0

سازمان امور اراضی از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۸۸۰ طرح گردشگری صادر کرد

سازمان امور اراضی از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۸۸۰ طرح گردشگری صادر کرد
بازدید 5

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن آشتیانی، مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: حدود ۱۸ میلیون هکتار سطح اراضی کشاورزی کشور است که تنها حدود ۵ میلیون هکتار آن حاصلخیز و در سطح کلاس یک و دو قرار دارد و از این رو حفظ و مراقبت از اراضی کشاورزی برای تأمین امنیت غذایی ضروری است و نیاز به هماهنگی و هم‌افزایی تمام دستگاه‌های اجرایی کشور دارد.

وی افزود: بر اساس ماده (۱) قانون حفظ کاربری، تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است، مگر در موارد ضروری که تشخیص آن بر عهده کمیسیون تبصره (۱) ماده (۱) است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در کنار حفظ اراضی کشاورزی در کلاس‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ به موضوع توسعه از جمله در حوزه گردشگری و صنایع هم توجه دارد و از این رو به صورت میانگین سالانه تعداد ۱۰ هزار مورد مجوز تغییر کاربری در مساحت بالغ بر ۵ هزار هکتار برای اجرای طرح‌های مختلف بر روی اراضی کشاورزی و بر اساس مجوزهای صادره دستگاه‌ها به منظور تأمین نیاز کشور صادر می‌کند.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی سازمان امور اراضی کشور اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ تاکنون سازمان امور اراضی کشور بنا به درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای تعداد ۸۸۰ مورد طرح‌های گردشگری و بوم‌گردی در سطح ۱۱۱۰ هکتار مجوز صادر کرده و تعدادی از این طرح‌ها که دارای فرم بازدید هستند، به صورت تصادفی انتخاب و بررسی شده‌اند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد این طرح‌ها به طور میانگین تنها ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

آشتیانی ادامه داد: در حال حاضر از جمله طرح‌هایی که مورد تقاضای بیشتری قرار گرفته‌اند، طرح‌های گردشگری و بوم‌گردی هستند و این طرح‌ها مستلزم مطالعات آمایش سرزمین از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جانمایی آن است.

وی گفت: در صورت ظرفیت سنجی، نیازسنجی و اهلیت سنجی دقیق از سوی متولیان امر، نه تنها در ارائه خدمت به متقاضیان، تسهیلگری و تسریع صورت خواهد گرفت، بلکه از آسیب به اراضی کشاورزی و تخریب آن، به ویژه به اراضی کلاس ۱ تا ۴ جلوگیری می‌شود.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی با تاکید بر اینکه اراضی کشاورزی درجه ۱، ۲، ۳ و ۴ نباید قربانی طرح‌های دیگر شوند، اضافه کرد: این فعالیت‌ها را باید به سمت اراضی درجه ۵ و ۶ هدایت کرد تا آسیبی به منبع غذایی مردم وارد نشود.

وی با بیان اینکه درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این است که تمام فعالیت‌ها و تأسیسات گردشگری، از شمول عوارض تغییر کاربری مستثنی و محدودیت احداث آنها در اراضی درجه ۱ و ۲ برداشته شود، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در صورت تحقق این درخواست، زمینه افزایش تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی بیش از پیش فراهم شود و این در حالی است که پرداخت عوارض، جنبه بازدارندگی در تغییر کاربری اراضی کشاورزی دارد و به نوعی مانعی است که اشخاص به سمت تغییر کاربری اراضی کشاورزی نروند.

آشتیانی گفت: در تمام کشورهای جهان از جمله در ترکیه، گردشگری انجام می‌شود، اما زیرساخت‌های گردشگری را در مناطقی احداث می‌کنند که به اراضی و خاک کشاورزی و به ویژه اراضی مرغوب و درجه ۱ و ۲ آسیب وارد نشود و ما هم باید به همین سمت حرکت کنیم.

وی بیان کرد: به موجب تصویب‌نامه‌های هیأت وزیران ضرورت دارد که دستگاه‌های صادر کننده موافقت اصولی، سالانه دو بار و به موقع از محل اجرای این طرح‌ها بازدید کنند تا ضمن اجرای دقیق و به موقع، انحرافی در اجرای طرح صورت نگیرد.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی تصریح کرد: در صورت عدم نظارت به موقع دستگاه‌های تخصصی، ممکن است انحرافاتی در اجرای برخی از طرح‌ها پیش آید به طوری که گاهی دیده شده برخی از این طرح‌ها به سمت ویلاسازی و فعالیت‌های غیرمرتبط سودجویانه که موجب تضییع حقوق عمومی و بیت‌المال بوده‌اند، سوق پیدا کرده‌اند و برخی دیگر نیز، نیمه‌تمام مانده‌اند.

کد خبر 6264722

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *