0

نقش مهم سلامت روان مادر باردار در رشد سالم نوزاد

بازدید 8

به گزارش خبرگزاری مهر، بارداری یکی از دوره‌های مهم زندگی زنان است که به طور فزاینده‌ای سلامت جسمی و روانی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سلامت این دوره محور اصلی پویایی و بالندگی خانواده است چراکه سلامت دوران بارداری تأثیر مستقیمی در تأمین و حفظ سلامت جسمی و روحی مادر و در نتیجه رشد صحیح و مناسب جنین دارد.

سلامت روان یکی از مهمترین ابعاد سلامتی محسوب می‌شود که اهمیت حفظ و ارتقای آن در دوران بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار است و بهبود وضعیت روحی مادران باردار و رشد سالم نوزاد نیازمند حمایت از سلامت روان آنها است.

دکترای تخصصی سلامت باروری و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، حمایت از سلامت روان مادران باردار را برای رشد سالم نوزاد ضروری دانست و راهکارهایی را در این زمینه ارائه داد.

ارتباط نزدیک سلامت جسمانی با سلامت روان

فریبا عسکری با بیان اینکه سلامت جسمانی ارتباط نزدیکی با سلامت روان دارد اظهار کرد: انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی، شنا یا یوگا ویژه دوران بارداری می‌تواند به بهبود روحیه، کاهش اضطراب و ایجاد آرامش کمک کند.

وی، رژیم غذایی متعادل را عامل مؤثری در حفظ سلامت روان در دوران بارداری بیان و تصریح کرد: خوردن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل به تثبیت روحیه و سطح انرژی مادر باردار کمک می‌کند؛ اسیدهای چرب امگا -۳، که در ماهی و دانه‌های کتان یافت می‌شوند، به ویژه برای سلامت مغز و پایداری روحی مفید هستند.

ضرورت استراحت و خواب کافی برای مادر باردار

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه خواب برای تنظیم احساسات و مدیریت استرس بسیار مهم است، افزود: زنان باردار باید به میزان کافی استراحت کنند و مشکلات خواب را که ممکن است به دلیل ناراحتی یا اضطراب ایجاد شوند، برطرف کنند.

عسکری با تاکید بر اینکه کاهش حس انزوا در مادر باردار به ارتقای سلامت روان مادر باردار کمک می‌کند افزود: به اشتراک گذاشتن احساسات و نگرانی‌ها با همسر، خانواده یا دوستان و برقراری ارتباط با آنان می‌تواند حس انزوا را در مادر باردار کاهش دهد.

وی با بیان اینکه انجام تمریناتی مانند مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق یا آرامش عضلانی می‌تواند به مدیریت استرس، اضطراب و احساس غلبه بر مشکلات مادران کمک کند، تصریح کرد: بسیاری از مادران به دلیل ابهامات پیرامون زایمان دچار اضطراب می‌شوند که شرکت در کلاس‌های پیش از زایمان، مطالعه منابع معتبر و بحث درباره نگرانی‌ها با پزشکان و ماماها می‌تواند ترس را کاهش دهد و به مادران کمک کند تا آمادگی بیشتری برای زایمان داشته باشند.

این متخصص سلامت باروری با اشاره به نقش استرس در به خطر افتادن سلامت روان مادران باردار اظهار کرد: کاهش قرار گرفتن در محیط‌های استرس‌زا و انجام فعالیت‌هایی که شادی و آرامش را به ارمغان می‌آورند، اهمیت زیادی برای سلامت روان مادران باردار دارند.

عسکری بر لزوم تقویت ارتباط مادران باردار با پزشکان و مراقبین سلامت تاکید کرد و گفت: مهم است که مادران باردار هرگونه علائم مرتبط با سلامت روان را با پزشک خود در میان بگذارند چراکه مراقبین سلامت می‌توانند شرایطی مانند افسردگی یا اضطراب دوران بارداری را تحت نظر بگیرند و حمایت مناسب از مادر باردار انجام دهند.

وی با بیان اینکه پرهیز از مصرف الکل، مواد مخدر و محدود کردن مصرف کافئین می‌تواند به کاهش علائم اضطراب و افسردگی کمک کند، ادامه داد: حفظ ارتباط قوی با همسر می‌تواند ثبات عاطفی برای فرد فراهم کند، از این‌رو باید همسران تشویق شوند تا با مشارکت در طول مسیر بارداری در جریان نگرانی‌های همسر قرار گیرند و برای رفع آنها تلاش کنند.

ضرورت پرهیز از کمال گرایی و نداشتن انتظارات زیاد و غیرواقع بینانه از خود در مادران باردار

عسکری، مادران باردار را به پرهیز از کمال گرایی، مهربانی و نداشتن انتظارات زیاد و غیرواقع بینانه از خود توصیه کرد و افزود: مادران باردار از دیگران کمک بگیرند تا کارهایی مانند آماده‌سازی اتاق کودک، تهیه غذا یا سازماندهی وسایل کودک را انجام دهند تا مادر کمتر تحت فشار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه گذراندن زمان در طبیعت یا پیاده‌روی‌های کوتاه در فضای باز می‌تواند اثر آرام‌بخشی داشته و علائم افسردگی یا اضطراب را کاهش دهد، گفت: اگر مادری سابقه مشکلات مرتبط با سلامت روان داشته باشد یا علائم شدیدی پیدا کند، باید با پزشک خود درباره گزینه‌های دارویی ایمن در دوران بارداری مشورت کند.

عسکری افزود: برخی از داروها می‌توانند به‌طور ایمن استفاده شوند، اما همیشه باید تحت نظر متخصص باشند.

انجام هر کدام از این راهکارها می‌تواند مادران باردار را در مدیریت سلامت روان و در نتیجه داشتن دوران بارداری سالم‌تر و تجربه احساسی بهتر در این دوره تحول‌آفرین زندگی یاری کند.

کد خبر 6256280

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *