ایمپلنت دندان یا عصب‌کشی؛ کدام روش برای حفظ دندان‌های شما مناسب‌تر است؟

ایمپلنت دندان یا عصب‌کشی؛ کدام روش برای حفظ دندان‌های شما مناسب‌تر است؟

تصمیم بین این که ایمپلنت دندان انجام دهید یا عصب کشی می‌تواند گاها تصمیم سختی باشد که البته از طریق مشاوره با دندانپزشک این مشکل حل می‌شود. با اینحال قصد داریم در این مقاله به شکل کامل به مقایسه این دو روش بپردازیم تا با دید بازتری به این مسئله نگاه کنید.

به شکل خلاصه باید بگوییم که در عصب کشی پالپ عفونی و پوسیده دندان از بین می‌رود و سپس شکاف ایجاد شده توسط دندانپزشک پر می‌شود و در روش ایمپلنت دندان واقعی شما حفظ نخواهد شد و یک پایه فلزی (ایمپلنت) پس از کشیدن دندان اصلی در دهان شما قرار می‌گیرد و سپس روی این پایه فلزی دندان مصنوعی یا روکش قرار می‌گیرد. به شکل کلی باید در نظر بگیرید که هر دوی این روش‌ها با روشی مانند کامپوزیت دندان که بیشتر روی جنبه زیبایی و اصلاح لبخند شما تمرکز دارد متفاوت هستند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این دو فرآیند و مزایا و معایب آنها و به طور کلی، مقایسه‌شان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

عصب کشی یا درمان ریشه دندان

عصب‌کشی (یا درمان ریشه) روشی است که برای نجات دندانی که به علت پوسیدگی شدید یا عفونت ریشه آسیب دیده استفاده می‌شود. در این روش، پالپ یا همان بافت زنده داخلی دندان که شامل عصب‌ها و عروق خونی است، برداشته شده و فضای داخلی دندان تمیز و سپس پر می‌شود. این روش به شما این امکان را می‌دهد که دندان طبیعی خود را حفظ کرده و از نیاز به کشیدن آن جلوگیری کنید.

مزایای عصب‌کشی

  • یکی از اصلی‌ترین مزایای این روش این است که دندان طبیعی شما حفظ خواهد شد.
  • با عصب‌کشی، از انتقال و گسترش عفونت دندان مورد نظر به دندان‌های دیگر جلوگیری می‌شود.
  • با توجه به این که در این روش نیازی به دندان یا روکش جدید نیست، هزینه‌ی عصب‌کشی نسبت به ایمپلنت دندان کمتر خواهد بود. همچنین توجه کنید که معمولا پوشش هزینه‌های عصب‌کشی دندان نسبت به ایمپلنت بهتر است و در کل این روش مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • زمان عصب‌کشی معمولا یک تا دو جلسه طول می‌کشد و کوتاه است (احتمالا در ویزیت اول عصب‌کشی و پر کردن دندان با مواد پرکننده موقت انجام می‌شود و در جلسه بعد پر شدن دندان به صورت دائمی و قرار دادن روکش (و تاج) انجام خواهد گرفت. همچنین مدت زمان بهبودی هم زیاد طول نخواهد کشید.

عصب کشی

معایب عصب‌کشی

  • همچنان می‌توانید دندانتان را از دست بدهید. البته این موضوع بیشتر به عملکرد دندانپزشک بستگی دارد، چرا که در صورتی که تمام عفونت برداشته نشود و یا در صورت عدم قرار گرفتن درست پرکردگی روی دندان ممکن است این اتفاق بیفتد که در این حالت نیاز به ایمپلنت خواهید داشت.
  • عصب‌کشی در صورتی که بیمه آن را پوشش ندهد می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد.
  • در این عمل احتمال تغییر رنگ دندان به خاطر برداشتن پالپ دندان وجود دارد.

ایمپلنت دندان

اگر دندان شما به شکلی شدید آسیب دیده باشد که عصب‌کشی نتواند آن را نجات دهد، ایمپلنت دندان گزینه مناسبی خواهد بود. ایمپلنت شامل کاشت یک پایه تیتانیومی در استخوان فک است که به عنوان ریشه مصنوعی دندان عمل می‌کند. سپس، تاج دندان روی این پایه قرار می‌گیرد و ظاهری کاملاً طبیعی دارد.

مزایای ایمپلنت دندان

  • ماندگاری طولانی مدتی که این روش نسبت به روش‌های دیگر دارد از مزایای آن است. البته باید در نظر بگیرید که این به معنی عدم نیاز به نگهداری درست از دندان نیست و همچنان باید به نخ دندان و مسواک زدن و در نهایت معاینه و بهداشت دهان و دندان توجه داشته باشید.
  • توجه کنید که در این روش هیچ پرکننده یا روکش فلزی وجود ندارد و در نتیجه، حاصل کار بسیار طبیعی خواهد بود و دندان‌های شما زیبا به نظر می‌رسند؛ دلیل دیگرش این است که با توجه به پیشرفت دندانپزشکی دیگر خیالتان می‌تواند از بابت نزدیکی رنگ دندان مصنوعی با دندان‌های خودتان راحت باشد.
  • جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان فک یکی از مزایای کلیدی ایمپلنت دندان است. وقتی دندانی کشیده می‌شود یا از بین می‌رود، فضای خالی ایجاد شده در استخوان فک دیگر تحت تأثیر فشارهای طبیعی جویدن قرار نمی‌گیرد. این فشارها در واقع یک سیگنال برای حفظ تراکم و سلامت استخوان فک هستند. وقتی دندان از دست می‌رود، این سیگنال‌ها متوقف می‌شوند و استخوان فک شروع به تحلیل رفتن یا آتروفی می‌کند.

معایب ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت دندان به شکل کلی بسیار بیشتر از عصب‌کشی طول می‌کشد و دلیل این موضوع هم فاصله زمانی از کاشت ایمپلنت تا جوش خوردن آن با استخوان فک است.
  • احتمال این که شرکت بیمه هزینه‌های ایمپلنت شما را پوشش ندهد بالاست و در این صورت هزینه‌های شما بسیار بالاتر خواهد رفت.
  • ایمپلنت به عنوان یک روش درمان نسبت به عصب‌کشی بسیار تهاجمی‌تر است چرا که در این روش عملا دندان خودتان را از دست خواهید داد.

ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان

فرآیند ایمپلنت دندان به چند مرحله تقسیم می‌شود.

مرحله اول: معاینه و آماده‌سازی – دندانپزشک در این مرحله وضعیت استخوان فک و دندان‌ها را بررسی می‌کند.

مرحله دوم: قرار دادن پایه ایمپلنت – این مرحله در واقع همان کاشت پایه تیتانیومی در استخوان فک است.

مرحله سوم: دوره التیام – بعد از کاشت پایه، استخوان فک با ایمپلنت جوش می‌خورد و این روند معمولا چند ماه (گاها حتی تا ۶ ماه) طول می‌کشد و یکی از دلایل فرآیند طولانی درمان در ایمپلنت نیز همین موضوع است.

مرحله چهارم: نصب تاج دندان – پس از التیام کامل تاج مصنوعی دندان روی ایمپلنت قرار می‌گیرد.

دیدن نمونه

یکی از کارهای مهمی که می‌توانید و توصیه می‌کنیم که انجام دهید، دیدن نمونه کارهای دندانپزشک است. همانطور که در رابطه با لمینت دندان هم برای انجام بررسی‌های اولیه عکس لمینت دندان را بررسی می‌کنید، در این موارد هم توصیه می‌کنیم این کار را انجام دهید تا خیالتان از کیفیت کار دندانپزشک راحت شود.

مهم‌ترین نکته

و اما چیزی که از هر مورد دیگر مهم‌تر است این است که کار درمان خود را به یک دکتر حاذق و مجرب با رزومه‌ای درخشان و نمونه‌ کارهای موفق بسیار بسپارید. توصیه ما در این مورد سرکار خانم دکتر بهاره پزشکیان است که با بیش از یک دهه سابقه کاری موفق در دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت روش‌های طراحی لبخند فعالیت کرده‌اند.

منبع: drsepehrian.com
  |   لینک کوتاه : https://iranmedicalinfo.com/?p=70269

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بهناز خدادادی گفت:

    این مقاله به من کمک کرد تا تفاوت بین عصب‌کشی و ایمپلنت را بهتر درک کنم. ممنون از مطالب خوبتون.

    1. مهران محمدپور کارشناس ارشد بیوتکنولوژی گفت:

      خوشحالم که این مقاله برای شما مفید بوده است. درک تفاوت این دو روش، به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری بگیرید.