0

طرز تهیه دمپختک باقالی زرد به روش تهرانی | آموزش گام به گام

طرز تهیه دمپختک باقالی زرد به روش تهرانی | آموزش گام به گام
بازدید 9

یکی از خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین انواع دمپختک، دمپختک باقالی زرد تهرانی است که طعم و عطر دلنشینی دارد. در این مطلب از دیجی‌کالا مگ، قصد داریم شما را با طرز تهیه دمپختک باقالی به روش سنتی تهرانی آشنا کنیم. پس اگر به دنبال یک غذای خوشمزه و متفاوت و البته ساده و سریع هستید، با ما همراه باشید.

فهرست محتوا

طرز تهیه دمپختک باقالی تهرانی
    مرحله اول؛ آماده کردن برنج
    مرحله دوم؛ باقالی‌ها را بپزید
    مرحله سوم؛ پیاز داغ درست کنید
    مرحله چهارم؛ دمپختک باقالی را دم کنید
    مرحله پنجم؛ تخم مرغ را آماده کنید
    مرحله ششم؛ دمپختک باقالی را سرو کنید
طرز تهیه دمپختک مرغ

دمپختک باقالی سنتی با تخم مرغ

طرز تهیه دمپختک باقالی تهرانی

طرز تهیه این غذا همانند طرز تهیه دمپختک گوجه است. فقط باقلا زرد جایگزین گوجه شده است و در آخر از تخم‌مرغ برای تکمیل کردن این غذا استفاده می‌شود.

مواد لازم برای طرز تهیه دمپختک باقالی تهرانی (برای ۴ نفر)
باقلا زرد خشک ۱ لیوان فرانسوی
برنج ۲ لیوان فرانسوی
پیاز ۲ عدد بزرگ
کره یا روغن به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ برای هر نفر ۱ عدد
آب ۱ لیوان فرانسوی

طرز تهیه دمپختک باقالی را به صورت مرحله به مرحله همراه با ما پیش بروید:

مرحله اول؛ آماده کردن برنج

در ابتدا، برنج را به خوبی شسته تا نشاسته اضافی آن گرفته شود. سپس، برنج را به همراه کمی نمک در آب ولرم به مدت ۱ تا ۲ ساعت خیس کنید. خیساندن برنج باعث می‌شود دانه‌های برنج نرم‌تر شوند و در هنگام پخت، بهتر قد بکشند و مغزپخت شوند.

  • آشنایی با انواع برنج ایرانی و بررسی تفاوت‌های آن با برنج قهوه‌ای
  • فوت‌وفن‌های پخت برنج آبکش که حتما باید بلد باشید!

برنج ایرانی خوشپخت - 10 کیلوگرم

برنج ایرانی خوشپخت – ۱۰ کیلوگرم

۸۶۸,۰۰۰
۶۹۸,۸۰۰
تومان

برنج هاشمی گیلان برنج آنلاین - 10 کیلوگرم

برنج هاشمی گیلان برنج آنلاین – ۱۰ کیلوگرم

۱,۴۸۵,۰۰۰
تومان

خرید برنج از سوپرمارکت دیجی‌کالا

مشاهده همه

مرحله دوم؛ باقالی‌ها را بپزید

در دومین مرحله از طرز تهیه دمپختک باقالی زرد، پس از آماده‌سازی برنج، به سراغ آماده کردن باقالی‌ها بروید. باقالی‌های زرد را به همراه مقداری آب و نمک در یک قابلمه مناسب بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و درب آن را ببندید تا باقالی‌ها به خوبی پخته شوند.

مدت‌زمان پخت باقالی به اندازه و تازه بودن آن‌ها بستگی دارد. معمولاً ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان کافی است. برای اطمینان از پخت کامل باقالی‌ها، می‌توانید با چنگال آن‌ها را امتحان کنید. اگر به راحتی با چنگال له شد، یعنی باقالی‌ها پخته شده‌اند.

	 لپه باقالی زرین برکت - 1 کیلوگرم
لپه باقالی زرین برکت – ۱ کیلوگرم
۳۲ %

۱۵۰,۰۰۰
۱۰۲,۵۰۰ تومان

مشاهده و خرید

مرحله سوم؛ پیاز داغ درست کنید

ابتدا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس، یک ماهیتابه مناسب را روی حرارت متوسط قرار داده و مقداری روغن مایع یا کره در آن بریزید. پس از گرم شدن روغن، پیازهای خرد شده را به ماهیتابه اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ آن‌ها طلایی شود.

وقتی پیازها سبک و طلایی شدند، زردچوبه و فلفل سیاه را به مقدار دلخواه به آن‌ها اضافه کنید و به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
با تهیه پیاز داغ، دمپختک شما طعم و رنگ بسیار بهتری خواهد داشت.

پیاز زرد Fresh وزن 1 کیلوگرم
پیاز زرد Fresh وزن ۱ کیلوگرم
۳۱,۲۰۰ تومان
مشاهده و خرید

مرحله چهارم؛ دمپختک باقالی را دم کنید

حال که همه‌ی مواد را آماده کردید وقت آن است که با هم ترکیب و آماده‌ی دم کشیدن شوند. پس ابتدا باقالی‌های پخته شده را آبکش کرده و به پیاز داغ و ادویه‌ها اضافه کنید و به مدت چند دقیقه تفت دهید تا عطر مواد با هم ترکیب شود. سپس برنج خیس خورده را به همراه یک لیوان آب و نمک به مواد اضافه و شعله‌ی گاز را زیاد کنید.

پس از کم شدن حجم آب، حرارت را ملایم کرده و با قرار دادن دم‌کنی روی قابلمه، اجازه ‌دهید دمپختک باقالی به مدت حدود ۴۵ دقیقه دم بکشد. برای اینکه دمپختک باقالی زرد شما طعم و عطر بهتری پیدا کند، می‌توانید در پایان دم کشیدن دمپختک، مقداری کره روی برنج قرار دهید.

کره گاوی - 600 گرم

کره گاوی – ۶۰۰ گرم

۳۱۵,۰۰۰
تومان

کره گیاهی غنچه پلاس - 100 گرم

کره گیاهی غنچه پلاس – ۱۰۰ گرم

۹,۴۴۰
تومان

خرید کره از سوپرمارکت دیجی‌کالا

مشاهده همه

مرحله پنجم؛ تخم مرغ را آماده کنید

برای تکمیل دمپختک باقالی، باید یک نیمرو طلایی خوشمزه آماده نیز آماده کنید. ابتدا مقداری روغن در تابه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس تخم‌مرغ را شکسته و در تابه بریزید تا سرخ شود. با توجه به ذائقه خود می‌توانید نیمرو را به صورت دلخواه (عسلی، سفت یا نیمه سفت) بپزید. در حین پخت، مقداری نمک و فلفل سیاه روی تخم‌مرغ می‌پاشیم تا طعم آن دلپذیرتر شود.

تخم مرغ گرید B تلاونگ بسته 20 عددی
تخم مرغ گرید B تلاونگ بسته ۲۰ عددی
مشاهده کالا

دمپختک باقالی تهرانی با نیمرو

مرحله ششم؛ دمپختک باقالی را سرو کنید

پس از آنکه دمپختک باقالی به خوبی دم کشید، حرارت را خاموش کنید. سپس، دمپختک را در یک دیس زیبا بکشید و نیمروی طلایی را به عنوان تزیین روی آن قرار دهید. برای تکمیل این غذای خوشمزه، می‌توانید آن را با انواع ترشی، سالاد شیرازی و ماست سرو کنید. طعم بی‌نظیر دمپختک باقالی در کنار این مخلفات، یک وعده غذایی کامل و لذت‌بخش را برای شما فراهم می‌کند.

طرز تهیه دمپختک مرغ

این غذا معمولا گیاهی است و لازم نیست در آن هیچ گوشتی بریزید. اما اگر دوست داشته باشید می‌توانید آن را با مرغ درست کنید. طرز تهیه دمپختک مرغ نیاز بسیار آسان است.

مواد لازم برای طرز تهیه دمپختک باقالی با مرغ
باقالی زرد خشک یک پیمانه
برنج ۳ پیمانه
سینه مرغ ۲ عدد
پیاز متوسط یک عدد برای تفت باقالی، ۲ عدد برای مرغ
شوید خشک یک قاشق غذاخوری
کره یا روغن به مقدار لازم
زعفران دم کرده غلیظ به‌مقدار لازم
نمک، زردچوبه، فلفل قرمز به مقدار لازم

طرز تهیه دمپختک باقالی با مرغ:

  1. پیاز را ریز خرد کرده و در روغن یا کره تفت دهید تا طلایی شود. سپس باقالی که از قبل خیس خورده است را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید تا کمی نرم شود.در آخر زردچوبه و فلفل قرمز را اضافه کرده و تفت دادن را ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
  2. به مخلوط پیاز و باقالی، آب جوش اضافه کنید تا جایی‌که روی مواد را بگیرد. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید تا باقالی کاملا نرم شود.
  3. پس از اینکه از پختن باقالی مطمئن شدید، برنج خیس خورده را به آن اضافه کنید.در صورت نیاز در این مرحله مقداری دیگر آب به مواد دمپختک اضافه کنید (میزان آب باید متناسب با برنج باشد تا برنجتان به‌خوبی بپزد). سپس زعفران دم کرده، نمک و در صورت دلخواه شوید خشک را نیز به مواد دمپختک اضافه کنید.
  4. حرارت را زیاد کنید تا آب دمپختک کاملا کشیده و برنج پخته و مغز پخت شود. برای اینکه بافت برنجتان نرم‌تر و خوشمزه‌تر شود می‌توانید در این مرحله مقداری کره نیز اضافه کنید. پس از آنکه آب دمپختک کاملا تبخیر شد، حرارت را کم کرده و درب قابلمه را همراه با دم‌کنی بگذارید تا دمپختک دم بکشد.
  5. در یک ماهیتابه‌ی دیگر پیازها را به‌صورت نگینی ریز خرد کرده و در روغن تفت دهید تا کاراملی شود. سپس مرغ را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند. سپس مقداری نمک و زردچوبه اضافه کنید و خوب تفق دهید تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند. پس از آن شعله‌ی گاز را کم کنید و درب ماهی‌تابه را بگذارید تا مرغ‌ها کاملا مغز پخت شوند.
  6. در نهایت دمپختک آماده را در ظرف سرو ریخته و مرغ‌ها را روی آن بچینید. برای تزیین می‌توانید از مقداری شوید خشک و زعفران استفاده کنید.

سینه مرغ بی استخوان مهیا پروتئین - 1.8 کیلوگرم
سینه مرغ بی استخوان مهیا پروتئین – ۱.۸ کیلوگرم
۳۷۶,۲۰۰ تومان
مشاهده و خرید

دمپختک باقالی با مرغ

جمع‌بندی

در نهایت، دمپختک باقالی با طرز تهیه آسان و مواد اولیه در دسترس، یکی از گزینه‌های عالی برای یک وعده غذایی خانگی است. این غذا نه تنها برای وعده‌های روزمره مناسب است، بلکه می‌تواند یک انتخاب عالی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی باشد.

با مراجعه به صفحه‌های زیر می‌توانید طرز تهیه غذاهای خوشمزه و متنوع دیگری را نیز یاد بگیرید:

  • طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت و کشمش پلویی
  • طرز تهیه هویج پلو مجلسی خوش‌رنگ و خوش‌عطر
  • طرز تهیه کلم‌پلو شیرازی بسیار خوش‌عطر با روش مخصوص
  • ۱۶ غذای شیرازی بسیار خوشمزه که حتما باید امتحان کنید

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *