0

برگزاری دوره آموزشی بهبود تغذیه و پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان های شایع زنان

برگزاری دوره آموزشی بهبود تغذیه و پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان های شایع زنان
بازدید 59

پیرومصوبه بند (۴) سومین جلسه شواری پیامگزاران سلامت استان و به همت دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان و با پیگیری و همکاری پیامگزار دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، دوره آموزشی با عنوان

بهبود تغذیه و پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان های شایع زنان”،  با حضور دکتر حسینی جبلی سرپرست امور زنان و خانواده استانداری، دکتر دهنو خلجی رئیس شورای پیامگزاران سلامت استان، ویژه کارشناسان امور بانوان شهرستان های تابعه استان و مشاورین امور بانوان دستگاه های اجرایی استان و فرمانداری ها و کارشناسان برنامه پیامگزاران سلامت دانشگاه علوم پزشکی روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل تالار توسعه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان  برگزار شد.

در این دوره، دکتر نگار طاهری  فلوشیپ آنکولوژی سرطان زنان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، به اهمیت پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان ها اشاره کرد.

وی گفت: در میان سرطان های زنان، سرطان سینه و سرویکس از جمله سرطان هایی می باشد که شیوع و مرگ و میر بالایی دارد که با برنامه های غربالگری آسان و در دسترس می توان آن را در مراحل ابتدایی مهار نمود. متاسفانه از هر ۸ زن، خطر ابتلای یک زن به سرطان سینه وجود دارد. تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه شانس بهبود را تا ۱۰۰ درصد افزایش می دهد و انجام غربالگری سالانه برای زنان بالای ۴۰ سال را تاکید داشتند.

در ادامه، دکتر مطهره حسنی دکترای تخصصی علوم تغذیه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: وضعیت سلامتی جهان در حال گذر است و مرگ و میر بیماری های غیرواگیر از بیماری های واگیر پیشی گرفته است، عادات غذایی به سرعت در حال تغییر است، فعالیت بدنی کاهش یافته و کشور با افزایش سن جمعیت مواجه است و در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به سرطان هستند.

وی گفت: آنچه که می خوریم میتواند نقش مهمی در ابتلا به سرطان ها داشته باشد چون غذاهای حاوی موتاژن هایی مانند آفلاتوکسین تولید شده توسط کپک ها و نیتروز آمین تولید شده توسط غذاهای حاوی نیتریت و یا نیترات باشند که در مرحله آغازین سرطان نقش دارند.

وی در ادامه تاکید کرد که گام اول در پیشگیری و اصلاح عادات غذایی، تغییر در مقادیر است بطوریکه عمده بشقاب از غذاهای گیاهی مانند سبزی ها و میوه ها، غلات کلمل و حبوبات تشکیل گردد و مقدار گوشت و روغن های اشباع در آن به حداقل ممکن کاهش یابد.

در پایان برنامه پرسش و پاسخ برگزار و شرکت کنندگان درخواست ادامه چنین جلسات علمی و کاربردی را از دانشگاه علوم پزشکی گلستان داشتند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *