7  کتابی که هر دانشجوی پزشکی میشناسد

7 کتابی که هر دانشجوی پزشکی میشناسد

برخی از کتاب‌های پزشکی از همان ترم اول تا زمان فارغ‌التحصیلی و حتی در زمان دریافت تخصص می‌توانند به دانشجویان کمک کنند تا مطالب مختلفی را بیاموزند. این کتاب‌ها منابع مهمی هستند که نه‌تنها برای تحصیل بلکه حتی در زمان مشغول به کار شدن نیز می‌توانند به یاری صاحبانشان بیایند.

پزشکی علم مهمی است که به طور مستقیم با جان انسان سروکار دارد و در همین راستا خرید کتاب پزشکی و دسترسی به منابع معتبر و شناخته‌شده در سطح جهانی برای هر دانشجوی پزشکی از ضروریات به شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم 7 تا از مهم‌ترین کتاب‌های موردنیاز در تحصیل رشته پزشکی را معرفی کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دوره علوم پایه پزشکی و دروس آن

علوم پایه پزشکی در واقع گروهی از رشته‌های علوم پایه به شمار می‌رود که شامل برخی از دروس با وجه مشترک زیست، فیزیک و علوم زیستی با علوم پزشکی هستند. گذراندن دوره علوم پایه برای رشته‌هایی همچون پزشکی و دندان‌پزشکی ضروری است. در ادامه جدولی از برخی دروس مهم که دانشجویان این رشته فرامی‌گیرند، آورده شده است:

دروس

بیوشیمی

فیزیولوژی

آناتومی

باکتری‌شناسی

معارف

زبان

جنین‌شناسی

قارچ‌شناسی

ویروس‌شناسی

بهداشت

بافت‌شناسی

انگل‌شناسی

هفت کتاب اصلی رفرنس در علوم پایه پزشکی

در خرید کتاب پزشکی برخی از مهم‌ترین منابعی که نباید از آن‌ها غافل شوید در ادامه آمده‌اند:

1. کتاب اطلس آناتومی نتر

اولین کتابی که هر دانشجوی پزشکی باید آن را داشته باشد، اطلس آناتومی نتر است. این کتاب همان‌طور که از نام آن مشخص است، شامل اطلس آناتومی بدن انسان به همراه تصاویری بسیار باکیفیت و جزئی از بخش‌های مختلف و اندام‌های گوناگون بدن است. اولین چیزی که دانشجویان پزشکی لازم است فراگیرند، شناخت اندام‌ها و ارگان‌های بدن انسان همچون اعصاب، عضلات و ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و اندام‌های داخلی همچون قلب، معده، کبد و غیره است.

تسلط بر آناتومی بدن انسان پیش‌نیاز یادگیری سایر دروس پزشکی است و ازاین‌جهت خواندن کتاب اطلس آناتومی که توسط فرانک نتر نوشته شده است، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

2. کتاب جنین شناسی لانگمن

یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان پزشکی انتخاب بهترین ترجمه از میان کتاب های رفرنس اصلی علوم پایه است .کتاب جنین شناسی لانگمن از دیگر منابع مهم برای دانشجویان علوم پزشکی است که نه‌تنها در دانشگا‌ه‌های ایرانی بلکه در دانشگاه‌های خارجی نیز به‌عنوان یک رفرنس مهم به دانشجویان معرفی می‌گردد. این کتاب در فصول یک و دو آن به شرح مراحل اولیه تکوین جنین و چگونگی ایجاد جفت و رویان می‌پردازد و سپس در فصول بعدی به طور جزءبه‌جزء، چگونگی تکوین و تکامل سایر اندام‌های حیاتی بدن را شرح می‌دهد. ازآنجایی‌که تصاویر نقش مهمی در آموزش مفاهیم مهم دارند، کتاب جنین لانگمن از مراحل مختلف تصاویر بسیار باکیفیتی قرار داده است.

ترجمة این کتاب توسط چندین متخصص انجام شده است که همگی برای دانشجویان گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند و معانی را به طور کامل انتقال می‌دهند. از مهم‌ترین این موارد می‌توان به ترجمة دکتر عمیدی، دکتر حسن‌زاده و دکتر شیرازی اشاره کرد.

3. کتاب بافت شناسی جان کوئیرا

مقایسه ترجمه های مختلف از کتاب بافت جان کوئیرا 2024

مورد بعدی از کتاب‌هایی که خواندن آن برای دانشجویان پزشکی ضروری به شمار می‌رود، کتاب بافت‌شناسی جان کوئیراست. برای بررسی و انتخاب بهترین ترجمه از کتاب های علوم پایه پزشکی میبایستی بعضی از مشخصات را مورد نظر قرار داد . به طور مثال روان بودن ترجمه ی کتاب ها یکی از مهمترین موارد برای بررسی و انتخاب بهترین ترجمه بافت شناسی جان کوئیرا است . در کنار این مورد , نوع  و کیفیت چاپ کتاب هم میتواند برای دانشجویان مورد اهمیت باشد . ما در این مقاله سعی میکنیم با عکس , جدول و تصویر مقایسه ای جامع از میان این سه ترجمه داشته باشیم . این کتاب و تسلط بر آن پیش‌زمینه فراگیری علومی همچون پاتولوژی یا همان آسیب‌شناسی است و از همین جهت مطالعه آن اهمیت بسیار زیادی برای دانشجویان علوم پزشکی پایه دارد.

شروع این کتاب با مباحث بیولوژی است و سپس قدم‌به‌قدم به مباحث بافت‌شناسی می‌رسد و به طور کامل آن را بررسی می‌کند. ازآنجایی‌که این کتاب به‌خودی‌خود کمی سنگین و ثقیل است، اگر به دنبال یافتن بهترین ترجمه بافت شناسی جان کوئیرا هستید می‌توانید به ترجمه‌های ملیحه نوبخت، ترجمه دکتر حسن‌زاده، ترجمه دکتر شیرازی، ترجمه دکتر عمیدی و ترجمه دکتر منتظری مراجعه کنید.

یکی از مهم ترین نکاتی که در ترجمه های بافت شناسی جان کوئیرا مشاهده میشود تفاوت در میزان صفحات آنهاست . ترجمه های مختلف بین ۵۷۰ تا ۷۱۰ صفحه متغیر هستند . علت اصلی این موضوع نوع صفحه بندی ناشرین و انتخاب فونت کوچک تر توسط برخی ناشرین است . البته خلاصه نویسی بعضی مترجمین و موجز نویسی آنها باعث شده تا بعضی مباحث به طور کلی به نسبت ترجمه اصلی تفاوت داشته باشد .

4. کتاب فیزیولوژی گایتون

یکی از اصلی‌ترین منابع علوم پزشکی پایه که در ایران تدریس می‌گردد، ترجمة کتاب فیزیولوژی گایتون است. این کتاب که بیش از 60 سال پیش توسط آرتور سی. گایتون نگارش شده است، به بررسی عملکرد طبیعی بدن در مقیاس سلولی می‎‌پردازد. این کتاب توسط نویسنده به ساده‌ترین زبان ممکن و صرفا با هدف آموزش دانشجویان نوشته شده است؛ از این رو مفاهیم آن تا حد زیادی قابل فهم و یادگیری آن بسیار آسان است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برجسته این کتاب که به فهم بهتر مطالب کمک می‌کند، وجود تصاویر متعدد از هر جزء ریز و درشتی است که در مورد آن در مطالب صحبت می‌شود. این تصاویر که دارای کیفیت بسیار بالایی نیز هستند، در یادگیری مطالب تأثیر به سزایی می‌گذارند. ترجمه این کتاب توسط دکتر حائری روحانی، دکتر نجفی، دکتر قاسمی و چندین متخصص دیگر انجام شده است.

5. کتاب آناتومی گری

کتاب های پزشکی علوم پایه

کتاب آناتومی گری را می‌توان به‌جرئت یکی از مشهورترین و بهترین کتاب‌های منبع علوم پایه پزشکی در کل دنیا دانست. دانشجویان پزشکی و حتی پیراپزشکی لازم است این کتاب را به‌خوبی و به طور کامل مطالعه کنند. این کتاب به بیان کلیات آناتومی بدن انسان در جنسیت‌های گوناگون می‌پردازد. وجود تصاویر متعدد با کیفیت‌های بسیار بالا در انتقال مفاهیم نقش مهمی ایفا می‌کنند.

این کتاب توسط افرادی همچون دکتر حسن‌زاده، دکتر مهدی‌زاده، دکتر عمیدی و دکتر شیرازی ترجمه شده است و برای دانشجویان ایرانی به‌خوبی قابل‌فهم گردیده است. سایت اشراقیه خرید کتاب پزشکی را بسیار آسان کرده و شرایط جذابی برای فروش ارائه داده است که شما نیز می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

6. کتاب بیوشیمی هارپر

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که دانشجویان پزشکی باید به طور کامل فراگیرند، مبحث بیوشیمی است. علم بیوشیمی از ترکیب دو علم دیگر یعنی بیولوژی و شیمی تشکیل شده است. در بیوشیمی دانشجویان به بررسی فرایندهای شیمیایی که در موجودات زنده رخ می‌دهد می‌پردازند.

کتاب بیوشیمی هارپر که آخرین نسخه آن در سال 2022 ارائه شده است، به شکلی مصور و به طور خلاصه و بسیار ساده به بیان مفاهیم و رخدادهای شیمیایی پرداخته است تا دانشجویان بتوانند به‌راحتی متوجه آنها گردند. یکی از بهترین ترجمه‌های فارسی این کتاب که بسیار روان و قابل‌فهم است، ترجمه دکتر محمدنژاد و دکتر بختیاری است.

مطالب کتاب بیوشیمی هارپر برای دانشجوهای دوره علوم پایه پزشکی در دوره دکتری عمومی و حتی دانشجوهای رشته های مرتبط با علوم پزشکی مثل دانشجوهای دوره کارشناسی زیست و بیوشیمی و ایمنی شناسی و علوم آزمایشگاهی قابل استفاده است ، کتاب هارپر کتابی است که هر دانشجوی پزشکی باید به آن تسلط داشته باشد. دکتر هارولد هارپر چاپ اول این کتاب را در دانشکده پزشکی کالیفرنیا در سان‌‌فرانسیسکو منتشر کرد. بااینکه تاکنون بیش‌از ۸۰ سال از چاپ اولین نسخه آن می‌گذرد، اما هنوز که هنوز است این رفرنس یکی از پرکاربردترین رفرنس های بیوشیمی برای دانشجویان است.

کتاب بیوشیمی هارپر که با نام بیوشیمی مصور هارپر نیز شهرت یافته است یک کتاب مرجع است که همچنان بر ارتباط نزدیک بیوشیمی با درک بیماری‌ها، آسیب‌شناسی آن‌ها و مباحث بالینی تاکید می‌کند. این کتاب با مطالعات موردی متعدد مختصر، اما مملو از مثال‌های مرتبط پزشکی، بیش از ۶۰۰ تصویر تمام رنگی با کیفیت بالا با پوشش یکپارچه منابع معتبر، داشتن جداول مخصوص، سوالات نقد و بررسی و یک راهنمای معتبر مطالب و بیماری‌ها را به‌گونه‌ای بیان می‌کند که شما بتوانید همراه با خواندن، مطالب را حفظ کنید.

7. کتاب ترمینولوژی پزشکی کوهن

کتاب ترمینولوژی کوهن

در نهایت آخرین کتابی که در این مقاله برای دانشجویان عزیز پزشکی معرفی می‌کنیم، کتاب مدیکال ترمینولوژی کوهن است که درواقع به بررسی تعاریف، واژه‌ها و اصطلاحات مهم پزشکی پرداخته است. با مطالعه این کتاب می‌توانید جملات و عباراتی را که در سایر کتابها می‌بینید به خوبی متوجه شوید. کتاب راهنمای ترمینولوژی کوهن ۲۰۲۱ از واحدهای درسی تخصصی تمامی دانشجویان علوم پزشکی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تسلط بر ترمینولوژی پزشکی، درک دانش پزشکی را در طول تحصیل برای دانشجویان پزشکی هموار خواهد کرد.

منبع: eshraghie.com
  |   لینک کوتاه : https://iranmedicalinfo.com/?p=70219

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بهناز خدادادی گفت:

    آیا این کتاب‌ها برای همه رشته‌های پزشکی مثل دندانپزشکی و داروسازی هم کاربردی هستند؟

    1. مهران محمدپور کارشناس ارشد بیوتکنولوژی گفت:

      بله، بسیاری از این کتاب‌ها برای دانشجویان رشته‌های پزشکی مرتبط مثل دندانپزشکی و داروسازی هم مفید هستند. اما برخی از مباحث ممکن است برای هر رشته، متفاوت باشد.