0

ضرورت گفتمان علمی بین متخصصین طب سنتی و مدرن

ضرورت گفتمان علمی بین متخصصین طب سنتی و مدرن
بازدید 22

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی محققی، در همایش پیشگیری و درمان یبوست از دیدگاه طب نوین و طب سنتی ایرانی، با تاکید بر این مهم که مهم‌ترین ظرفیت طب سنتی اصلاح سبک زندگی است، گفت: بزرگترین بحران ما ناسالم بودن شیوه‌های زندگی است.

وی به فعالیت‌های مؤثر مرحوم دکتر محمد مهدی اصفهانی از پایه‌گذاران رشته طب سنتی در کشور اشاره کرد و افزود: مرحوم دکتر اصفهانی از مفاخر طب سنتی، معتقد بود بالاترین ظرفیت طب سنتی در بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها است و اگر امروز دانشمندان بهداشت ما معتقدند که بزرگترین چالش بهداشت، انحراف از سلامت محوری و تاکید بر موضوع بیماری‌هاست، باید گفت؛ راه برگشت به سلامت محوری از طریق شیوه‌های درست زندگی و پیشگیری از بیماری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های خودمان در این حوزه است.

محققی ادامه داد: از سال‌های گذشته با راهنمایی‌های مرحوم دکتر اصفهانی، مجموعه‌ای از مستندات مبتنی بر شواهد علمی، به صورت مقاطع علمی وارد نظام آموزش سلامت شده است و دستاوردهای بزرگی در دانشکده‌های طب سنتی و داروسازی حاصل شده و در تربیت نیروی انسانی این حوزه و به موازات آن تولید محتوا و منابعی با رویکرد پژوهشی که هم‌تراز منابع دیگر دانشگاه‌های دنیا باشد داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: امروز حوزه طب سنتی و طب دوران تمدن اسلام و ایران به شکوفایی رسیده و در این راستا درسنامه‌هایی به زبان فارسی تولید و آثار برجسته‌ای ترجمه شده است که قابلیت تدریس در دانشگاه‌ها را داشته باشد.

محققی افزود: اساس تفکر تأسیس مراکز طب سنتی در دانشگاه‌ها این بود که با استفاده از دستاوردهای پژوهشی، تعاملات و گفتگوهای علمی حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: این نشست‌ها و گفتگوها پیام بزرگ به دولتمردان، سیاست‌گذاران سلامت و مسئولان گروه‌های علمی در دانشکده‌های پزشکی دارد و آن این است که از پوسته خودشان خارج شوند و وارد بحث‌ها و گفتگوها شوند، چرا که هدف ما شناخت گفتمان علمی بین متخصصین طب سنتی و طب مدرن است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *