0

۳۵۰ درصد رشد تولیدات غذایی مدیون تحقیقات است

۳۵۰ درصد رشد تولیدات غذایی مدیون تحقیقات است
بازدید 7

به گزارش خبرنگار مهر، امروز سه شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳ نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آئین ملی گرامی‌داشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) برگزار شد. سید مجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در این همایش گفت: نقش زنان روستایی و عشایری پا به پای مردان بوده است.

وی افزود: اگر امروز میزان تولیدات کشاورزی از ۲۵ میلیون تن در ابتدا انقلاب به ۱۳۳ میلیون تن رسیده است این رشد ۴۰۰ درصدی مدیون فعالیت تحقیقاتی است.

وی اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد ۳۵۰ درصد این رشد مدیون فعالیت‌های آموزشی و علمی بوده و ۵۰ درصد ناشی از افزایش زیرکشت بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: اگر نقش زنان روستایی و عشایری جدی گرفته می‌شد امروز شاهد مهاجرت از جامعه روستایی به جامعه شهری نبودیم زیرا زنان روستایی آخرین تصمیم گیرنده در این خصوص هستند.

وی عنوان کرد: ابتدای انقلاب ترکیب جمعیت ایران ۷۴ درصد روستایی و ۲۶ درصد شهری بود اما این موازنه امروز به ۷۶ درصد شهری و ۲۴ درصد روستایی تغییر کرده است.

خیام نکویی با تاکید بر شناخت توانمندی‌های زنان روستایی و عشایری اظهار کرد: زنان روستایی ما را به سوی زندگی سالم هدایت می‌کند و در واقع پویایی زندگی روستایی با نقش زنان محقق می‌شود؛ ضمن این که توسعه روستایی باید به فرهنگ غالب تمام نهادها تبدیل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به یکی از ضعف‌های قانونی در حوزه کشاورزی، یادآور شد: اگر در کشور به لحاظ قانونی کشاورزی به عنوان یک شغل در نظر گرفته شود بخشی از چالش‌های موجود رفع می‌شود و به مشارکت زنان در اقتصاد روستا بیشتر پی می‌بریم.

این مسئول دولتی در پایان سخنان خود با اشاره به شعار نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آئین ملی گرامی‌داشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری، گفت: روستاها با کمک جامعه زنان روستایی و عشایری می‌تواند به سوی توسعه پایدار حرکت کند از این رو شعار این همایش «توانمندی زنان، توسعه پایدار» تعیین شد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *