آی یو آی (IUI) یا آی وی اف (IVF): کدامیک برای شما مناسب است؟

آی یو آی( IUI ) یا آی وی اف ( IVF ): کدامیک برای شما مناسب است

آیا قصد بارداری از طریق روشهای کمک باروری را دارید و بین آی یو آی (IUI) و آی وی اف (IVF ) مردد هستید؟

ما می دانیم که درک مسئله باروری و دریافت درمان مناسب برای آن می تواند شرایط دشواری باشد. و بله، عوامل متعددی وجود دارد که می تواند منجر به ناباروری شود. در واقع، هر شریک در یک زوج ممکن است تحت تأثیر ناباروری قرار گیرد، که ممکن است باردار شدن را دشوار کند IUI و IVF دو روش ART توصیه شده برای بارداری هستند. لقاح داخل رحمی (IUI) و لقاح آزمایشگاهی (IVF) دو روش درمانی موثر هستند که حتی در مقایسه با سایر تکنیک های ART، میزان موفقیت بالاتری دارند. بیایید حقایقی را در مورد هر دو روش یک به یک روشن کنیم و به تفاوت های مهم آنها نگاه کنیم.

IVF در مقایسه با فرآیند IUI شامل مراحل متعددی میباشد.

در روش IVF، لقاح تخمک ها در آزمایشگاه انجام می شود، در حالی که در IUI، لقاح در داخل بدن پس از تزریق اسپرم شسته شده به تخمک انجام می شود.

IUI در مقایسه با IVF درصد موفقیت کمتری دارد.

گاهی اوقات، IUI برای رسیدن به بارداری نتیجه میدهد. اما هنگامی که این کار انجام نشود، متخصصان باروری ممکن است درمان IVF را پیشنهاد کنند.

آیا روش های IUI و IVF متفاوت است؟

آی یو آی (IUI) – درمان تلقیح داخل رحمی شامل یک تا دو مرحله است، مانند دارو برای تحریک تخمدان، به منظور افزایش تولید تخمک های بالغ. سپس، پزشک اسپرم شسته شده را برای لقاح به رحم تزریق می کند. در این روش مقدار زیادی اسپرم را در محل اتصال رحم به لوله فالوپ تزریق میکنند، فاصله ای که آنها باید برای رسیدن به تخمک شنا کنند، و از این رو شانس بارداری طبیعی را برای بسیاری از زوج ها افزایش می دهد.

IVF – این یک فرآیند پیچیده است که شامل مراحل متعددی می شود، به عنوان مثال، تشخیص، تحریک تخمدان، تزریق دارو، بازیابی تخمک، جمع آوری اسپرم، لقاح، کشت جنین، کاشت جنین، و آخرین مرحله، آزمایش بارداری.

آی یو آی (IUI) و آی وی اف (IVF) در چه شرایطی توصیه می شود؟

برای اطلاع از عوامل مختلفی که در آنها IUI و IVF به زوجین توصیه می شود تا درمان موثری برای کمک باروری ارائه شود، به جدول زیر مراجعه کنید.

درمان شرایط
آی یو آی ·    اختلال تخمک گذاری به دلیل پریودهای نامنظم

·    تعداد کم اسپرم

·    ناباروری بدون دلیل

·    کاهش تحرک اسپرم

·    اختلال انزال

درمان شرایط
آی وی اف ·    لوله فالوپ آسیب دیده

·    ناباروری مرتبط با سن

·    اندومتریوز

·    چرخه IUI ناموفق

·    ناباروری بدون دلیل

·    چرخه های ناموفق متعدد

·    ناباروری مردانه

·    بسته بودن لوله های فالوپ

آی یو آی و آی وی اف چگونه مشکلات ناباروری را درمان می کنند؟

IUI به دو روش عمده به زوج ها کمک می کند تا باردار شوند:

  • بهبود کیفیت تولید تخمک با افزایش تحریک تخمدان.
  • تلقیح مستقیم اسپرم در رحم شانس بارداری را افزایش می دهد.

IVF مسائل مختلف ناباروری را درمان می کند، مانند:

  • زنانی که لوله های فالوپ آسیب دیده دارند معمولاً برای IVF توصیه می شوند، زیرا تخمک ها مستقیماً از تخمدان ها استخراج می شوند و پس از لقاح به لایه داخلی رحم منتقل می شوند. این روش لوله فالوپ آسیب دیده را به طور کامل دور می زند و منجر به بارداری می شود.
  • به مردانی که مشکلات ناباروری مانند تعداد کم اسپرم دارند، توصیه می شود که تحت ICSI قرار گیرند، که شامل تزریق یک اسپرم سالم انتخاب شده از شریک یا اهدا کننده به تخمک برای لقاح به منظور باردار شدن است.برای اختلال تخمک گذاری، دارویی برای تولید تعداد زیادی تخمک، تخمک های بالغ و تخمک های با کیفیت بهتر ارائه می شود که شانس بارداری را بهبود می بخشد.

آی یو آی (IUI) و ای وی اف (IVF) چگونه انجام می شود:

IUI – تلقیح داخل رحمی توسط پزشک در کلینیک باروری انجام می شود. در این فرآیند، مایع منی شسته می شود و بعداً با کمک یک کتتر نازک از طریق حفره واژن در خط رحم کاشته می شود.لازم به ذکر است کتتر آی یو آی برند مستک Masstec در مقایسه با نمونه خارجی نتیجه باروری 5 درصدی بیشتری داشته است.

از سوی دیگر، IVF نیاز به نظارت کامل دارد زیرا لقاح در آزمایشگاه توسط یک جنین شناس انجام می شود. برخی از تکنیک های موثر IVF عبارتند از:

ICSI – تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم، یکی از روش های IVF است که برای ناباروری مردان توصیه می شود. متخصص یک اسپرم سالم را بازیابی می کند و آن را مستقیماً به تخمک برای لقاح احتمالی تزریق می کند.

FET – انتقال جنین منجمد، همانطور که از نام آن پیداست، متخصص جنین منجمد و ذوب شده را که قبلاً از یک چرخه IVF ذخیره شده است، منتقل می کند.

در هر دو روش IUI و IVF هدف نهایی یکسان است، یعنی رسیدن به بارداری. با این حال توصیه های صحیح همیشه پس از مشاوره توسط متخصصان باروری ارائه می شود.این که آی یو آی IUI در مقابل آی و اف IVF، کدام یک برای شما مناسب است، تنها پس از انجام یک تشخیص کامل و تشخیص علت اصلی وضعیت ناباروری، توسط متخصص تشخیص داده می شود. شرکت مهندسی سلامت یار حکیم با ساخت محصولاتی مثل کاتتر آی یو آی ( IUI ) ، سوزن پانکچر و کتتر انتقال جنین سعی دارد با تولید محصولات با کیفیت رضایت بیماران و پزشکان محترم این حوزه را بدست آورد.

منبع: masstecmedical.com
  |   لینک کوتاه : https://iranmedicalinfo.com/?p=54992

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. پریسا رانگرزی گفت:

    سلام و عرض ادب، علم پزشکی واقعا داره با سرعت باور نکردنی پیشرفت میکنه، بابت این مطلب مفید از شما متشکرم.

    1. کارشناس روابط عمومی گفت:

      سلام پرسیا عزیز خوشحالیم که مطالبمون برای شما مفید واقع شده است.