0

گردشگری حلقه مفقوده توسعه آذربایجان‌غربی/زیرساخت ها توسعه می یابد

گردشگری حلقه مفقوده توسعه آذربایجان‌غربی/زیرساخت ها توسعه می یابد
بازدید 6

خبرگزاری مهر، گروه استانها- سکینه اسمی: جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و همچنین آداب و رسوم و فرهنگ آذزبایجان غربی که به رنگین کمان اقوام و ادیان معروف است این قدرت را دارند که از دورترین نقطه جهان گردشگر و توریست به سوی خود فرا خوانند علاوه بر این درآمد خوبی نصیب استان کرده و آن را در مسیر رشد و ترقی قرار دهند.

آذربایجان غربی به عنوان استان مرزی مرزی و برخوردار از ظرفیت‌های فاخر و دارنده پنج اثر ثبت شده جهانی و بیش از یک هزار و ۸۰۹ اثر ثبت شده ملی مانند تخت سلیمان تکاب، قره کلیسای چالدران، کاخ موزه باغچه جوق، سه گنبد ارومیه، عمارت کلاه فرنگی ماکو و همچنین جاذبه‌های طبیعی منطقه سیلوانا، آبشارها و جنگل‌های انبوه است که می‌تواند عنوان قطعه‌ای از بهشت را به خود اختصاص دهد.

صنعت گردشگری آذربایجان غربی می‌تواند افق دیگری برای استان گشوده و مهمتر از آن سالانه گردشگران بی شماری را از اقصی نقاط ایران و حتی سایر کشورها به سوی خود جذب کند، صنعتی که در سال های اخیر هر چند اقدامات خوبی در راستای توسعه زیرساخت های گردشگری در آن در حال انجام است و طی سال های گذشته مورد غفلت واقع شده است.

در جهان امروز، صنعت گردشگری توسعۀ فراوانی پیدا کرده است. بسیاری از کشورهای توسعه یافته ودرحال توسعۀ جهان توانسته اند وضعیت گردشگری و توریسم خود را بهبود بخشند و با ایجاد مشاغل خدماتی برای گردشگران، بسیاری از مشکلات شهری، از قبیل بیکاری وپایین بودن سطح درآمدرا رفع کنند.

گردشگری حلقه مفقوده توسعه آذربایجان‌غربی/زیرساخت ها توسعه می یابد

۷۵ طرح گردشگری در آذربایجان غربی در حال اجرا است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت صنعت گردشگری استان به خبرنگار مهر گفت: در سال های اخیر با حمایت استاندار آذربایجان غربی اقدامات خوبی در زمینه توسعه صنعت گردشگری در استان در حال انجام است و هم اکنون بیش از ۷۵ طرح در زمینه گردشگری در استان در حال انجام است.

مرتضی صفری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ اعتبارات بخش گردشگری استان تنها ۱۵ میلیارد تومان بود، اظهار کرد: این میزان با حمایت استاندار آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۷۵ طرح گردشگری در استان در حال اجرا است، عنوان کرد: مرمت و توسعه خانه انصاری ارومیه، ایجاد مجموعه خدمات رفاهی، مرمت صدا و سیمای سابق ارومیه، مرمت شهربازی ارومیه، ایجاد هتل، هتل آپارتمان، اقامتگاه های بوم گردی، سفره خانه های سنتی و… است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: آذربایجان غربی دارای آب و هوای کم‌نظیری بوده و از نظر طبیعی نیز از آبشارها، جنگل‌ها، کوه‌ها و طبیعت زیبایی برخوردار بوده و این استان از نظر تاریخی جزو استان‌های برتر ایران است.

گردشگری حلقه مفقوده توسعه آذربایجان‌غربی/زیرساخت ها توسعه می یابد

۲۰ عنوان برنامه در هفته گردشگری آذربایجان غربی اجرا می‌شود

صفری با بیان اینکه به مناسبت بزرگداشت هفته گردشگری ۲۰ عنوان برنامه از ۵ مهر ماه آغاز و تا ۱۲ این ماه ادامه دارد، اظهار کرد: در این هفته هفت پروژه گردشگری به ارزش دو هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: نشست تخصصی با شعار گردشگری و صلح ویژه دانشجویان و اساتید با همکاری دانشگاه ارومیه، دو کارگاه آموزشی با عناوین آشنایی با تشریفات و آداب رفتار بین‌المللی و آشنایی با پروتکل‌ها و تشریفات بین‌المللی نیز در این هفته برگزار می‌شود.

وی دیدار با نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی، تجدید میثاق با شهدا، برگزاری همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی، برگزاری شب‌های فرهنگی در جوار جاذبه‌های تاریخی، رونمایی از کتاب آذربایجان غربی نگارخانه تاریخ و طبیعت، نواخته شدن زنگ گردشگری و برگزاری کارگاه آموزشی در مدارس و با هدف معرفی توانمندی‌های گردشگری به نسل جدید را از جمله برنامه‌های هفته گردشگری برشمرد.

صفری گفت: برگزاری تور آشناسازی اصحاب رسانه، برپایی میز خدمت در میعادگاه‌های نماز جمعه، پاک‌سازی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، تجلیل از فعالان حوزه گردشگری، حضور در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، بازدید از مراکز اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، انتشار کلیپ و فیلم‌های معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان در فضای مجازی از دیگر برنامه‌های هفته گردشگری هستند.

گردشگری حلقه مفقوده توسعه آذربایجان‌غربی/زیرساخت ها توسعه می یابد

۱.۹ میلیون نفر گردشگر از جاذبه های آذربایجان غربی دیدن کرده اند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه با توسعه زیرساخت های گردشگری در استان امسال جزو ۶ استان گردشگر پذیر استان بعد از مازندران، خراسان رضوی، گیلان، آذربایجان شرقی و اردبیل در شهریورماه امسال به شمار می رود، افزود: به علت آب و هوای مناسب در تعطیلات نیمه شهریورماه جاری این استان میزبان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر گردشگر بود.

صفری با بیان اینکه حضور این گردشگران، ۱۰۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی در ۵ شهرستان گردشگرپذیر آذربایجان‌غربی پر شده است، گفت: در سطح استان ۱۲۴ واحد اقامتی با پنج هزار و ۴۶۰ تخت و دو هزار و ۲۸۰ اتاق وجود دارد که در این مدت پذیرای مسافران داخلی و خارجی بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و آذربایجان غربی با بیان اینکه تعداد واحدهای بوم گردی استان به ۶۲ واحد می رسد، افزود: در یک سال گذشته ۱۰ واحد بوم‌گردی جدید در استان راه‌اندازی شده و ۲۰ مورد دیگر در حال احداث است.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از آنها در مجموع ۶۲ بوم‌گردی در سطح استان در حال فعالیت خواهند بود، ادامه داد: انجام سفرهای ارزان‌قیمت مورد تاکید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده و واحدهای بوم‌گردی به دلیل به‌صرفه بودن هزینه‌ها یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای اقامت است.

صفری اضافه کرد: امسال بیش از ۶۸ هزار نفر در هتل و مجتمع گردشگری، بیش از ۳۱ هزار نفر در مهمانپذیرها، بیش از ۳۷۰۰ نفر در هتل آپارتمان و بیش از ۹۵۰۰ نفر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت داشتند.

گردشگری حلقه مفقوده توسعه آذربایجان‌غربی/زیرساخت ها توسعه می یابد

عدم معرفی داشته‌ها و ظرفیت‌های استان حلقه مفقوده حوزه گردشگری آذربایجان غربی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از ایجاد بزرگترین بازارچه صنایع دستی شمال غرب کشور در ارومیه خبر داد و افزود: دنیای بازی ارومیه به مدت ۳۰ سال در اختیار اداره‌کل قرار گرفته که با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اقدامات اولیه برای اجرای این پروژه آغاز شده و در آینده تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازارچه‌های صنایع‌دستی شمال غرب کشور می‌شود.

صفری همچنین با اشاره به آغاز توسعه و استحکام بخشی موزه باستان شناسی ارومیه با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان، عنوان کرد: موزه باستان‌شناسی ارومیه به لحاظ قدمت و تعداد اشیای تاریخی از جمله موزه‌های غنی کشور است که ۲۵ هزار شیء فرهنگی تاریخی در این موزه وجود نگهداری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه با اجرای این طرح، فضای موزه‌ای ارومیه بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت، گفت: در حال حاضر مساحت موجود موزه ۶۰۰ متر مربع بوده و با اجرای این طرح بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ مترمربع به سالن‌های نمایش افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم معرفی داشته‌ها و ظرفیت‌های استان حلقه مفقوده حوزه گردشگری آذربایجان غربی است، افزود: برای شناساندن این جاذبه‌ها باید برنامه‌ریزی کرد و رسانه‌های مختلف می‌توانند جاذبه‌های گردشگری استان را به مخاطبان خود معرفی کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: کشورهای مختلف دنیا که در زمینه جذب گردشگر موفق هستند، توانستند توانمندی‌ها و پتانسیل های گردشگری را معرفی و زمینه را برای حضور گردشگران در آنها مهیا کنند.

گردشگری حلقه مفقوده توسعه آذربایجان‌غربی/زیرساخت ها توسعه می یابد

ظرفیت های آذربایجان غربی در میراث فرهنگی باید اقتصادی شود

استاندار آذربایجان غربی نیز در تابستان امسال در جلسه شورای اداری که با حضور وزیر وقت میراث فرهنگی برگزار شد گفت: ظرفیت های کم نظیر آذربایجان غربی در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید اقتصادی شود.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر آذربایجان غربی در بهره مندی از آثار فاخر ملی و جهانی در میراث فرهنگی گفت: بهره مندی درست از این ظرفیت‌ها درگرو حضور سرمایه گذاران بزرگ ملی است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت‌ها استان در صنایع دستی و گردشگری، بر اقتصادی کرد این ظرفیت‌ها برای رونق تولید و افزایش اشتغال تاکید کرد و افزود: تعیین تکلیف بافت تاریخی ارومیه، میاندوآب، خوی و ماکو از مطالبت اصلی استان است.

وی تاکید کرد: آذربایجان غربی ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه گردشگری طبیعی و تاریخی دارد که باید با شناساندن آنها، زمینه حضور گردشگران را فراهم کنیم.

وی آذربایجان غربی را به لحاظ تنوع اقلیم، جاذبه های تاریخی، طبیعی و ظرفیت های بوم گردی یکی از استان های سرآمد کشور دانست و گفت: آذربایجان غربی از ظرفیت های متنوعی در حوزه های مختلف گردشگری از جمله گردشگری سلامت، دفاع مقدس و فرهنگی برخوردار است و با وجود سه فرودگاه و امکانات حمل و نقل ریلی می تواند به یکی از مهمترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

استاندار آذربایجان غربی همچنین تصریح کرد: با تامین بخش قابل توجه زیرساخت ها می توانیم گردشگری آذربایجان غربی را اقتصادی کنیم که این موضوع افزایش سرمایه گذاری را به دنبال خواهد داشت.

آذربایجان غربی دارای بیش از یک هزار و۸۰۰ اثرتاریخی ثبت ملی و جهانی شده است که قره کلیسای چالدران، آیین مذهبی قره کلیسای چالدران، کاروانسرای شاه عباسی خوی، تخت سلیمان تکاب و پارک ملی دریاچه ارومیه در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفته اند.

کد خبر 6237943

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *