0

موزه تخصصی شمس و مولانا در خوی ایجاد شود

موزه تخصصی شمس و مولانا در خوی ایجاد شود
بازدید 13

به گزارش خبرنگار مهر، سید احمد محیط طباطبایی عصر یکشنبه در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی بر ضرورت تکمیل و غنی سازی موزه شمس و مولاتا برای معرفی هرچه بستر ظرفیت‌های فرهنگی خوی تاکید کرد و افزود: فقدان موزه‌های متعدد به ویژه موزه تخصصی شمس و مولانا باعث شده که شهرستان از معرفی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های خود به ایران و جهان ناتوان باشد.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران گفت: در این راستا باید موزه تخصصی شمس ومولانا متناسب با شهرستان و مبین شکل و عقاید مولانا و شمس در خوی شکل گیرد.

طباطبایی همچنین برضرورت تلاش برای ثبت جهانی شمس تبریزی درآثار ناملموس میراث فرهنگی هم تاکید کرد.

حجت‌الاسلام مرتضی اکبری دبیر علمی این همایش گفت: برای برگزاری این همایش علمی بیش از ۱۳۱ مقاله از اندیشمندان و شمس و مولانا پژوهان داخلی و خارجی در دبیرخانه این همایش ثبت شده بود که ازاین تعداد ۳۰ مقاله به مرحله داوری راه یافت.

وی اظهار کرد: از مقالات راه یافته به مرحله داوری ۱۹ مقاله برتر در این همایش بصورت سخنرانی ارائه بقیه نیز در ویژه نامه همایش به چاپ می‌رسد.

حجت الاسلام اکبری همچنین اعلام کرد: این همایش با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) ثبت شده است و مجموعه سخنرانی‌ها و مقالات پذیرش‌شده برای چاپ در این مرکز علمی نمایه خواهند شد.

وی یادآورشد: این رویداد فرصتی مناسب برای تبادل علمی میان پژوهشگران و علاقه‌مندان به شمس تبریزی و مولانا محسوب می‌شود و در راستای ارتقاء دانش عرفانی و ادبی کشور برگزار خواهد شد.

همایش بین المللی نکو داشت شمس و مولانا با حضور اندیشمندان، شمس و مولانا پژوهان، هنرمندان و شخصیت علمی و فرهنگی داخلی و خارجی در خوی برگزار شد.

درم راسم اختتامیه این همایش شرکت کنندگان داخلی وخارجی با صدور بیانیه‌ای با ابراز تأسف از حوادث و جنایات رژیم صهیونسیتی در لبنان شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند و برضرورت توجه جامعه جهانی برای خاتمه جنایات اسرائیل در فلسطین ولبنان تاکید کردند.

در این همایش که به مدت دو روز در سالن شهرداری خوی برگزار شد ابعاد شخصیتی و علمی و عرفانی شمس تبریزی عارف نامی ایران زمین و مولانا شاعرپراوازه ایرانی با حضور ۱۲۰ اندیمشند، مولانا وشمس پژوه برجسته داخلی و خارجی بررسی شد.

در پایان این همایش با اهدای لوح وجوایز نقدی از صاحبان داخلی و خارجی مقالات برتر تجلیل شد.

همچنین نشان ویژه جهانی نوروز به شهردار خوی و موزه شمس و مولانا اعطا شد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *