0

مواد غذایی با کالری منفی: بدون اینکه گرسنه بمانید، وزن کم کنید!

iranmedicalinfo-none
بازدید 7

مواد غذایی با کالری منفی: با خوردن غذا، وزن کم کنید، بدانید چگونه ممکن است! آیا تا به حال در مورد کالری منفی شنیده اید؟ این مفهوم جذاب نشان می دهد که غذاهایی وجود دارند که پس از مصرف، برای هضم انرژی بیشتری نسبت به بدن ما نیاز دارند. اگر کنجکاو هستید که این غذاها چیست و چگونه می توانند به رژیم غذایی شما کمک کنند، به خواندن این مطلب بخش تناسب اندام و تغذیه مجله خبری چشمک درباره مواد غذایی با کالری منفی ادامه دهید!

کالری منفی چیست؟

کالری واحد استاندارد اندازه گیری مقدار انرژی موجود در مواد غذایی می باشد. تمامی انواع غذاها حاوی مقادیری کالری می باشند. در حقیقت هیچ گونه ماده غذایی به جز آب وجود نداشته که کاملا عاری از هرگونه کالری باشد.

یک سری مواد غذایی وجود دارد که به نام ” غذاهایی با کالری منفی ” (NEGATIVE CALORIE FOODS) معروف هستند. این مواد غذایی نسبت به سایر مواد، انرژی بیشتری برای هضم خود نیاز دارند، یعنی بدن انرژی بیشتری برای هضم آنها می سوزاند و در عین حال بدن نمی تواند کالری زیادی از آنها برای خود ذخیره کند. پس علاوه بر اینکه باعث سوخت چربی ها می شوند، کمتر به چربی تبدیل شده و ذخیره می شوند.

به واقع کالری منفی یک نوع کالری واقعی نیست، بلکه یک مفهوم رژیمی است که برخی از غذاها اثر گرمازایی دارند. این بدان معناست که بدن ما انرژی بیشتری برای هضم و متابولیسم این غذاها مصرف می کند تا اینکه در ازای آن دریافت می کند. به عبارت دیگر، انرژی مصرف شده در این فرآیند از انرژی موجود در خود غذا بیشتر است.

نوشته های مشابه
  • کاهش وزن بدون بازگشت

    ۱۵ روش کاهش وزن بدون بازگشت بر اساس شواهد علمی!

  • خواص و فواید سرکه سیب برای لاغری

    مصرف این سرکه شکم و پهلوی شما را لاغر و صاف می کند + روش مصرف

  • کاهش وزن با نوشیدن چای

    آیا نوشیدن چای می تواند به کاهش وزن کمک کند!

  • تغذیه مناسب برای کاهش وزن

    اگه دوست داری لاغر بشی، شب ها فقط از این ۹ خوراکی خوشمزه بخور!

مواد غذایی با کالری منفی

برخی از غذاهایی که بیشتر به دلیل تأثیر کالری منفی بالقوه خود شناخته شده اند عبارتند از:

سبزی های کالری منفی

از سبزی ها:مارچوبه – چغندر – کلم – کلم بروکلی – هویج – گل کلم – کرفس – کاسنی – فلفل قرمز – خیار – شاهی – سیر – لوبیا سبز – کاهو – پیاز – تربچه – اسفناج – شلغم و کدو سبز است.

مواد غذایی با کالری منفی

میوه های کالری منفی

سیب – زغال اخته – طالبی و گرمک – گریپ فوروت – لیمو ترش – انبه – پرتقال – هلو – آناناس – تمشک – توت فرنگی – گوجه فرنگی – نارنگی و هندوانه است.

کرفس: سرشار از آب و فیبر است و هضم آن به انرژی زیادی نیاز دارد.

خیار: این خیارها نیز عمدتاً از آب تشکیل شده و برای یک میان وعده کم کالری ایده آل هستند.

مارچوبه: کالری کمی دارند اما نیاز به تلاش قابل توجه گوارشی دارند.

کدو سبز: سبک و مغذی است و برای رژیم غذایی کم کالری مناسب است.

فواید مواد غذایی با کالری منفی

گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی می تواند فواید مختلفی را به همراه داشته باشد. اول، آنها می توانند به کاهش کالری دریافتی کلی کمک کنند و باعث کاهش وزن شوند. علاوه بر این، بسیاری از این غذاها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند که به سلامت کلی بدن کمک می کنند.

چگونه با کالری منفی کاهش وزن دائمی داشته باشیم؟

نظرهای گوناگونی در مورد رعایت رژیم غذایی بدون کالری ارائه می گردد. برخی از محققین بر این باورند که به هیچ دردی نمی خورند و جز ضرر چیزی برای بدن به همراه نخواهند داشت. برخی دیگر معتقدند که میزان کارایی و بهره وری این نوع رژیم ها به مواد غذایی بستگی دارد که در رژیم غذایی مورد مصرف قرار می گیرد.

به عبارت دیگر می توان اظهار داشت که این غذاها کاملاً فاقد کالری نیستند، بلکه تفاوت در اینجاست که همان درصدی از انرژی که در این غذا ها وجود دارد، صرف هضم و گوارش و جذب این نوع مواد غذایی در بدن می شود.

بنابراین نمی توانیم ادعا داشته باشیم که این غذاها فاقد کالری هستند؛ با این وجود تحقیقات جدید بر روی “کرفس” حاکی از این امر هستند که این گیاه به سختی در بدن هضم می شود و خیلی دیر آماده جذب میگردد. به همین دلیل میزان انرژی که آزاد می کند خیلی کمتر از میزان انرژی است که صرف هضم شدن آن می شود. از اینرو می توان اظهار داشت که کرفس دارای کالری منفی است.

البته هنوز هم به طور قطعی نمی توان ادعا کرد که غذاهایی با کالری منفی وجود دارند و نمی توان گفت که این امر حققیت دارد یا در حد یک تئوری مردود است. برای اثبات این تئوری نیاز به تحقیقات بیشتری است. به هر حال ما فقط روی این امر میتوانیم تاکید کنیم که مصرف غذاهایی که ظاهراً حاوی کالری بالایی نیستند، سبب می شود تا افراد بتوانند وزن خود را پایین بیاورند و همین امر خود می تواند به عنوان گزینه ی مثبتی برای یک شروع ایده آل پیرامون کاهش وزن دائمی قلمداد شود.

آیا مواد غذایی با کالری منفی واقعا بر کاهش وزن تاثیر دارند؟

با اینکه نظریه غذاهای کالری منفی با عقل جور درمی آید اما بدن به این شکل کار نمی کند. هیچ تحقیقی انجام نشده که ثابت کند غذاهای کالری منفی وجود دارند. همچنین انرژی که بدن برای گوارش و جذب مواد مغذی بدن استفاده می کند بسیار پایین است.

حتی اگر غذایی واقعا کالری منفی داشته باشد تاثیرش بسیار پایین است و نمی تواند تنها دلیل برای کاهش وزن باشد .با این حال استفاده از برنامه غذایی که سرشار از میوه و سبزیجات و به اصطلاح غذاهای کالری منفی باشد بسیار سودمند است. حتی اگر غذاهایی که به آنها کالری منفی گفته می شود واقعا چنین تاثیری نداشته باشند، همچنان باید از آنها در برنامه استفاده شود.

مواد غذایی با کالری منفی

چگونه مواد غذایی با کالری منفی را در رژیم غذایی روزانه ادغام کنید

افزودن مواد غذایی با کالری منفی به برنامه روزانه تان ساده است. می توانید با تغییرات کوچکی مانند جایگزینی میان وعده های پر کالری با گزینه های سالم تری مانند کرفس یا خیار شروع کنید. سعی کنید سالادهای تازه را با مارچوبه و کدو سبز تهیه کنید یا از یک سیب به عنوان میان وعده بعد از ظهر لذت ببرید. این تنظیمات کوچک می تواند در دراز مدت تفاوت بزرگی ایجاد کند.

در حالی که مفهوم کالری منفی به طور کامل توسط علم پشتیبانی نمی شود، گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی شما همچنان می تواند مزایای قابل توجهی به همراه داشته باشد. آنها مغذی، کم کالری هستند و به حفظ یک سبک زندگی سالم کمک می کنند. امیدوارم این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار داده باشد. از شما دعوت می کنیم در صورتی که این مقاله برای شما جالب و مفید بود، در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید!

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *