمک دست ماساژ دهید تا گوشت طعم سیر را به خوبی بگیرد و فلفل سیاه و نمک را به تکه‌های گوشت اضافه کنید.
  3. در آخرین مرحله رزماری را روی گوشت بگذارید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و به گوشت به مدت زمان ۸ تا ۱۲ ساعت فرصت دهید تا به خوبی طعم ادویه‌ها را به خود بگیرد.
  4. در این مرحله برای گریل کردن تکه‌های گوشت یک تابه گریل متوسط انتخاب کنید و آن را روی حرارت متوسط روبه‌بالا قرار دهید. گوشت را روی تابه گریل قرار دهید و با پشت کفگیر روی گوشت را فشار دهید تا به خوبی گریل شود و آن را بچرخانید.
  5. در آخر اجازه دهید که طرف دیگر گوشت گریل شود. استیک گوشت شما آماده است و آن را با سبزی دلخواهتان و سیب‌زمینی سرخ شده سرو کنید.

گریل کردن گوشت

طرز تهیه سس باربیکیو

اگر دوست دارید که در زمان سرو استیک گوشت طعم دودی و کمی تند را بدهد و استیک گوشت را با سس باربیکیو امتحان کنید. اضافه‌کردن این سس به استیک گوشت طعم جذابی به گوشت می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیتزا سیر و استیک

مواد لازم

مواد اولیه مقدار لازم
سس کچاپ ۲ پیمانه
پیاز ۱ عدد
لیمو تازه ۱ عدد
شکر قهوه‌ای ۲ قاشق غذاخوری
سس چیلی ۲ قاشق غذاخوری
سس سویا ۲ قاشق غذاخوری
پودر سیر ۱ قاشق چای خوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
سس مایونز چیلی بهروز - 440 گرم
سس مایونز چیلی بهروز – ۴۴۰ گرم
۱۵ %

۶۳,۵۰۰
۵۳,۹۷۰ تومان

مشاهده و خرید

مراحل تهیه سس باربیکیو

  1. در مرحله اول برای آماده کردن سس باربیکیو پیاز را بشویید و در اندازه‌های ریز خرد کنید.
  2. یک ظرف متوسط انتخاب کنید و همه مواد را باهم مخلوط کنید و ترکیب آماده شده را به مدت ۴۰ دقیقه در یخچال نگهداری کنید.

فوت‌وفن: سس باربیکیو به استیک گوشت شما کمک می‌کند که بهتر پخته شود. اگر دوست دارید که استیک شما طعم دودی داشته باشد آن را قبل از گریل کردن با سس باربیکیو آغشته کنید.

سس باربیکیو دلوسه - 470 گرم
سس باربیکیو دلوسه – ۴۷۰ گرم
۵۷,۹۰۰ تومان
مشاهده و خرید

سس باربیکیو

سخن پایانی؛ استیک گوشت یک غذا ساده اما ترکیب خوشمزه گوشت باکره و رزماری است که طعمی فراتر از فیله گوشت را برایتان تداعی می‌کند. این غذای خوشمزه با میزان درجه پختگی متفاوت سرو می‌شود و بر این‌اساس مدت‌زمان پخت آن تفاوت دارد. در زمان سرو استیک گوشت طعم این غذای خوشمزه را با سس قارچ و باربیکیو امتحان کنید. استیک آبدار یا پخته شده را دوست دارید؟ طرز تهیه استیک گوشت را دوباره ببینید و استیک گوشت را باسلیقه خودتان و سس‌های خوشمزه آماده کنید.

 

سوالات متداول
چقدر زمان برای پخت استیک لازم است؟
زمان پخت استیک بستگی به ضخامت آن و دما دارد. به‌طورکلی برای گریل کردن یک استیک باضخامت دو ونیم سانتی‌متر حدود ۴ تا ۵ دقیقه برای هر دو طرف گوشت کافی است.

چگونه استیک را به شکل صحیح برش بزنیم؟
استیک را باید به عرض‌برش بزنید، یعنی در خلاف رشته‌های گوشت برش دهید. این کار باعث می‌شود که تکه‌های گوشت نرم‌تر و قابل جویدن تر شوند.

بهترین نوع گوشت برای تهیه استیک چیست؟
بهترین نوع گوشت برای استیک شامل راسته، فیله و دنده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *