0

حمایت اجتماعی و پیشگیری از سالمند آزاری

حمایت اجتماعی و پیشگیری از سالمند آزاری
بازدید 10
حمایت اجتماعی و پیشگیری از سالمند آزاری

اميد مي‌تواند به عنوان يك عامل شفادهنده، چندبعدي، پويا و قدرتمند توصيف شود و نقش مهمي در سازگاري با فقدان داشته باشد. آثار سودمند اميد بر سلامت جسماني و رواني در پژوهش‌هاي مختلفي تاييد شده است.

به عنوان مثال، همبستگي مثبت اميد با عاطفه ي مثبت (اسنایدر)، احساس خودارزشمندي (اسنایدر) حرمت خود (اسنایدر) و همبستگي منفي با افسردگي (اسنایدر) اضطراب (ولز ) احساس فرسودگي (فلدمن و اسنایدر ) و به طور كلي با عاطفه ي منفي نشان داده شده است (شروین ، الیوت ، ریبارزاک ، فرانک ، ‌هانسن ، 1992).
از نظر اسنايدر و همكاران، ملالت و افسردگي با انسداد يا عدم تحقق اهداف ارتباط دارد و براي فرد، واجد اهميت است. سطح پايين اميد، پيش بيني كننده ي سطح افسردگی و کاستی‌های روانی اجتماعی است.

نتایج تحقیقات نشان داده است که حمایت اجتماعی و نگرش مذهبی باعث ارتقا امید به زندگی میگردد، هنگامی که امید در دل و ذهن وجود داشته باشد شادی و سرور در زندگی حضور خواهد داشت، و هرچه شاخص‌هاي بهداشتي و همچنين درماني بهبود يابد اميد زندگي افزايش خواهد يافت و از اين رو اين شاخص يکي از شاخص‌هاي سنجش پيشرفت و عقب ماندگي کشورهاست.

اميد زندگي زنان در همه جوامع چند سال (در کل جهان چهار و نيم سال) بيشتر از مردان است(گزارش سالانه سازمان ملل، 2002) افزایش یافته است. بسیاری معتقدند که برخورداری از حمایت اجتماعی مطلوب، فرد را به سلامت جسمی و روانی هدایت می‌کند.

مثلا حمايت اجتماعي تا حدي مي تواند از افسردگي سالمندان جلوگيري نمايد(هولاهان ، 1987) و‌این خود باعث امید به زندگی می‌گردد. از طرفی نگرش و فعالیت‌های مذهبی است ازطریق اعمال حس کنترل براسترس‌ها و ناراحتی‌های هیجانی و جسمی به افراد کمک می‌کند تا با داشتن معنا و هدف در زندگی، احساس تعلق داشتن به منبعی والا، امیدواری به کمک و یاری خداوند در شرایط مشکل زای زندگی با برخورداری از حمایت اجتماعی و روحانی و نظایر آن بتوانند در مواجهه با حوادث فشارزای زندگی آسیب کمتری متحمل شوند در حقیقت مذهب در ارزیابی شناختی فرد از خودش در‌ایجاد فعالیت‌های مقابله‌ای، و فراهم کردن منابع حمایتی می‌تواند نقش کاهنده فشار روانی را‌ایفا نماید.

همچنین باورهای دینی و مذهبی در سازگاری تأثیر مثبت دارند و مذهب از مهم‌ترین عناصر موثر در زندگی بشر است.
نظریه‌پردازان با رویکرد شناختی، از جمله پیاژه، کلبرگ، فرانکل و الیس، به عوامل شناختی وابسته به پذیرش دین و رعایت اخلاقیات منبعث از دین بیشتر از بقیه عوامل توجه کردند.

به گزارش میگنا اعتقادات و نگرش‌های دینی و مذهبی با حل کردن تعارض‌های ارزشی اساسی انسان و تاثیر در ابعاد مختلف زندگی او به عنوان نیروی حمایت‌کننده موجب کاهش فشارهای روانی و افزایش عزت نفس و پایبندی به امور و امید‌اینده می‌شود.

امروز نیز بسیاری از افراد برای فهم و درک خود و دنیای اطراف خود، در مذهب تکیه می‌کنند. و در نتیجه افراد مذهبی در مواجهه با حوادث فشارزای زندگی آسیب کمتری را متحمل می‌شوند.

حمایت اجتماعی اثرات نامطلوب فشار روانی را تعدیل و تضعیف می‌کند و سلامت روانی را پیش بینی می‌کند و نقش مهمی در رضایت از زندگی افراد دارد. که دارای ابعاد گسترده‌ای است که علاوه بر خود فرد، اجزایی نظیر خانواده، شغل، دارایی، رفاه، سلامت و گروه‌هایی که فرد به آن تعلق دارد را در بر می‌گیرد.
حمایت دریافتی از خانواده پیش بینی کننده‌ی رضایت از زندگی. مک‌اینتوش ، کاپلان ، کوبناش  و لندمان  (1993-2003) حمایت اجتماعی اثرات مستقیم و واسطه‌ای بر لنفوسیت خون سالمندان دارد.

هوس ، رابینس  و ماتزنر (1982) و بلازر (به نقل از بارون ، کوترونا ، پانیل ، راسل  و هیکلین ، 2002) رابطه معکوس حمایت اجتماعی و میزان مرگ و میر در سالمندان و بیماران را گزارش کرده‌اند.
حمایت اجتماعی مفهومی است که در پیشینه‌ی پژوهشی دارای دو شکل حمایت عاطفی و حمایت ابزاری است. فعالیت‌های پژوهشی مختلف سودمندی‌این تمایز را نشان داده است.

بطور کلی حمایت اجتماعی  و شبکه‌های اجتماعی  با نتایج سلامتی، شامل احتمال کمتر وضعیت مرضی، بیماری قلبی عروقی، سرطان و همچنین احتمال کمتر کاهش کنشی در افراد مسن ارتباط دارد.

‌این تاثیرات حفاظتی شبکه‌های اجتماعی ممکن است نتیجه چندین فرایند باشد. آنجرو و همکاران معتقدند: ‌این نقش شامل دسترسی مثبت به اطلاعات درباره سلامتی و خدمات مراقبتی سلامتی  “بلوم “، تشویق رفتارهای سالم(باویجرگ  و همکاران، مرملسیتن ، کوهن ، لیختشتین ، کانمارک  و بائر )، تشویق به بهره گیری از مراقبت برای سلامتی(بلیکر ، لامرس ، لیندرس  و کروزن )، تدارک کمک‌های محسوس”تویتس ” است.

وانگ ، وو  و لی  با روش فراتحلیلی 182 پژوهش را در‌این زمینه بررسی کرده و دریافتند که حمایت اجتماعی پیش بینی کننده قوی سلامت در زندگی است.
حمایت اجتماعی احتمال بیمار شدن را کاهش می‌دهد، بهبودی را تسریع و مرگ ومیر را کم می‌کند(برکمن، گلین، شعرباف). یارچسکی  و مک نیکولاس  بین حمایت اجتماعی و رفتارهای بهداشتی مثبت، همبستگی معنی داری گزارش نمودند.

حمایت اجتماعی و حتی ادراک حمایت اجتماعی با پاسخ‌های‌ایمنی بدن ارتباط دارد. توماس ، گودوین  در پژوهشی روی 265 سالمند نشان دادند آنهایی که روابط صمیمانه‌ای گزارش می‌کنند بیش از سالمندانی که روابط صمیمانه نداشته‌اند، پاسخ لنفوسیتی به میتوؤن PHA دارند.
باورن و همکاران، گلاسر  و همکاران، کانگ ، کو ، کارازوسکی  و مک کارتی  بین حمایت اجتماعی و سلامت رابطه معنا داری را نشان دادند.
 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *