0

اما و اگرهای حذف ارز ترجیحی در صنعت تجهیزات پزشکی

اما و اگرهای حذف ارز ترجیحی در صنعت تجهیزات پزشکی
بازدید 9

به گزارش آیمد 90 چند سالی است که تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی خواستار حذف ارز ترجیحی و یکسان‌سازی ارز در این صنعت هستند. آنها می‌گویند: «وجود ارز سوبسیدی موردعلاقه ما نیست.» در حال حاضر در حوزه تجهیزات پزشکی چهار نوع ارز وجود دارد. ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که برای تأمین برخی از تجهیزات پزشکی که تولید داخل ندارند اختصاص داده می‌شود، ارز‌ نیمایی ۲۸ هزارتومانی، ارز ۴۲ هزارتومانی در کنار ارز آزاد و ارز ۶۰ هزارتومانی از جمله ارزهایی است که در حوزه تجهیزات پزشکی در حال استفاده است.

احمد مسلمی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی معتقد است سیاست‌گذاری ثابت و واحد در موضوع تأمین ارز و نرخ‌گذاری آن مسئله‌ مهمی برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی است.

وی نوسانات نرخ ارز را موجب بروز مشکلات برای تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌داند و می‌گوید: اغلب کارشناسان اذعان دارند که اختصاص ارز ترجیحی مانع از تولید می‌شود و تا زمانی که ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی تعلق می‌گیرد، نباید انتظار ویژه‌ای برای تقویت و رشد تولید این کالا‌ها را در داخل داشته باشیم.

این در حالی است که محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص حذف ارز ترجیحی در صنعت تجهیزات پزشکی می‌گوید: «نگرانی جدی ما این است که اگر در نیمه دوم سال جاری ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی را مانند دارو حذف شود، بدون شک با کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها رو‌به‌رو می‌شویم.»

ازاین‌رو سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص حذف ارز ترجیحی در صنعت تجهیزات پزشکی می‌گوید: هیچ‌کسی موافق‌بودن ارز ترجیحی نیست؛ اما زمان حذف آن بسیار مهم است. این مسئله که در شرایط فعلی ارز ترجیحی باقی بماند یا حذف شود یک بحث مهمی است که باید بررسی کرد چگونه آن را مدیریت کنیم؟

وی در ادامه می‌گوید: علت این مسئله نقدینگی است. مطمئناً اگر در صنعت تجهیزات پزشکی مانند دارو نقدینگی و مابه‌التفاوت کافی باشد، ما موافق حذف ارز ترجیحی در صنعت تجهیزات پزشکی هستیم. اما در حال حاضر مشکل این است که مابه‌التفاوت پرداخت نمی‌شود و در نهایت آسیب به مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

جلیل سعیدلو رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در خصوص وضعیت تجهیزات پزشکی کشور می‌گوید: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از اقلام مصرفی‌ و حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد از تجهیزات دستگاهی در داخل کشور تولید می‌شود. اما همچنان در حوزه تجهیزات پزشکی با چالش‌های گوناگونی مواجه هستیم.چند بحث بسیار مهم در این حوزه وجود دارد که اگر بسترسازی مناسب برای آن ایجاد شود، می‌تواند زمینه اعتلا و رشد و بالندگی این صنعت را به وجود بیاورد.

وی در ادامه می‌گوید: هیچ صنعت و فعالیت اقتصادی بدون چرخه نقدینگی قابل‌پیش‌بینی، امکان‌پذیر نیست. اگر بخواهیم که در این حوزه به خودکفایی برسیم باید روی آن سرمایه‌گذاری انجام شود. این سرمایه‌گذاری را یا باید دولت انجام دهد که ما اصلاً توصیه نمی‌کنیم؛ نظر ما این است که باید فعالین بخش خصوصی ورود کنند تا این صنعت پویا باشد. اما دولت باید تسهیلگر باشد و زیرساخت‌های لازم را فراهم کند. سیاست‌های کلانی که در این عرصه مطرح می‌شود باید با مشورت با بخش خصوصی انجام شود؛ زیرا بخش خصوصی در این زمینه فعال است و مسائل را درک می‌کند.

سعیدلو در خصوص بحران نقدینگی و چندنرخی بودن ارز در صنعت تجهیزات پزشکی توضیح می‌دهد: بحران نقدینگی و چندنرخی بودن ارز در صنعت تجهیزات پزشکی آزاردهنده است. ما باید با یک ارز مشخص و واحد سروکار داشته باشیم تا هم از رانت جلوگیری شود و هم برنامه‌ریزی در آن میسر باشد. در حال حاضر حاشیه سودی که برای فعالین در نظر گرفته می‌شود، اصلاً تناسبی با شرایط اقتصادی ندارد. همچنین قیمت‌گذاری‌ها دستوری است. ما باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری در بحث صنعت تجهیزات پزشکی به شکلی رقم بزنیم که جذابیت ایجاد کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در خصوص ایجاد جذابیت در صنعت تجهیزات پزشکی توضیح می‌دهد: در حال حاضر اگر فردی پول خود را در بانک بگذارد بدون هیچ دردسری سود بیشتری خواهد برد؛ درحالی‌که در صنعت تجهیزات علاوه بر مسائل اقتصادی، بحث‌های انسانی و وطن‌دوستی هم مطرح است. شرایط اقتصادی باید به‌گونه‌ای رقم بخورد تا این جذابیت در صنعت تجهیزات پزشکی به وجود آمده و سرمایه‌گذاران بیشتری در این عرصه وارد و فعال شوند.

وی در خصوص شرایط حذف ارز ترجیحی می‌گوید: ارز ترجیحی باید حذف شود اما نباید شوک وارد کند. باید ریال آن در نظر گرفته شود. اگر ارز نمی‌دهیم، حداقل ریال را در اختیار فعالین قرار دهیم.همچنین بیمه‌گرها باید اقلام مصرفی تجهیزات پزشکی را تحت پوشش بیشتری قرار دهند. مطالبات ما باید در یک‌زمان‌های قابل‌پیش‌بینی و یک فواصل قابل‌رصد و منطقی پرداخت شود. همچنین تسهیلگری در ورود موارد اولیه باید انجام شود. باید در حوزه گمرک مشکلاتی که پیش روی واردات مواد اولیه است را به حداقل برسانیم. باید دولت برای نوسازی خطوط تولید تجهیزات پزشکی که بعضاً مستهلک شده‌اند و نیاز به نوسازی دارند، سرمایه‌گذاری کند. اگر دولت می‌خواهد امتیازی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد باید در زمینه بازسازی و نوسازی خطوط تولید باشد.

وی در آخر با تأکید بر سایه انداختن ناترازی‌های حوزه انرژی بر تولید، توضیح می‌دهد: در تابستانی که گذشت با قطعی‌های مکرر برق مواجه بودیم که در نهایت هزینه‌های زیادی را به تولیدکنندگان متحمل کرد و در مواقعی نتوانستند تعهداتشان را به‌موقع تحویل دهند.در حال حاضر همین نگرانی در حوزه گاز در فصل زمستان وجود دارد. امیدواریم اگر می‌گوییم تولید در اولویت است این نمود عملی هم داشته باشد. گفتنی است که با وجود موافقت سازمان غذا و دارو و درخواست‌های مکرر تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی برای حذف ارز ترجیحی در زمان و شرایط مناسب، این اقدام مخالفانی هم دارد.

سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص تبعات حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی می‌گوید: «در جلسه کمیسیون بررسی تبعات حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی، نمایندگان معتقد بودند حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی، تبعات سنگین و جبران‌ناپذیری مانند افزایش ۱۰ برابری هزینه‌های درمان و هشت برابری قیمت تجهیزات پزشکی را در پی دارد.مجلس معتقد است حذف ارز ترجیحی از تجهیزات و ملزومات پزشکی باعث می‌شود تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی برای تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور با مشکل افزایش ۱۰ برابری هزینه‌ها مواجه شوند و با این اقدام بیمارستان‌ها دیگر توانایی تأمین تجهیزات و جابه‌جایی و از رده خارج کردن تجهیزات فرسوده پزشکی را نخواهند داشت.»/ لینک منبع خبر

 

برچسب ها

ارز تجهیزات پزشکی جلیل سعیدلو سیدحیدر محمدی مشکلات گمرکی تجهیزات پزشکی نقدینگی در صنعت تجهیزات پزشکی

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *