0

ارزش بازار ۶۴ همتی تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی در ایران

ارزش بازار ۶۴ همتی تجهیزات و ملزومات پزشکی وارداتی در ایران
بازدید 12

به گزارش آیمد 90 سازمان غذا و دارو در ادامه اقدامات خود به منظور شفافیت اطلاعات زنجیره تأمین کالاهای سلامت‌محور، ارزش ریالی واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی و مواد اولیه و قطعات ساخت آن‌ها را به داشبورد مدیریتی «آمارنامه تجهیزات و ملزومات پزشکی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲» افزوده است.

این آمارنامه برای دومین سال متوالی، در تیر ماه سال جاری رونمایی شد که در آن داده‌های کامل واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی اعم از تعداد اقلام وارد شده، تعداد شرکت‌های واردکننده، ارزش دلاری و ریالی واردات هرکدام از کالاها قابل دسترسی است. مطابق توضیحات ارائه شده در افزونه جدید این داشبورد، ارزش ریالی از حاصل‌ضرب سه عامل معادل دلاری، نرخ ارز متناظر و ضرایب سود و هزینه مصوب تأمین‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان محاسبه شده است.

ارزش واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی در سال ۱۴۰۲ با رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۶۳. ۹ همت (هزار میلیارد تومان) رسیده است که از این میزان ۸. ۵ همت (حدود ۱۳ درصد) مربوط به مواد اولیه، قطعات ساخت و قطعات یدکی است و مابقی صرف واردات محصولات نهایی این گروه از کالاها شده است. ارز ترجیحی نوع اول (با نرخ دلار ۴۲۰۰۰ ریال) که فقط در تجهیزات و ملزومات پزشکی تخصیص داده می‌شود با حدوداً ۱ میلیارد دلار (۹. ۸۳ همت) ارزبری، بیش از ۵۰ درصد ارزش دلاری واردات این اقلام را درسال ۱۴۰۲ دربرگرفته، درحالیکه فقط کمتر از ۵ درصد از آن (۴۳۰ میلیارد تومان) صرف مواد اولیه و قطعات ساخت تولیدکنندگان شده است. بیش از ۶۰ درصد ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی صرف واردات تجهیزات آزمایشگاهی (۲. ۷ همت)، قلب و عروق (۲. ۵ همت) و ارتوپدی (۱. ۵ همت) می‌شود.

فیکسچر (۶. ۳ همت)، اباتمنت ایمپلنت (۱. ۶ همت)، دستگاه شتابدهنده خطی (۱. ۲ همت)، کامپوزیت تک تیوب (۱. ۱ همت) و استنت دارویی (۱ همت) به ترتیب بیشترین ارزش ریالی واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی را دربرمی‌گیرند.

آمارنامه تجهیزات پزشکی سال ۱۴۰۲ از طریق پنجره شفافیت سازمان غذا و دارو (publicbi. fda.gov.ir)، بخش «آمارنامه» وبگاه رسمی اداره کل تجهیزات پزشکی (IMED.ir) و بصورت مستقیم از طریق این لینک (با نام کاربری publicuser و رمز عبور Public@۱۲۳۴۵) در دسترس است./ لینک منبع خبر

برچسب ها

آمارنامه تجهیزات پزشکی ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *