0

دندان دروازه سلامتی بدن است/ مراقب پوسیدگی دندان ها باشیم

دندان دروازه سلامتی بدن است/ مراقب پوسیدگی دندان ها باشیم
بازدید 10

علی حائری، در گفت‌گو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه پوسیدگی دندان‌های مردم ما از شیوع بسیار بالایی برخوردار است و اکثریت جامعه تا زمانی که درد دندان آنها را اذیت نکند، نزد دندانپزشک نمی‌روند.

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ چکاب دندان‌ها قبل از رسیدن به مرحله خرابی و پوسیدگی برسد، تصریح کرد: نکته‌ای که باید متوجه باشیم، این است که پوسیدگی دندان الزاماً با درد همراه نیست و از همین رو، متوجه از بین رفتن دندان‌های خود نمی‌شویم.

این متخصص درمان ریشه، بر انجام حداقل چکاب سالیانه با مراجعه به دندانپزشک اشاره کرد و گفت: با معاینه ساده دندان‌ها و گرفتن یک رادیوگرافی در مطب یا کلینیک دندانپزشکی، می‌توان از وضعیت دندان‌های خودمان قبل از اینکه دچار خرابی شوند، مطلع و آگاه شد.

حائری با عنوان این مطلب که بافت عصبی باعث زنده نگه داشتن دندان‌ها می‌شود، افزود: وقتی پوسیدگی به عمق می‌رسد، عصب دندان یا همان بافت پالپ باید درمان شود؛ در حالی که مردم در مرحله‌ای سراغ دندانپزشک می‌روند که دندان به قول معروف آبسه و دچار عفونت شده است.

وی، هدف متخصصین درمان ریشه را از بین بردن التهاب بافت پالپی دندان دانست و گفت: اگر بافت پالپی به مرحله‌ای رسیده که عامل عفونت دندان شده باشد، باید خارج شود.

حائری تاکید کرد: اگر این اقدام متخصصین درمان ریشه، به موقع و با کیفیت انجام شود، می‌تواند جلوی کشیدن دندان را بگیرد.

وی بر اهمیت حفظ دندان‌های طبیعی تاکید و تصریح کرد: نمره دندان طبیعی در دهان، ۲۰ است و حداکثر نمره‌ای که می‌توان به ایمپلنت داد، ۱۵ است. زیرا، ایمپلنت هم مصائب خودش را دارد و اینگونه نیست که با گذاشتن ایمپلنت، همه مشکلات فرد حل می‌شود.

حائری ادامه داد: همه تلاش متخصصین درمان ریشه، حفظ دندان‌ها و جلوگیری از کشیدن دندان است.

وی با اشاره به برخی اقدامات درمانی بی کیفیت در حوزه دندانپزشکی، گفت: در حال حاضر میزان موفقیت درمان ریشه در کشور زیر ۵۰ درصد است که ناشی از کارهای بی کیفیت است. لذا، ما تلاش می‌کنیم با آگاه سازی مردم و بالا بردن سطح سواد سلامت جامعه، از بی دندانی و خرابی دندان‌ها جلوگیری کنیم. زیرا، معتقدیم که دندان، دروازه سلامتی بدن است و اگر دندان‌ها، خراب و پوسیده شود، دچار بیماری‌هایی می‌شویم که باعث تهدید سلامت ما و افزایش هزینه‌های درمان می‌شود.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *