0

چه بهتر که رئیس سازمان بهزیستی دارای کرسی در نهادهای بین المللی هم باشد!

چه بهتر که رئیس سازمان بهزیستی دارای کرسی در نهادهای بین المللی هم باشد!
بازدید 11
چه بهتر که رئیس سازمان بهزیستی دارای کرسی در نهادهای بین المللی هم باشد!

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایران ضمن برشمردن برخی ویژگی‌های اصیل برای رئیس سازمان بهزیستی، دارا بودن کرسی در نهادهای بین المللی برای چنین مقامی را یک مزیت مهم دانست. 

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا)، این روزها در هر محفلی که به موضوعات اجتماعی توجه دارد، بحث انتخاب رئیس سازمان بهزیستی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب می‌شود حسابی داغ است. 
بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران این عرصه تلاش می‌کنند تا شاخص‌های ارزیابی تعیین کنند. به ویژه که امسال در اتفاقی نادر انتخاب اولیه کاندیداهای ریاست بهزیستی از طریق یک فراخوان وزارت رفاه انجام می‌شود. 
محمدرضا مقدسی، یک از این چهره‌های فعال اجتماعی است که در سوابقش تاسیس و مدیریت «خانه تاب آوری ایران» دیده می‌شود که به عنوان یک پایگاه تخصصی، اولین وب‌سایت و مرجع تاب آوری روانشناختی در کشور شناخته می‌شود.. او متخصص حوزه تسهلیگری و تاب‌آوری است که در این حوزه علاوه بر ترجمه بالغ بر 30 عنوان کتاب تخصصی می‌توان به تدریس و کارشناسی در صدا و سیما نیز اشاره کرد. 
درد آشنا باشد
وی با بیان اینکه گزینه ریاست سازمان بهزیستی باید آشنایی کامل با مسائل اجتماعی و گروه‌های تحت پوشش این مجموعه داشته باشد، گفت: آشنایی به او امکان می‌دهد تا با چالش‌ها و نیازهای واقعی مددجویان آشنا شود و بتواند به درستی به آن‌ها پاسخ دهد. سازمان بهزیستی کشور به عنوان یک نهاد دولتی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خدمات متنوعی به افراد نیازمند جامعه ارائه می‌دهد. 
مقدسی افزود:‌ این سازمان به بیش از ۲ میلیون خانوار تحت پوشش خدماتی از جمله مشاوره، توانبخشی، و حمایت‌های مالی می‌پردازد. گروه‌های تحت پوشش شامل افراد دارای معلولیت، سالمندان، زنان سرپرست خانوار، و کودکان و نوجوانان در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند. 
مدیر و موسس خانه تاب‌آوری ایران با اشاره به اینکه بهزیستی همچنین برنامه‌هایی برای توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی این گروه‌ها از طریق آموزش و اشتغال‌زایی اجرا می‌کند، تاکید کرد: بنابراین ضرورت دارد که ریاست این سازمان با جمعیت تحت پوشش و موضوعات مرتبط ایشان کاملا آشنایی داشته باشد.
برخوردار از دانش نظری و عملی 
در بخش دیگری این کارشناس تسهیلگری با اشاره به اهمیت تخصص و دانش علمی گزینه ریاست سازمان بهزیستی گفت: وی باید دارای تخصص و دانش نظری و عملی در زمینه‌های مرتبط با بهزیستی و آسیب‌های اجتماعی باشد. این ویژگی به او کمک می‌کند تا تصمیمات مؤثری در راستای بهبود شرایط مددجویان اتخاذ کند. 
مقدسی سپس گفت:‌ رئیس سازمان بهزیستی باید دارای تحصیلات عالی در رشته‌های مرتبط مانند روانشناسی و مددکاری و یا علوم اجتماعی باشد و تجربه کافی در مدیریت و برنامه‌ریزی اجتماعی داشته باشد. 
مدیر و موسس خانه تاب‌آوری ایران در ادامه خاطر نشان کرد: تخصص در تحلیل نیازهای اجتماعی و توانمندسازی افراد آسیب‌پذیر از ویژگی‌های ضروری است. همچنین، مهارت‌های ارتباطی قوی و توانایی کار با گروه‌های مختلف اجتماعی از جمله نیازهای کلیدی این سمت به شمار می‌روند. آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به بهزیستی و توانمندسازی نیز از دیگر الزامات این مقام است.
فردی بیاید که خلاق و نوآور است
مقدسی ضمن تاکید بر ویژگی خلاقیت و نوآور بودن برای فردی که قصد تصدی مقام ریاست سازمان بهزیستی را دارد، خاطر نشان کرد: رئیس سازمان بهزیستی باید به این دلیل خلاق و نوآور باشد تا بتواند راهکارهای جدید و مؤثری برای حل مشکلات موجود ارائه دهد. این خصوصیت به او این امکان را می‌دهد که به شیوه‌های نوین به نیازهای مددجویان پاسخ دهد. 
وی افزود:‌ رئیس سازمان بهزیستی باید دارای ویژگی‌های خلاقیت و نوآوری باشد تا بتواند به بهبود کیفیت خدمات و حل مشکلات جامعه هدف کمک کند؛ این فرد باید تخصص و دانش کافی در زمینه‌های مرتبط با معلولیت و آسیب‌های اجتماعی داشته باشد و با قوانین ملی و بین‌المللی آشنا باشد. همچنین، توانایی برقراری ارتباط مؤثر با افراد تحت پوشش و کارکنان سازمان از دیگر ویژگی‌های ضروری است. 
مدیر و موسس خانه تاب‌آوری اظهار داشت: خلاقیت و نوآوری در این مقام می‌تواند به ارتقای عملکرد سازمان و رضایت‌مندی بیشتر افراد تحت پوشش منجر شود.
حداقل 10 سال تجربه مدیریتی لازم است
مقدسی همچنین با تاکید بر اینکه داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه مدیریتی مؤثر در سازمان بهزیستی یا حوزه‌های مرتبط از دیگر معیارهای مهم است، گفت: این تجربه به او کمک می‌کند تا با فرآیندها و چالش‌های مدیریتی آشنا باشد و بتواند به طور مؤثر سازمان را هدایت کند. رئیس سازمان بهزیستی باید دارای دیدگاه سیستماتیک در مدیریت باشد. 
وی ادامه داد: این بدان معنی است که روابط متقابل فرایندها را برای بهبود اهداف سازمانی و اجرای عملکرد مؤثر در قالب یک سیستم درک کند. مدیر سیستمی فرایندهایی را انتخاب می کند که بهترین کارایی را داشته و قابل تنظیم باشند، فرایندهایی که به جامعه هدف اعتماد ایجاد می کند و برای مشتریان داخلی و خارجی منبع اتکا خواهد ساخت. 
این فعال اجتماعی افزود: همچنین باید به سمت استانداردسازی و بومی سازی حرکت کند و از تمهیدات تشویقی به جای تنبیه استفاده نماید.
توانمند در جلب مشارکت‌ سازمان‌های مردم نهاد 
در بخش دیگری وی با بیان اینکه رئیس جدید باید توانایی جلب مشارکت مردم و نهادهای غیردولتی را داشته باشد چرا که این ویژگی برای تسهیل همکاری‌ها و افزایش کیفیت خدمات به مددجویان بسیار حائز اهمیت است، گفت: رئیس سازمان بهزیستی باید دارای ویژگی‌های کلیدی از جمله توانایی جلب مشارکت عمومی باشد. این فرد باید با ایجاد فضای اعتماد و همکاری، مردم را به مشارکت در برنامه‌های اجتماعی و حمایتی تشویق کند. توانایی در برقراری ارتباط مؤثر و شفاف، از دیگر ویژگی‌های مهم است که به جلب حمایت‌های مردمی کمک می‌کند. 
مقدسی در ادامه گفت: درک عمیق از نیازهای جامعه و توانایی برنامه‌ریزی برای پاسخ به این نیازها، از عوامل کلیدی در موفقیت سازمان بهزیستی در جذب مشارکت‌های عمومی است. این ویژگی‌ها به سازمان کمک می‌کند تا به اهداف خود در زمینه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر دست یابد.
مدیر و موسس خانه تاب‌آوری ایران در بخش دیگری گفت: شخصی که به عنوان رئیس انتخاب می‌شود باید فردی مجاهد و پرکار باشد که تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط زندگی مددجویان به کار گیرد. این تعهد به خدمت‌رسانی به عنوان یک اصل اساسی در مدیریت سازمان بهزیستی مطرح است.
فردی با مقیاس‌های جهانی بهتر است
وی افزود: رئیس سازمان بهزیستی باید دارای ویژگی‌های بارزی باشد که او را در خدمت‌رسانی به جامعه توانمند کند. این ویژگی‌ها شامل تعهد عمیق به خدمت به اقشار آسیب‌پذیر، توانایی مدیریت و هماهنگی در ارائه خدمات متنوع، و دانش کافی در زمینه‌های اجتماعی و روانشناختی است. 
در پایان این فعال اجتماعی اظهار داشت: گزینه ریاست بهزیستی باید توانایی ایجاد ارتباط مؤثر با سایر نهادها و سازمان‌ها را داشته باشد تا بتواند خدمات بهینه‌ای را به مددجویان ارائه دهد. در نهایت، روحیه همدلی و حساسیت نسبت به نیازهای جامعه هدف، از دیگر خصوصیات ضروری برای رییس این سازمان به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: رئیس سازمان بهزیستی چه بهترکه در مقیاس جهانی و منطقه ای با رفاه و امداد اجتماعی آشنا باشد تا بتواند به طور مؤثر به نیازهای جامعه هدف خود پاسخ دهد عضویت و سابقه حضور در سازمانها و انجمن های جهانی به او این امکان را می‌دهد که از تجارب و بهترین شیوه‌های جهانی در حوزه خدمات اجتماعی و توانبخشی بهره‌برداری کند.
مقدسی تاکید کرد: با ایجاد ارتباطات بین‌المللی، می‌تواند منابع مالی و حمایتی بیشتری جذب کند و در نتیجه، خدمات بهتری به افراد دارای معلولیت و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر ارائه دهد. در نهایت، اعتبار جهانی به افزایش اعتماد عمومی و بهبود تصویر سازمان بهزیستی کمک خواهد کرد.
 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *