0

انتخاب همدان به‌عنوان پایلوت اجرای الگوی کشت در سطح کشور

انتخاب همدان به‌عنوان پایلوت اجرای الگوی کشت در سطح کشور
بازدید 6

به گزارش خبرنگار مهر، رضا بهراملو پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی ما وابسته به آب است وبرای مدیریت آب ناگزیر به اجرای الگوی کشت هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: امنیت غذایی پایدار موقتی نبوده و محدود به سال جاری نیست و مقوله‌ای دائمی است. لذا برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار دردراز مدت باید الگوی کشت طراحی و اجرا گردد. که مادر سازمان جهاد کشاورزی استان با طراحی نقشه کشاورزی ۴۰ ساله اجرای الگوی کشت را ترسیم کرده‌ایم.

بهراملو در ادامه عنوان کرد: این برنامه به گونه‌ای است که در سال ۱۴۱۰ تولیدات ما ۶ میلیون تُن و در سال ۱۴۴۰ با توجه به رشد جمعیت و شرایط اقلیمی، به ۹ میلیون تُن می‌رسد. که این رقم کاملاً به صورت علمی و مطابق پتانسیل استان طراحی شده است.

وی ادامه داد: در الگوی کشت جدید، کشاورزان باید به سمت کاشت محصولات کم آب بر سوق پیدا کنند تا بتوانیم مصرف آب را مدیریت کنیم.

بهراملو تصریح کرد: موضوع دیگری که در الگوی کشت مطرح است حفظ خاک است که بسیار پراهمیت است. چرا که از دست دادن خاک حاصل خیز صدمات جبران ناپذیری را به کشاورزی وارد می‌کند.وحتی با بودن آب کافی هم بدون زمین نمی‌توان به امنیت غذایی دست یافت.

وی متوسط، تولید محصول در جهان را ۲.۵ کیلو گرم بر هر مترمکعب آب دانست و گفت: این رقم در ایران ۱.۴ کیلو گرم می‌باشد.

بهراملو اراضی زراعی استان را یک میلیون و دویست هزار هکتار برشمرد که ۲۶۰ هزار هکتار آن آبی و مابقی به صورت دیم کاشت می‌شود، اظهار کرد: سهم تولید محصول از زمین‌های دیم فقط ۱۰ درصد است که نشان دهنده نقش آب در تولید محصولات کشاورزی است.

وی اجرای الگوی کشت را محدود به مزارع آبی ندانست و ابراز کرد: برای اراضی دیم هم برنامه داریم به گونه‌ای که طبق برنامه ریزی در سه سال آینده زمین دیم آیش نخواهیم داشت. کشاورزان به جای زمین آیش، از کشت‌های تناوبی مانند گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی، و گیاهان علوفه‌ای استفاده نمایند.

بهراملو تصریح کرد: کاشت این گونه محصولات علاوه بر سود دهی و تأمین نیاز جامعه، خاک راهم حاصلخیز و مستعد تر می‌کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *