0

طرز تهیه سرکه انگور خانگی فوری با انگورهای زرد و سیاه

طرز تهیه سرکه انگور خانگی فوری با انگورهای زرد و سیاه
بازدید 10

اول پاییز بهترین زمان برای درست کردن سرکه انگور است؛ سرکه‌ای مقوی و خوشمزه که در تهیه انواع ترشی می‌توان از آن استفاده کرد و طعم‌دهنده‌ای فوق‌العاده خوشمزه برای انواع سالادها به حساب می‌آید. سرکه انگور گونه‌های مختلفی دارد؛ سرکه انگور سفید و قرمز دو نوع بسیار پرطرفدار سرکه است که شما می‌توانید به‌راحتی آن را در خانه درست کنید و از کاربردهای مختلف آن بهره‌مند شوید. سرکه انگور قرمز از انگور سیاه تهیه می‌شود و سرکه انگور سفید از انگور زرد یا سبز به دست می‌آید. نوع انگور در کیفیت نهایی سرکه تاثیر زیادی می‌گذارد؛ هرچه انگور شیرین‌تر باشد، در آخر سرکه بهتری تولید می‌شود. بنابراین بهتر است در انتخاب نوع انگور دقت کنید. همراه این مطلب از دیجی‌کالا مگ باشید تا طرز تهیه سرکه انگور خانگی را با تمام فوت‌وفن‌هایش یاد بگیرید.

فهرست محتوا

طرز تهیه سرکه انگور خانگی فوری
طرز تهیه سرکه انگور با انگور زرد
نتیجه‌گیری

طرز تهیه سرکه انگور خانگی فوری

طرز تهیه سرکه انگور خانگی فوری

مواد لازم مقدار
انگور سیاه شیرین ۱ کیلو
آب ۳ لیتر

ترشی سیر مروارید اکسورا - 500 گرم

ترشی سیر مروارید اکسورا – ۵۰۰ گرم

۵۸,۰۰۰
تومان

ترشی مخلوط انتخاب - 670 گرم

ترشی مخلوط انتخاب – ۶۷۰ گرم

۵۷,۶۰۰
۵۴,۷۲۰
تومان

خرید انواع شور و ترشی از دیجی‌کالا

مشاهده همه

طرز تهیه سرکه انگور سیاه خانگی:

مرحله اول: ابتدا انگورها را بشویید و با دقت از خوشه جدا کنید. چوب انگور نباید داخل انگورها بماند. حالا انگورها را به‌خوبی با آب سرد بشویید و در یک ظرف مناسب قرار دهید. سپس انگورها را با گوشتکوب برقی یا هر وسیله دیگری به‌طور کامل له کنید. به این صورت سرکه سریع‌تر حاضر می‌شود.

مرحله دوم: در این مرحله انگورهای له‌شده را داخل یک دبه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید؛ طوری‌که آب روی انگورها را بپوشاند. مقداری از سر ظرف باید حتما خالی بماند. سپس یک دستمال را روی ظرف بگذارید، درب ظرف را طوری قرار دهید تا کامل بسته نشود و مقداری از آن باز بماند. چون در اثر عملیات تخمیر، مقداری گاز تولید می‌شود که باید راه خروجی داشته باشد.

مرحله سوم: این ظرف را در گوشه‌ای قرار دهید که خیلی گرم نباشد. دمای ۲۵ درجه برای آن ایدئال است. اگر دمای هوا بیشتر باشد، انگورها کپک می‌زنند و اگر کمتر باشد، عملیات تخمیر به‌درستی رخ نمی‌دهد. در دو هفته اول باید هر سه روز یکبار مواد سرکه را به‌طور کامل هم بزنید و مخلوط کنید و دوباره درب ظرف را مثل مرحله قبل قرار دهید تا راه خروجی گازها باز باشد.

مرحله چهارم: در هفته‌های بعدی نیاز نیست که سرکه را هم بزنید. بعد از گذشت ۳۰ روز، انگورها را از ظرف خارج کنید و داخل یک پارچه بگذارید. حالا پارچه را به‌خوبی فشار دهید تا آب آن‌ها داخل ظرف گرفته شود. بعد از گذشت ۴۰ روز سرکه شما آماده مصرف است.

طرز تهیه سرکه انگور قرمز به همین روش است؛ البته روش‌‌های دیگری هم وجود دارد ولی این روش، از راه‌های دیگر ساده‌تر است و سرکه بهتری به شما می‌دهد.

طرز تهیه سرکه انگور با انگور زرد

طرز تهیه سرکه انگور فوری

مواد لازم مقدار
انگور سبز یا زرد ۱ کیلو گرم
آب ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم
آبغوره دست چین - 1200 میلی لیتر
آبغوره دست چین – ۱۲۰۰ میلی لیتر
۳۱ %

۹۰,۰۰۰
۶۲,۵۰۰ تومان

مشاهده و خرید

طرز تهیه سرکه انگور فوری: در تهیه سرکه باید تناسب بین مقدار آب و انگور را نگه دارید؛ مقدار آب به شیرینی انگور بستگی دارد؛ به این صورت که اگر انگور شما شیرینی کمتری داشته باشد، به آب کمتری هم برای تبدیل شدن به سرکه نیاز دارد. حالا برای درست کردن سرکه انگور سفید مراحل زیر را قدم به قدم پیش بروید:

مرحله اول: دانه‌های انگور را از خوشه جدا کنید و با آب سرد به‌خوبی بشویید. بهتر است برای داشتن یک سرکه سفید مرغوب، نور به سرکه نرسد. بنابراین برای تهیه آن از ظروف غیر شیشه‌ای استفاده کنید. علاوه‌بر این باید سایز ظرف نسبت به مقدار انگورها بزرگتر باشد؛ چون در هنگام به عمل آمدن سرکه،  مقدار زیادی کف روی آن ایجاد می‌شود و اگر سایز ظرف مناسب نباشد، ممکن است از سطح آن سرریز شود.

مرحله دوم: انگورها را با چنگال یا هر ابزار مناسب دیگری، له کنید. حالا انگورهای له‌شده و آب را درون ظرف بریزید و درب آن را به صورت نصفه ببندید تا هوا در آن جریان داشته باشد.

مرحله سوم: پس از گذشت ۷ روز، فرآیند تخمیر انجام می‌شود. بهتر است پس از آن مواد سرکه را روزی ۲ الی ۳ مرتبه هم بزنید. بعد از گذشت یک ماه، انگورها کاملا له و ته ظرف جمع می‌شوند. البته مدت زمان دقیق آن به دمای محیط بستگی دارد. دمای محیط بهتر است کاملا معتدل باشد.

مرحله چهارم: بعد از گذشت ۵۰ تا ۷۰ روز سرکه حالت دو فازی به خود می‌گیرد. به این صورت که تفاله‌ها در یک لایه و محلول سرکه در یک لایه دیگر می‌ایستد. در این مرحله باید یک پارچه نازک بردارید و تفاله‌ها را داخل پارچه بریزید. حالا پارچه را خوب فشار دهید تا مایع خالص آن جدا شود. پس از آن می‌توانید تفاله‌ها را دور بریزید.

مرحله پنجم: پس از گذشت ۷ تا ۱۰ روز، ته ظرف سرکه موادی جمع می‌شود که شبیه گل است. باید در این مرحله سرکه را به‌آرامی به ظرف دیگری منتقل کنید طوری‌که مواد ته‌نشین آن از مایع سرکه جدا شود. این کار را باید چند بار انجام دهید تا در نهایت یک سرکه شفاف و زلال داشته باشید. در آخر سرکه به دست آمده را در یک ظرف شیشه‌ای و به‌دور از نور نگهداری کنید.

طرز تهیه ترشی لیموترش با پوست: ۵ روش ساده اما خوشمزه!

طرز تهیه انواع ترشی‌ تابستانی با میوه‌های فصلی

طرز تهیه سرکه انگور بدون آب

نتیجه‌گیری

همان‌طور که دیدید، در این مطلب طرز تهیه سرکه انگور را آموزش دادیم و گفتیم که چگونه می‌توانید سرکه‌ای شفاف درست کنید. سرکه کاربردهای مختلفی دارد و شما می‌توانید با رعایت یکسری نکات آن را در خانه درست کنید. شما با سرکه می‌توانید انواع ترشی‌ها و سالادها را آماده نمایید و به‌عنوان یک چاشنی خوشمزه در تهیه انواع غذاها آن را به کار ببرید. علاوه‌بر این سرکه سفید برای ضدعفونی و تمیز کردن کاشی و سرامیک و برخی ظروف کاربرد زیادی دارد. برای تمیز کردن زنگ‌زدگی‌ها، سردوش‌ها و ماشین ظرفشویی می‌توان از سرکه کمک گرفت و برای ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات از آن استفاده کرد. پس این چاشنی پرکاربرد را در خانه درست کنید و از کاربرد بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

۱. طرز تهیه سرکه انگور بدون آب چگونه است؟

برای تهیه سرکه انگور بدون آب باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول: ابتدا انگورهای رسیده و شیرین را به خوبی بشویید تا خاک و ناخالصی‌ها از بین بروند. بعد از شستشو، اجازه دهید انگورها کاملاً خشک شوند تا رطوبتی از آب نداشته باشند. حالا انگورها را درون یک ظرف بزرگ یا بشکه بریزید و با دست یا یک وسیله مناسب فشار دهید تا آب انگور از آن‌ها خارج شود.

مرحله دوم: آب و تفاله‌های انگور را داخل یک ظرف شیشه‌ای یا سرامیکی تمیز بریزید. در این مرحله می‌توانید کمی نمک به مواد اضافه کنید تا از کپک زدن جلوگیری نمایید. حالا روی ظرف را با یک پارچه تمیز (ترجیحاً پارچه توری یا نازک) بپوشانید تا هوا جریان داشته باشد ولی گرد و خاک و حشرات وارد ظرف نشوند. پارچه باید کاملاً محکم باشد؛ اما درب ظرف محکم بسته نشود؛ زیرا فرآیند تخمیر نیاز به تبادل هوا دارد.

مرحله سوم: ظرف را در جای گرم (حدود ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد) و تاریک قرار دهید. طی ۲ تا ۳ هفته، انگور شروع به تخمیر می‌کند و کم‌کم به سرکه تبدیل می‌شود. بعد از حدود ۳ تا ۴ هفته که فرآیند تخمیر انجام شد، سرکه را از صافی رد کنید تا تفاله‌ها و پوست انگور جدا شوند. مایع صاف‌شده همان سرکه خام است که هنوز زمان لازم دارد تا کاملاً جا بیفتد.

مرحله چهارم: سرکه صاف‌شده را دوباره در ظرف تمیزی بریزید و درب آن را ببندید. ظرف را به مدت ۱ تا ۳ ماه در محل خنک نگهداری کنید تا سرکه کاملاً آماده شود و طعم بهتری پیدا کند.

۲. اگر سرکه در حین تخمیر کپک زد، باید چه کنیم؟

اگر در حین تخمیر کپک دیدید، احتمالاً به دلیل ورود هوا یا تمیز نبودن ظرف است. باید ظرف را بررسی و تمیز کنید.

۳. طعم سرکه به چه عواملی بستگی دارد؟

طعم و مزه سرکه بسته به نوع انگور و مدت زمان تخمیر متفاوت است، هرچه بیشتر بماند، سرکه ترش‌تر و تندتر می‌شود.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *