0

کارگروه ساماندهی مهاجرت پرستاران تشکیل می شود

کارگروه ساماندهی مهاجرت پرستاران تشکیل می شود
بازدید 8

مشاور رئیس کل سازمان نظام پرستار در امور بین الملل گفت: با توجه به روند افزایشی مهاجرت پرستاران و آسیب های ناشی از این پدیده برای نظام سلامت و خود پرستاران، کارگروه ساماندهی مهاجرت پرستاران تشکیل می شود.

دکتر محسن رازانی در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان نظام پرستاری درباره مهاجرت پرستاران اظهار کرد: مهاجرت پرستاران مختص ایران نیست و در همه کشورها وجود دارد و مهاجرت کادر درمان به سایر کشورها یک مساله جهانی است که شامل حال پرستاران ایران نیز می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این مساله کارگروهی را برای سازماندهی و ساماندهی امر مهاجرت پرستاران تشکیل می دهیم. البته هدف پیشگیری یا مانع سازی برای پرستاران و جلوگیری از مهاجرت آنها نیست. هر پرستار در هر نقطه‌ای از ایران می‌تواند با در نظر داشتن شرایط شخصی خود اقدام به این کار کند، هدف از تشکیل این کارگروه این است که امر مهاجرت را ساماندهی کنیم.

مشاور رئیس کل سازمان نظام پرستاری در امور بین الملل گفت: برای مثال برخی پرستاران تمام دارایی‌های خود را فروخته و به سایر کشورها مهاجرت کرده‌اند اما در کشور مقصد آنچه مد نظرشان بوده را کسب نکرده‌اند و می‌خواهند برگردند اما همه پل‌های پشت سر خود را خراب کرده‌اند. ما می‌خواهیم از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنیم.

وی افزود: در این راستا با کشورهای منطقه که به پرستار نیاز دارند رایزنی می کنیم تا مهاجرت پرستاران به این کشورها با هماهنگی و اطلاع از وضعیت و نیاز این کشورها انجام شود.

پرستاران باید با چشم باز مهاجرت کنند

دکتر رازانی گفت: در واقع با ساماندهی مهاجرت پرستاران به این سمت می رویم که نیروهایی داوطلب مهاجرت بتوانند با آگاهی بیشتر به کشورهای دیگر برای کار بروند و تجربه کسب کنند و اگر خواستند دوباره به کشور بازگردند تا هم از تجارب این پرستاران برای ارتقای وضعیت پرستاری کشور استفاده شود و هم این پرستاران توان بازگشت به کشور را داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلات جامعه پرستاری این است که از نظر تعداد پرستارموجود در کشور با استانداردها فاصله داریم و اگر این روند مهاجرت با همین سرعت ادامه یابد آینده پرستاری کشور دچار آسیب می‌شود.

مشاور رئیس کل سازمان نظام پرستاری در امور بین الملل گفت: اکنون کارگروه ساماندهی و مدیریت مهاجرت کادر سلامت با محوریت پرستاری راه اندازی شده است. راه اندازی چنین کارگروهی راه را برای سایر گروه‌های علوم پزشکی نیز باز می‌کند و تجاربی را که در این مسیر کسب می‌کنیم در اختیار سایر گروه ها نیز قرار می‌دهیم و به این ترتیب می‌توانیم چالش ناشی از مهاجرت پرستاران و کادر درمان را ساماندهی کنیم.

ساماندهی آمار مهاجرت پرستاران

وی توضیح داد: مقرر شده یک کارگروه تخصصی پژوهشی نیز در داخل این کارگروه تشکیل شود و در این کارگروه آمار چندساله مهاجرت و تقاضای گوداستندینگ را بررسی کنیم. سعی می‌کنیم از ادارات و سازمان‌های مختلف مانند وزارت امور خارجه، وزارت کشور، اداره امور مهاجرت و … دعوت به همکاری کنیم تا این پژوهش‌ها به طور کامل درباره علل درخواست مهاجرت و آمار دقیق مهاجرت پرستاران انجام شود.

دکتر رازانی گفت: با استفاده از این داده ها راهکارهای عملی را به دولت پیشنهاد می‌کنیم و در نهایت اگر در شورای عالی پرستاری به تصویب برسد این راهکارهای عملی را اجرایی خواهیم کرد.

ماموریت پرستاران به خارج راهکاری برای بازگشت پرستاران

مشاورامور بین الملل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: یکی از راهکارها این است که کشورهای مقصد مهاجرت پرستاران مشخص شود و پرستارانی که قصد مهاجرت دارند در قالب مأموریت به این کشورها اعزام شوند و دوباره به کشور برگردند. مزیت این کار است که در این شیوه، پرستاران به طور کامل از محل کار خود جدا نمی‌شوند و امکان بازگشت به محل کار خود را خواهند داشت.

وی گفت: پرستارانی که متقاضی مهاجرت هستند بر اساس تبلیغات و اخبار رسانه‌ها اقدام به درخواست  مهاجرت می‌کنند و در بسیاری موارد اطلاعات دقیقی از وضعیت شغلی در کشور مقصد ندارند. رسانه‌هایی که مهاجرت پرستاران را تبلیغ می‌کنند مدینه فاضله‌ای برای پرستاران ترسیم می‌کنند در حالی که ممکن است مهاجرت به این کشورها از نظر خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، موقعیت شغلی و… برای پرستاران مطلوب نباشد.

دکتر رازانی ادامه داد: بسیاری از پرستاران برای مهاجرت ترک شغل می کنند و اموال و دارایی های خود را می فروشند و در واقع همه پل های پشت سرشان را خراب کرده‌اند به همین علت امکان بازگشت به کشور را ندارند. نمونه‌ این وضعیت اعتراض گسترده پرستاران ایرانی است که در دانمارک نسبت به وضعیت موجود اعتراض و تجمع داشته‌اند.

وی گفت: در مورد این پرستاران آن چه مشخص شده این است که وضعیت مطلوبی برای آنان در دانمارک فراهم نشده و جمع کثیری از آنها دچار سردرگمی شده‌اند و چه بسا بسیاری از این پرستاران شغل خود را با چندین سال تجربه و خانواده‌های خود را رها کرده و به این کشور مهاجرت کرده‌اندو اکنون پشیمان هستند.

مانعی برای مهاجرت پرستاران ایجاد نمی کنیم

مشاور رئیس کل سازمان نظام پرستاری بیان کرد: هرگز قصد مانع ایجاد کردن برای پرستاران و ممانعت از مهاجرت آنها را نداریم و مهاجرت را حق طبیعی پرستاران می‌دانیم اما هدف از تشکیل این کارگروه، رفع آسیب‌ها و چالش‌های ناشی از مهاجرت پرستاران است تا بتوانند بدون مشکلات اداری و استخدامی به سر کار خود بازگردند.

وی درباره آمار مهاجرت پرستاران گفت: آمارهای مختلفی از درخواست گوداستندینگ توسط پرستاران داریم. با این وجود آماری از اینکه چه تعداد از این پرستاران اقدام به مهاجرت می‌کنند و چه تعدادی از آنها از مهاجرت خود رضایت دارند موجود نیست. با این روند و تشکیل کمیته مذکور، می‌توانیم این موضوعات را رصد کنیم.

دکتر رازانی خاطرنشان کرد:‌ با توجه به مسائل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد و با توجه به عدم اقناع پرستاران درباره مطالباتشان در حوزه‌های مختلف که عمدتاً ریشه‌های مالی و معیشتی دارد، امکاناتی که در کشورهای منطقه و دوردست برای پرستاران در نظر می‌گیرند رو به افزایش است و روز به روز اشتیاق گروه پرستاری برای اقدام به مهاجرت روند صعودی دارد.

وی گفت: با توجه به روند افزایشی مهاجرت پرستاران اگر راهکاری برای آن در نظر گرفته نشود می تواند کشور را دچار چالش جدی کند و شاید در آینده نیازمند واردات پرستار از کشورهای دیگر بشویم.

مشاور رئیس کل سازمان نظام پرستاری در امور بین الملل افزود: متأسفانه تعداد زیادی از پرستارانی که اقدام به مهاجرت می‌کنند پرستاران نخبه و خبره هستند و مهاجرت آنها کشور را دچار مشکل می‌کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *