0

با این نوشیدنی لاغر شوید

با این نوشیدنی لاغر شوید
بازدید 6

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ۶ میلی گرم کافستول دو بار در روز به مدت ۱۲ هفته ممکن است وزن و چربی بدن را کمی کاهش دهد، اما حساسیت به انسولین یا تحمل گلوکز را بهبود نمی بخشد.

کافستول یک ترکیب دی‌ترپن طبیعی است که در قهوه یافت می‌شود، به‌ویژه قهوه‌ای که از طریق روش‌های فیلتر نشده مانند قهوه جوشانده، ترک، فرنچ پرس و قهوه اسپرسو دم می‌شود.

در سال‌های اخیر، تیمی از محققان دانمارکی تأثیر کافستول را بر حساسیت به انسولین و سایر نشانگرهای سلامت متابولیک مطالعه کرده‌اند. یافته‌های اولیه آنها نشان داد که کافستول ممکن است به پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک کند.

در مطالعات سلولی، آنها مشاهده کردند که کافستول ترشح انسولین و جذب گلوکز را افزایش می‌دهد، در حالی که در موش‌های دیابتی، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و سطح قند خون را کاهش می‌دهد.

آنها همچنین اثرات کافستول – و کاهوول – را در شرکت کنندگان مبتلا به چاقی شکمی و دیابت نوع ۲ بررسی کردند.

آنها دریافتند که به نظر می‌رسد این ترکیبات برای مدت کوتاهی گلوکز را کاهش می‌دهند، به ویژه در کسانی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

در آخرین کارآزمایی، هدف محققان ارزیابی این بود که آیا کافستول خالص بر حساسیت انسولین و تحمل گلوکز در افراد سالم با دور کمر بالا که یک عامل خطر دیابت است، تأثیر می‌گذارد یا خیر.

این مطالعه در مرکز دیابت استنو آرهوس، بیمارستان دانشگاه آرهوس در دانمارک انجام شد و شامل ۴۰ مرد و زن بالغ ۲۵ تا ۷۸ ساله بود که دور کمر آنها را در معرض خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ قرار می‌داد، یعنی:

• بیشتر از ۱۰۲ سانتی متر برای مردان

• بیشتر از ۸۸ سانتی متر برای زنان.

محققان شرکت کنندگان را به صورت تصادفی انتخاب کردند تا کپسول‌های ۶ میلی گرمی کافستول یا دارونما را دو بار در روز در وعده صبحانه و شام در طی یک دوره ۱۲ هفته‌ای دریافت کنند.

شش هفته پس از مداخله، محققان عملکرد کبد و کلیه شرکت کنندگان را از طریق نمونه خون ارزیابی کردند.

محققان معتقد بودند که مصرف کافستول به مدت ۱۲ هفته ممکن است حساسیت به انسولین و سایر نشانگرهای متابولیک را بهبود بخشد.

برخلاف انتظار، آنها دریافتند که مصرف ۶ میلی گرم کافستول دو بار در روز، تحمل گلوکز یا حساسیت به انسولین را بهبود نمی بخشد.

با این حال، در مقایسه با دارونما، کافستول وزن بدن، چربی احشایی و یک آنزیم کبدی به نام گاما گلوتامیل ترانسفراز را به ترتیب ۲، ۵ و ۱۵ درصد کاهش داد.

همچنین به نظر می‌رسید که کافستول نحوه پردازش چربی در بدن را تغییر دهد. گروه کافستول سطوح اسید چرب آزاد اولیه بالاتری را پس از مداخله نشان داد که به طور بالقوه نشان دهنده افزایش نامطلوب مقاومت به انسولین در بافت‌های چربی است.

کارشناسان می‌گویند تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما در حد اعتدال، مصرف قهوه فیلتر نشده ممکن است فواید سلامتی داشته باشد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *