0

آیا افراد ADHD مهارت های فوق العاده ای دارند؟!

آیا افراد ADHD مهارت های فوق العاده ای دارند؟!
بازدید 11
آیا افراد ADHD مهارت های فوق العاده ای دارند؟!
پریسا کربلایی حسنی دانشجوی دکتری روانشناسی درباره اینکه آیا افراد ADHD مهارت‌های فوق‌العاده‌ای دارند؟! و مهارت‌های فوق العاده افراد ADHD چیست؟!گفت: کمبود توجه_ بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی رشدی دوران کودکی است. معمولاً برای اولین بار در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود و اغلب تا بزرگسالی ادامه می یابد. این اختلال شامل ترکیبی از مشکلات مداوم، مانند مشکل در حفظ توجه و تمرکز، بیش فعالی و رفتار تکانشی است. این کودکان همچنین ممکن است از اعتماد به نفس پایینی برخوردار بوده و عملکرد ضعیفی در مدرسه داشته باشند. علائم گاهی با افزایش سن کاهش می یابد.

آیا افراد ADHD مهارت‌های فوق العاده ای دارند؟
وی افزود: با این وجود آیا می‌دانید ADHD می‌تواند مفید باشد؟ نمی‌دانستید؟ خوب این حقیقت دارد، درواقع ADHD می‌تواند در برخی موارد به فرد برتری ببخشد. برای مثال: افراد مبتلا به ADHD به خلاقیت داشتن شناخته می‌شوند. به این دلیل که مغز آنها بهتر می‌تواند افکاری را در خارج از چارچوب ایجاد کند. افکار خارج از چارچوب، به آنها امکان یافتن ایده های منحصر به فردی را می‌دهد که برای دیگران این گونه نیست. شاید معلم زبان شما نوشته هایتان را بسیار ابتکاری و تخیلی توصیف کرده باشد یا معلم هنرتان به شما بگوید که استفاده از رنگ های مختلف، هنجار شکن است. ADHD می‌تواند دلیل مهارت شما در فعالیت‌های خلاقانه باشد.

کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) مهارت‌های باورنکردنی زیادی به فرد می‌دهد که می‌توان این مهارت‌ها را “مهارت‌های فوق العاده” نامید.

این روانشناس در ادامه گفت: مهارت های فوق العاده فرد ADHD بسیار شگفت انگیز هستند. کارهای خارق العاده بسیاری وجود دارد که می‌توانند به دلیل وجود ADHD انجام دهند.

در اینجا به چند مهارت فوق العاده ADHD می پردازیم:
۱. ماجراجویی: بعضی اوقات افراد مبتلا به ADHD تکانشگر هستند. آنها تمایل دارند که امور را در لحظه انجام دهند. این باعث می‌شود که بودن در کنار آنها سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد. آیا شما برای سوار شدن در یک چرخ و فلک ترسناک تنها دوست خودتان هستید؟! شاید شما باید از ADHD به خاطر این ماجراجو بودنتان متشکر باشید. مردم به خاطر این مهارت فوق العاده از کنار شما بودن لذت می‌برند.

۲. کارآفرینی: این گزینه درباره ی تاجران گفته می‌شود که با ریسک پذیری و مدیریت شرکت‌ها موفقیت کسب می‌کنند. افراد مبتلا به ADHD بسیار ریسک پذیرتر عمل می‌کنند. در واقع آنها سه برابر بیشتر از سایر افراد کارآفرینی می‌کنند.

۳. پرشوری: بیش فعالی به معنای انرژی زیاد است. افراد ADHD با به کارگیری این مهارت فوق العاده می‌توانند در هر ورزشی به بالاترین سطح برسند.

۴. خیرخواهی: ADHD به افراد کمک می‌کند تا دلسوزتر باشند. از آنجایی که ممکن است ADHD در بعضی مواقع چالش برانگیز باشد، باعث می‌شود تقلا کردن دیگران را بهتر درک کنند و به آنان کمک کنند.

در نتیجه مبتلا بودن به ADHD یعنی مغز فرد کمی متفاوت تر از افراد دیگر کار می‌کند. یادگیری اینکه مغز منحصر به فرد افراد ADHD چگونه کار می‌کند به آنها کمک می‌کند تا از موانعی که پیش رو دارند به خوبی عبور کنند. البته همچنین می آموزند که چگونه مغز منحصر به فردشان به آنها مهارت‌های فوق العاده می‌بخشد.
 

اگر شما مبتلا به ADHD هستید، آیا می‌توانید مهارت های فوق العاده خود را شناسایی کنید؟ در اینجا چند مورد از آنها را بیان کرده ایم:
۱. توانایی درک دیدگاه دیگران؛
۲. ورزش کردن به طور خستگی ناپذیر؛
۳. دلسوزی نسبت به دیگران؛
۴. نوشتن داستان‌های تخیلی؛
۵. به خنده انداختن دیگران.
اکنون اگر فکر می‌کنید چیزی را از قلم انداختیم چند مثال در اینجا ذکر کنید:
۱.
۲.
۳.
۴.
۵.
 
آیا از این تعداد مهارت‌های فوق العاده ای که در شما وجود دارد شگفت زده شده اید؟ آیا می‌دانید که افراد زیادی به دلیل ابتلا به ADHD از این مهارت‌ها برخوردارند؟ ADHD اختلال نادری نیست از ۷/۸ میلیارد انسان در جهان ۸/۵ درصد از افراد به ADHD مبتلا هستند؛ یعنی چیزی حدود ۷۰۰ میلیون نفر! ،بنابراین شما تنها نیستید.
 
البته همه افراد ADHD را دقیقاً به یک شکل تجربه نمی‌کنند بعضی از افراد علائم ناچیزی دارند و آنان را خیلی آزار نمی‌دهد؛ اما برخی دیگر علائم زیادی دارند که گاهی با آن علائم مبارزه می‌کنند. در هر جای طیف ADHD که باشید می‌توانید با کمک یک روانشناس متخصص در زمینه ADHD بر چالش‌های خود غلبه کنید و مهارت‌های فوق‌العاده خود را به حداکثر برسانید.
 
منبع: اندیشه معاصر

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *