0

آشنایی با انواع آستین برای لباس‌های زنانه و مردانه

آشنایی با انواع آستین برای لباس‌های زنانه و مردانه
بازدید 8

آستین قسمتی از لباس است که تمام یا قسمتی از بازو را می‌پوشاند. این بخش از لباس یک بخش مهم طراحی و همچنین یک عنصر کاربردی است که گرما و محافظت از آن را تضمین می‌کند. انواع آستین ممکن است بلند یا کوتاه، باریک یا عریض، جمع شده یا چین‌دار، کاف‌دار یا ساده و بسیار بزرگ یا کوچک باشند. بی‌نقص بودن آستین در هر لباسی هم برای بهبود کارایی و هم از نظر زیبایی لباس اهمیت دارد. آستین‌ها شکل‌ها و طو‌ل‌های مختلفی دارند و بخش مهمی از طراحی یک لباس را تشکیل می‌دهند.  یکی از ویژگی‌های مد لباس‌ها استفاده از مدل‌های مختلف آستین است که در هر کشور و دوره‌ای متفاوت طراحی می‌شوند. بنابراین، برای اینکه با انواع روش‌های طراحی مد و پوشاک آشنا شوید، باید انواع آستین برای لباس‌های زنانه و مردانه را بشناسید. در این مقاله، با انواع این بخش لباس‌های زنانه و مردانه آشنا می‌شوید.

فهرست محتوا

انواع مختلف آستین
آستین‌های ترند ۲۰۲۴

انواع مختلف آستین

لباس‌های زنانه و مردانه مدل‌ها و انواع آستین مختلفی دارند. مدل‌های مختلف آستین نام‌های مشخصی مانند آستین اسقف، آستین زنگوله‌ای، آستین رگلان، آستین کیمونو، آستین دولمان، آستین پروانه‌ای و مانند آن دارند اما بیشتر آستین‌ها بر اساس سطح تناسب، شکل، تنگی و گشاد تعریف نام‌گذاری می‌شوند. طول آن‌ها (کوتاه، سه ربع، تا آرنج، و غیره)، طرح کلی یا شکل آن‌ها (کامل در شانه، گشاد در اطراف آرنج، باریک در مچ و غیره) یا برای استایل کردن جزئیات مانند سرآستین و تزئینات شناخته می‌شوند.

به طور کلی، انواع آستین به دو دسته تقسیم می‌شوند: آستین‌هایی که جدا از نیم‌تنه هستند و آستین‌هایی که به صورت یکپارچه با نیم‌تنه طراحی می‌شوند. آستین‌هایی که با پارچه‌های جداگانه بریده شده‌ از نیم‌تنه دوخته می‌شوند یا همان آستین‌های جدا بعداً به بالاتنه وصل می‌شوند. آستین‌هایی که متصل به نیم‌تنه طراحی شده‌اند یا آستین‌های سرخود مانند آستین کیمونو نیز به‌عنوان بخشی در امتداد بالاتنه بریده و بعد از آن دوخته می‌شوند.

از یک نظر دیگر، آستین‌ها به دو دسته راسته و طرح‌دار تقسیم می‌شوند. در ادامه با انواع آستین از این نظر آشنا می‌شوید.

 نگهدارنده پیراهن مردانه سی اچ آر کد HW095BK بسته 2 عددی

نگهدارنده پیراهن مردانه سی اچ آر کد HW095BK بسته ۲ عددی

۱۲۷,۰۰۰
تومان

پیراهن آستین بلند مردانه مدل DL46 رنگ آبی

پیراهن آستین بلند مردانه مدل DL46 رنگ آبی

۳۲۹,۰۰۰
تومان

خرید انواع پیراهن مردانه

مشاهده همه

انواع آستین راسته

آستین راسته در امتداد انحنای طبیعی بازو قرار نمی‌گیرد. از این رو این نوع ساختار آن امکان خم شدن آرنج را نمی‌دهد و به خوبی با آن هم‌راستا نمی‌شود. این نوع آستین شل و آویزان می‌شود اما تناسب خوبی دارد و می‌تواند لباس‌های زنانه یا مردانه را راحت‌تر از قبل کند. راحتی این مدل آستین به میزان آویزان بودن آن بستگی دارد و طوری طراحی شده که تمام بخش‌های بازو بتواند آزادانه در داخل آن حرکت کند. آستین راسته برای مدل‌های مختلف لباس از کوتاه تا بلند و میدی و در انواع لباس‌ها مانند بلوز، پیراهن، لباس شب، لباس‌های مجلسی و حتی کت استفاده می‌شود.

آستین پایه یا ست این آستین

آستین پایه یک آستین سرخود است و به گونه‌ای طراحی شده که روی یک سوراخ اصلی قرار بگیرد. آستین اصلی به عنوان پایه‌ای استفاده می‌شود که بر اساس آن می‌توان سایر انواع آستین را طراحی کرد. این مدل آستین را می‌توان در اندازه‌ها و طول‌های مختلفی برش زد و دوخت که عبارت‌اند از:

  • آستین کوتاه: آستینی است که بازو را تا وسط ناحیه عضلات دو سر و سه سر می‌پوشاند.
  • آستین نیمه یا سه ربع: آستینی با طولی از شانه تا وسط بازو یعنی بین آرنج و مچ دست است.
  • آستین بلند: آستینی که تا مچ امتداد می‌یابد، یعنی تمام بازو را می‌پوشاند.

انواع آستین

انواع آستین طرح‌دار

آستین‌های طرح‌دار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از شکل طبیعی بازو پیروی می‌کنند و به خم شدن بازو در آرنج کمک می‌کنند. این نوع آستین دارای مقداری پارچه اضافی هستند است که شکل آن‌ها را کنترل می‌کند تا به صورت یک منحنی باشند. این آستین‌ها معمولاً یک بخش اضافی دارند که ممکن است در بخش‌های مختلف بازو قرار بگیرد.

آستین راسته، الگوی پایه آستین است که انواع آستین طرح‌دار با استفاده از آن طراحی می‌شود. آستین‌های طرح‌دار اغلب به آستین‌های طرح‌دار دارای پارچه اضافی و آستین‌های طرح‌دار بدون بخش اضافی تقسیم می‌شوند.

پیراهن زنانه دل آویز مدل H329

پیراهن زنانه دل آویز مدل H329

۳۶۰,۰۰۰
تومان

پیراهن زنانه دل آویز مدل H320

پیراهن زنانه دل آویز مدل H320

۳۰۰,۰۰۰
تومان

خرید انواع پیراهن زنانه

مشاهده همه

آستین‌های طرح‌دار دارای پارچه اضافی

این مدل آستین‌ها خود به دسته‌های دیگری تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • آستین‌های پف‌دار: آستین‌هایی هستند که در قسمت‌های خاصی (سجاف، حلقه آستین یا هر دو) حجم بیشتری دارند. این آستین‌ها ممکن است هر اندازه ارتفاعی داشته باشند و با در نظر گرفتن پارچه بیشتر به صورت یکدست طراحی می‌شوند. پایه استفاده شده برای طراحی این مدل آستین، آستین نیمه بدون درز است. آستین پف‌دار بیشتر در لباس‌های کودکان و نوجوانان محبوبیت دارد زیرا به لباس ظاهری جوان و شاداب می‌بخشد.
  • آستین زنگوله‌ای: نام آستین زنگوله‌ای از شکلی که این مدل آستین دارد گرفته شده است. این مدل آستین را می‌توان به هر اندازه و با هر طولی طراحی کرد و در صورت نیاز گشاد و تنگ‌تر کرد.
  • آستین گلبرگی: آستین‌های گلبرگ شبیه شبیه یک گلبرگ هستند زیرا دو طرف آستین از روی هم در بخش حلقه آستین عبور می‌کنند. این آستین‌ها در طول‌های مختلف به روش‌های متفاوتی با استفاده از الگوی آستین پایه بدون درز طراحی می‌شوند.
  • آستین فانوسی: آستین فانوسی دارای دو بخش است. بخش بالایی آن هر چه به سمت مچ دست می‌رود، کلوش می‌شود و بخش پایینی دور مچ و دقیقاً به اندازه آن بریده و دوخته می‌شود.
  • آستین اسقفی: این مدل آستین بلند است و بخش بالایی آن کم‌عرض‌تر از بخش پایینی طراحی می‌شود.
  • آستین افتاده: این نوع آستین که لباس‌های مربوط به آن اغلب بدون آستین در نظر گرفته می‌شوند، براس پوشاندن شانه‌ها طراحی شده است. آستین افتاده بسیار کوتاه طراحی می‌شود و از بخش زیر بغل پایین‌تر نمی‌روند.
  • آستین مثلثی: آستینی است که در بالای بازو به شدت گشاد و از آرنج تا مچ باریک می‌شود.
  • پیراهنی با آستین کوتاه

آستین‌های طرح‌دار بدون بخش اضافی

قسمت‌های بالایی هر لباسی مانند ژاکت، بلوز، کت و پیراهن را می‌توان به روش‌های مختلفی به آستین چسباند. الگوی آستین پایه می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای طراحی طرح‌های متعدد با ایجاد تغییرات کوچک در ویژگی‌های خاص آن‌ها یا با تغییر سبک آن‌ها به کار برد. بر این اساس، آستین‌ها انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • آستین‌های کیمونو: این مدل آستین به خوبی با قسمت بالایی لباس ادغام می‌شود و با ترکیب طول آستین با بالاتنه یا بالاتنه ایجاد می‌شود.
  • آستین‌های رگلان: در مقایسه با آستین‌های کیمونو در طراحی راگلان، آستین با حلقه آستین و قسمت شانه لباس ترکیب می‌شود. این طرح را می‌توان در هر لباسی به خصوص پیراهن، بلوز، ژاکت یا کت استفاده کرد. به منظور بهبود راحتی فردی که این لباس‌ها را می‌پوشد، حلقه آستین در اندازه‌های مختلف پایین‌تر می‌آید.
  • آستین افتاده: فقط بخشی از بالای آستین با لباس ترکیب می‌شود.
  • آستین دلمن: این آستین بیشتر در لباس‌های راحتی به کار می‌رود. حلقه آستین این مدل آستین عمیق‌تر طراحی می‌شود و زیر درزهای آن با چین‌های اغراق‌آمیز زیر بازوها پایین می‌آید.

آستین متفاوت پیراهن مردانه

  • آشنایی با انواع مدل لباس عروس و معرفی جدیدترین مدل‌ها

آستین‌های ترند ۲۰۲۴

در دنیای مد و پوشاک، همیشه به دنبال روش‌های جدید برای نمایش شخصیت و استایل خود هستیم. یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های مدل دادن به لباس‌های مختلف طراحی آستین‌های آن است. کارشناسان معتقدند که استایل شکل قدرتمندی از ابراز وجود است و آستین‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آن‌ها این فرصت را به شما می‌دهند که خلاقیت خود را به بهترین شکل ممکن به کر ببرید. چه به دنبال یک فضای رویایی و بوهمیایی با آستین‌های دنباله‌دار باشید و چه ظاهری جسورانه و امروزی با طرح‌های خاص در شانه را بخواهید، آستین‌هایی که انتخاب می‌کنید می‌توانند حال و هوای لباس شما را تغییر دهند.

آنچه آستین‌ها را خاص می‌کند، قابلیت تطبیق‌پذیری آن‌ها است. انواع آستین این آزادی را به شما می‌دهند که لباسی برای هر موقعیت یا حالتی خوش فرم طراحی کنید. برای یک رویداد رسمی، احتمالاً آستین‌های فانوسی شیک را انتخاب می‌کنیم تا شخصیت ما را به نمایش بگذارند و برای یک روز معمولی با دوستان به چیزی راحت‌تر مانند آستین‌های پفی نیاز داریم. برای اینکه استایل ما در موقعیت‌های مختلف جذاب و شیک باشد، باید با آخرین مدل‌های آستین آشنا باشید. انواع آستین ترند شده در سال ۲۰۲۴ به این ترتیب است:

  • آستین افتاده: آستین‌های افتاده آستین‌های کوتاهی هستند که مانند کلاه، ناحیه شانه را به بهترین شکل پوشش می‌دهند. این مدل آستین‌ها حداقل پوشش را ارائه می‌دهند و حسی از از زنانگی به لباس اضافه می‌کنند. آستین‌های افتاده انعطاف‌پذیر هستند و ممکن است در مدل‌های مختلف لباس، از معمولی تا رسمی، دیده شوند.
  • آستین کوتاه: آستین‌های کوتاه کمی از آستین‌های افتاده بلندتر هستند و معمولاً تا بالای آرنج یا بالای بازو کشیده می‌شوند. آستین کوتاه یک مدل رایج برای لباس‌های معمولی است و ممکن است در سبک‌های مختلف لباس باشد.
  • آستین سه ربع: قد این آستین یک‌سوم طول بازو است که معمولاً بین آرنج و مچ ختم می‌شود. این نوع آستین‌های بلوز را می‌توان برای سال‌ها پوشید و به طور خاص در فصول انتقالی مانند بهار و پاییز محبوب‌تر هستند.
  • آستین اسقفی: آستین‌های اسقفی آستین‌هایی با طول‌های مختلف هستند و ممکن است روی مچ جمع شوند و در این قسمت ظاهری حجیم ایجاد کنند. آستین‌های اسقفی به واسطه روکش برازنده‌ای که دارند متمایز می‌شوند و معمولاْ در لباس‌های شب یا عروس به کار می‌روند.
  • آستین زنگوله‌ای: آستین‌های زنگوله‌ای از آرنج یا بازو بیرون می‌زنند و شبیه به زنگ یا شیپور هستند. این مدل آستین‌ها همیشه با طراحی‌های چشم‌گیر و متفاوت جزو محبوب‌ترین انواع آستین به شمار می‌روند.
  • آستین‌های فانوسی: آستین‌های فانوسی مانند آستین‌های زنگوله‌ای هستند اما در مقایسه با آن‌ها کارایی بیشتری دارند. این آستین‌ها در بخش مچ جمع می‌شوند و شکل فانوس مانندی ایجاد می‌کنند. آستین فانوسی می‌تواند یک لباس ساده را به لباسی رسمی تبدیل کند.
  • آستین پفی: آستین‌های پفی به کمک پارچه حجیم و انباشته شده در قسمت شانه و بالای بازو متمایز می‌شوند و ظاهری پف کرده دارند. این نوع آستین‌های پفی، حسی عاشقانه و بازیگوشانه به لباس اضافه می‌کنند و همواره در استایل‌های الهام‌گرفته از وینتج به کار می‌روند. آستین‌های پفی ممکن است از نظر طول و فرم متفاوت باشند، برخی از آن‌ها پف‌های پراکنده دارند و برخی دیگر برای ایجاد یک استایل پفی و اغراق‌آمیز مناسب هستند.
  • آستین رگلان: آستین‌های رگلان به صورت یک تکه از یقه تا زیر بغل کشیده می‌شوند و درزهای موربی دارند که از یقه تا زیر بغل امتداد می‌یابند. این مدل آستین برای داشتن ظاهری ساده و غیررسمی مناسب است و اغلب در لباس‌های ورزشی یا مربوط به ورزش دیده می‌شود. آستین‌های رگلان به شما سهولت حرکت بیشتری می‌بخشند و انتخابی راحت برای لباس‌های معمولی هستند.
  • آستین کیمونو: آستین‌های کیمونو بسیار بزرگ هستند و از یقه تا مچ بدون سوراخ بازو کشیده می‌شوند. این مدل آستین از لباس‌های ژاپنی الهام گرفته و برای طراحی لباس‌های خاص کاربرد دارد.
  • آستین دلمن: آستین‌های دلمن با حالت گشاد و کشیده‌شان مشخص می‌شوند و انتخابی معروف برای لباس‌های ساده و روزمره هستند.
  • آستین پروانه‌ای: آستین‌های پروانه‌ای گشاد و آزاد هستند و بال‌های پروانه را در ذهن تداعی می‌کنند. آن‌ها معمولاً از یقه تا کمر یا باسن امتداد می‌یابند و زنانگی لباس را بیشتر می‌کنند. این مدل آستین اغلب در سبک‌های بوهمی یا رمانتیک به کار می‌رود.
  • آستین آف شولدر: آستین‌های آف شولدر زیر شانه‌ها قرار می‌گیرند و استخوان‌های ترقوه و شانه‌ها را در معرض دید قرار می‌دهند در حالی که کف دست‌های بالای آستین‌های زنانه را می‌پوشانند. آن‌ها ظاهری رمانتیک و زنانه به لباس می‌دهند و اغلب در لباس‌های سبک بوهمی یا ساحلی به کار می‌روند.
  • آستین هالتر: آستین هالتر دور گردن بسته می‌شود و شانه‌ها و انگشتان لباس بدون پوشش می‌مانند. این مدل‌های آستین ظاهری برازنده و با احساس ارائه می‌دهند و اغلب در لباس شب یا لباس‌های مجلسی به کار می‌روند. آستین هالتر به یک لباس جذابیت و زیبایی می‌بخشد و برای مراسم‌های رسمی بهترین گزینه است.
  • آستین فلوئنس: آستین‌های فلوئنس آستین‌هایی گشاد و راحت هستند که به انواع آستین‌های زنانه، حرکت و زنانگی می‌بخشند. این آستین‌ها ظاهری بازیگوش و رمانتیک دارند و اغلب در لباس‌های بوهمی به کار می‌روند. آستین‌های فلوئنس به لباس‌ها کمی جذابیت اضافه می‌کنند و برای مناسبت‌های روز یا قرارهای برانچ بهترین انتخاب هستند.
  • آستین رفل: آستین‌های روفلی با چین‌هایی تزئین شده‌اند و ظاهری بازیگوش و رمانتیک را به لباس می‌بخشند.
  • آستین با سرآستین: این مدل آستین به لباس‌های مردانه و زنانه حالتی رسمی می‌بخشد. به همین علت در لباس‌های مردانه و زنانه‌ای که حالتی رسمی‌تر دارند به کار می‌رود.
  • آستین خفاشی: آستین‌های خفاش پهن و چروکیده هستند، و مثل بال‌های خفاش در بخش مچ دست باریک می‌شوند. این آستین‌ها ظاهری راحت و غیرعادی به لباس می‌دهند و برای لباس‌های غیررسمی و روزمره مناسب هستند.
  • آستین لاله: آستین‌های لاله یا گلبرگی در بخش بالای سرآستین طرحی منحصر به فرد شبیه لاله دارند. این آستین‌ها به لباس ظاهری مدرن و شیک می‌دهند و اغلب در لباس‌هایی با ظاهری مدرن یا آوانگارد دیده می‌شوند. آستین‌های لاله می‌توانند بهترین نوع آستین بلوز باشند که به یک لباس حجم و سایز می‌بخشند و در عین حال روشی برای مطابق با مد روز بودن هستند.

انواع آستین برای لباسهای زنانه

  • راهنمای سایز مانتو؛ جامع‌ترین نکات سایزبندی مانتو به همراه جدول

کلام آخر

آستین‌ها انواع مختلفی دارند و انتخاب هر یک از آن‌ها می‌تواند ظاهر لباس شما را دگرگون کند. چه سادگی آستین‌های افتاده را انتخاب کنید و چه جذابیت آستین‌های اسقفی انتخاب شما باشد، به‌هرحال، می‌توانید آستینی مطابق با موقعیت و استایل مورد نظر خود انتخاب کنید.

منابع: makylacreates , ushafoundation , ushafoundation

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *