0

بدون اجرای قانون تعرفه گذاری، کارانه پرستاران یک سوم امروز بود

بدون اجرای قانون تعرفه گذاری، کارانه پرستاران یک سوم امروز بود
بازدید 11

رئیس گروه بهره‌وری و خدمات پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: اگر قانون تعرفه‌گذاری اجرا نمی‌شد میزان کارانه پرستاران یک سوم رقمی بود که امروز دریافت می کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، دکتر ملیحه طالبی در نشست کارگروه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سازمان نظام پرستاری بیان کرد: امروز با توجه به آمار دانشگاه‌هایی که پرداخت تعرفه های پرستاری ۱۴۰۳ را اجرا می کنند، با مبنای فروردین‌ماه که به دلیل کم بودن درآمدهای اختصاصی بیمارستان در این ماه، چندان هم مبنای خوبی نیست، میانگین کارانه پرداخت شده به گروه پرستاری در کشور 6 میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و اگر قانون تعرفه گذاری اجرا نمی شد میانگین کارانه پرستاران در سال ۱۴۰۳ دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

رئیس گروه بهره‌وری و خدمات پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد:‌ میانگین پرداختی کارانه به پرستاران اکنون مطابق پیش‌بینی وزارت بهداشت است زیرا میانگین سال ۱۴۰۳ شش میلیون تومان پیش‌بینی شده بود.

طالبی با اشاره به تاریخچه تعرفه گذاری خدمات پرستاری ادامه داد: در ابتدای امر محدودیتهای بسیار زیادی در موضوع قانون تعرفه‌گذاری پرستاری داشتیم. ۶۴۶ بیمارستان دولتی داشتیم و ۶۴۶ ساختار و قرار بود در این وضعیت فرمول و دستورالعملی را بنویسیم که بتوانیم حداقل ۷۰ درصد مجموعه‌‌‌ها را با یک دستورالعمل پیش ببریم تا پس از آن به ایرادها و ویرایشها برسیم.

وی افزود: مدیران پرستاری در ستاد وزارت بهداشت، برای اجرایی کردن این موضوع فشار زیادی تحمل کردند، همچنان که سازمان نظام پرستاری و پرستاران فشارهایی را تحمل کردند، چرا که پول به حساب دانشگاه‌ها آمده بود، اما هنوز نحوه توزیع مشخص نبود. اشکالات زیادی در ساختار هست. با این حال با تمام این چالش‌ها باید دید امروز به کجا رسیدیم.

رئیس گروه بهره‌وری و خدمات پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: هرچقدر هم اشکال در کار باشد و به ابعاد بزرگ این کار توجه کنیم، ناراحت کننده است که بشنویم؛ ای کاش تعرفه‌گذاری انجام نمی‌شد.

رقم تعرفه به میزان خدمات پرستار بستگی دارد

وی ادامه داد: برای مثال گزارشی داشتیم از یکی از استان‌ها که چرا فردی ۲۰ میلیون گرفته است و فرد دیگری ۴۰۰ هزار تومان، بررسی کردیم دیدیم که آن پرستار فقط در ۱۴ ساعت غربالگری حضور داشته است بنابراین به‌طور طبیعی دریافتی هم پایین می‌آید. تعرفه بر مبنای خدمتی است که ارائه شده و به ازای آن پول دریافت می‌کنیم.

‌طالبی افزود: در حال حاضر درگیر ویرایش بسته‌های خدمتی تعرفه های پرستاری برای پیشنهاد به دبیرخانه شورای عالی سلامت هستیم و در خصوص دستورالعمل باز توزیع هم تا امروز هفت جلسه برگزار کردیم که دو جلسه آن اختصاصی برای اتاق عمل بوده است و هر کسی به معاونت پرستاری نقدی وارد کرد، اعلام کردیم پیشنهاد خود را ارائه کند تا برای اجرایی شدن آن اقدام کنیم.

وی ادامه داد:‌ درباره دستورالعمل بازتوزیع هم طبق دستور دکتر عبادی معاون پرستاری منتظر برگزاری جلسه سازمان نظام پرستاری بودیم که بتوانیم پیشنهادها را هم‌سو ارائه کنیم. امیدوارم امروز و جلسات آینده پربار باشد. باز هم اعلام می‌کنم که معاونت پرستاری همچنان مشتاق شنیدن پیشنهادها هستیم.

رئیس گروه بهره‌وری و خدمات پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد:‌ از سازمان نظام پرستاری تشکر می‌کنم که رویکرد درستی پیش گرفته است. اگر ایراد هم وارد می‌کند، پیشنهاد هم دارد، اما مادامی که فقط ایراد وارد می‌کنیم و به چالش‌های موجود در راستای اجرا توجهی نمی‌شود، نمی‌توان کاری از پیش برد.

طالبی گفت: تا امروز که سومین سال اجرای تعرفه‌های خدمات پرستاری است، روزهای سختی به همه گذشت، اما به پشت‌سر که نگاه می‌کنیم به‌نظر می‌آید مسیر درستی آمدیم، البته راه طولانی‌تری را پیش‌رو داریم که امیدوارم در ادامه در کنار هم بتوانیم این مسیر را به‌درستی طی کنیم.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *