0

یک بخش بیمارستانی به علت کمبود پرستار تعطیل شد/خروج 60 پرستار از بیمارستان لردگان

یک بخش بیمارستانی به علت کمبود پرستار تعطیل شد/خروج 60 پرستار از بیمارستان لردگان
بازدید 8

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان لردگان گفت: کمبود پرستار مهمترین مشکل پرستاران در استان چهارمحال و بختیاری است، برخی پرستاران به علت رویکرد عدم جذب نیرو در دانشگاه علوم پزشکی به استانهای دیگر مهاجرت می کنند، پرستاران با تجربه نیز به خارج از کشور می روند، کمبود نیرو به قدری است که بخش داخلی بیمارستان لردگان به طور کامل تعطیل شد.

 عزت‌اله جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان نظام پرستاری افزود: کمبود نیرو مهمترین مشکل پرستاران است که فشار مضاعف به پرستاران وارد می کند. از ابتدای امسال تاکنون بین 60 تا 70 پرستار فقط از بیمارستان شهدای لردگان به دلایل مختلف رفته اند. تعدادی از آنها پرستاران طرحی دوران کرونا بودند. تعدادی از پرستاران هم به استانهای دیگر یا بعضا به خارج از کشور رفته اند. تعدادی از پرستاران موجود نیز نامه نوشته اند که طبق قانون اضافه کاری اجباری را انجام نمی دهند به همین علت با بحران کمبود پرستار مواجه هستیم.

وی ادامه داد: کمبود پرستار باعث شده بخش های بیمارستانی که قبلا مثلا با چهار پرستار اداره می شد اکنون با سه یا دو پرستار اداره می شود یا بعضا بخش های بیمارستانی را با هم ادغام می کنند تا امکان ادامه خدمت رسانی به مردم میسر باشد اما پرستاران موجود با فشار کاری مضاعف و سنگینی مواجه هستند.

جمالی گفت: رویکرد دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در عدم جذب پرستار به صورت شرکتی نیز مزید بر علت شده برای مثال از ۸۰ نفری که برای تمدید طرح رفته بودند، حدود ۱۰ نفر استخدام شدند. البته این نیروها نیز در بخش‌هایی که پیش از این بودند به کار گرفته شدند و در عمل نیرویی به مجموعه اضافه نشده است.

وی افزود: در مرحله اول رفع مشکل کمبود نیرو مهمترین مطالبه پرستاران شهرستان لردگان است تا حداقل فشار کاری به پرستاران کاهش پیدا کند و بعد هم پرداخت مطالبات پرستاران است. با این وضعیت انگیزه پرستاران برای خدمت رسانی پایین آمده و باید هر چه سریعتر این مشکلات حل شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان لردگان درباره دلایل کاهش نیرو در این استان گفت: یکی از دلایل کاهش نیرو رویکرد رئیس دانشگاه علوم پزشکی است که اعتقادی به استفاده از شرکت‌ها و جذب نیروهای شرکتی ندارد. بیش‌تر نیروهای استان چهارمحال و بختیاری به‌دلیل جذب نیرو توسط شرکت‌ها در اصفهان به این استان مهاجرت کرده‌اند. به‌نوعی نیروهای جوان‌‌تر مهاجرت بین استانی کرده‌اند و نیروهای باتجربه‌تر هم به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

وی ادامه داد: موج تقاضا برای استعفا، در پرستاران، در ماه‌های گذشته بیش‌تر شده است. تا امروز با رایزنی با همکاران و تمهیداتی مانند مرخصی‌های طولانی سعی در نگهداشت این نیروها داشتیم.

جمالی علت اصلی بالا رفتن درخواست استعفای پرستاران را فشار کاری ناشی از کمبود نیرو در شهرستان و استان دانست و گفت: استاندارد پرستار به بیمار در این روزها به شدت پایین آمده است.

وی بیان کرد: مطالبات پرستاران استان چهارمحال و بختیاری تقریبا همه در یک سطح است. متاسفانه تا امروز ۷ ماه اضافه‌ کار و ۱۰ ماه هم تعرفه پرداخت نشده داریم. از طرفی ترمیم حقوق ماه‌های مرداد و شهریور پرداخت نشده است.

جمالی افزود: پس از اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای پرداخت مطالبات معوقه پرسنل، ۵ ماه اضافه کار و دو ماه تعرفه از معوقات همکاران پرداخت شده است. این در حالی است که تا پیش از این مطالبات پرستاران در چهارمحال و بختیاری بیش از یک سال عقب افتاده بود.

وی ادامه داد: این پرداختی ها در یک ماه گذشته انجام شده است. در جلسات هفته گذشته نیز که با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری داشتیم اعلام شد نه سازمان‌های بیمه و نه خزانه کشور پولی پرداخت نکرده اند و بنابراین همکاران پرستاران از این وضع ناراضی هستند، به خصوص که در زمینه پرداخت تعرفه و اضافه کار از دیگر استان‌ها عقب‌تر هستیم.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان لردگان اظهار کرد: یکی از کارهایی که این روزها می‌توان انجام داد این است که دانشگاه‌‌ها حداقل در خصوص هزینه کرد بودجه‌ ۷ همتی که برای رفع مشکل پرستاران اختصاص داده شد، شفاف سازی کنند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *