0

اولین خواسته پرستاران تامین رفاه و معیشت است/فعالیت 9 مدرسه بهیاری در سیستان و بلوچستان

اولین خواسته پرستاران تامین رفاه و معیشت است/فعالیت 9 مدرسه بهیاری در سیستان و بلوچستان
بازدید 7

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی اولین خواسته کادر درمان تامین رفاه و معیشت آنهاست، اگر کادر درمان از این لحاظ تامین شوند، قطعا انگیزه در کار بیشتر می‌شود و خدمات ارزنده‌تری به مردم ارائه می‌گردد.

پیمان مرزبان در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان نظام پرستاری درباره مطالبات پرستاران بیان کرد: اگر بخواهیم واقع‌ بینانه نگاه کنیم با توجه به نزدیکی روز پرستار و وعده‌هایی که داده شده است و همچنین موضوعاتی که در کشور هست و با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی و اینکه پرستاران هم با این وضعیت اقتصادی دچار چالش شده‌اند. به‌طور طبیعی نمی‌توان انتظار داشت همه مطالبات یک‌ شبه پاسخ داده شود و در آینده نزدیک عملی شود چرا که بدقولی صورت می‌گیرد.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند مطالبه‌گری فقط انتقاد نیست، بنابراین مطالبه گری را حتما با ارائه راه‌حل و دادن راه‌حلهای خوب و قابل قبول می‌شود ارائه کرد و البته نباید پرچم آرمان خواهی و مطالبه‌گری را بر زمین بیندازیم.

مرزبان اضافه کرد: امروزه کادر درمان از وضعیت پرداختی‌ها، اضافه کاری اجباری و تعرفه با مبلغ پایین که آن هم تسویه نشده است گله مند هستند. قانون ارتقای بهره‌وری نیز به درستی اجرا نشده. علاوه بر آن فوق‌العاده خاص نیز  که به‌صورت ترمیم حقوق پرداخت می‌شود معوقات زیادی دارد ضمن اینکه در حکم پرستاران نیست. همه  این مسائل موجب نارضایتی پرستاران شده است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: مبحث دیگر بحث استخدام نیروهای شرکتی و 89 روزه، تعطیلی مدارس بهیاری و ارتقای تحصیلی بهیاران و اصلاح فرمول تعرفه پرستاران است.

وی گفت: تعرفه پرستاران اتاق عمل نیز مبالغ بسیار پایینی است که باعث گله‌مندی آنها شده است. مساله دیگر  مشکلات فراوان پرسنل فوریت های اورژانس 115است که تعطیلی ثابتی ندارند و در تمام بحرانها حضوری فعال دارند و باید ردیف خاصی برای پرداخت آنها در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: بحث اصلاح پرداخت حق رفت و آمد نیروهای فوریت پزشکی است که از جمله مهمترین خواسته‌های آنان است نیز بسیار مهم است. امیدواریم دولت با دیدی وسیع به این موضوعات بپردازد و در آینده نه چندان دور این مشکلات رفع شود.

اضافه کاری اجباری نتیجه کمبود نیرو است

مرزبان در ادامه در تشریح مطالبات پرستاران گفت: موضوع اضافه کاری خودش یک معضل است. وقتی می‌بینیم پرستار اضافه کاری اجباری می‌آید، دلیل و ریشه آن را باید بشناسیم. ریشه آن کمبود شدید نیرو است و باید رفع این مشکل در رأس قرار گیرد. هر زمانی که کمبود نیرو برطرف شود، خود به خود اضافه کاری اجباری هم برداشته خواهد شد.

تصویب پیشنهاد نظام پرستاری برای اضافه کاری بخشی از مشکلات را حل می کند

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور اظهار کرد: مبلغ اضافه کاری واقعا پایین است، سازمان نظام پرستاری با توجه به بودجه دولت و قولهایی که مسئولان دادند، مبلغ بالای 100 هزار تومان را پیشنهاد داده است و همین افزایش مبلغ و اجرایی شدن آن می‌تواند بخشی از مشکلات جامعه پرستاری را برطرف کند.

وی افزود: اولویت دوم اصلاحپرداخت تعرفه پرستاران است. امروز بعضی از دانشگاه‌ها اعلام می‌کنند که شش یا هفت ماه از عقب ماندگی تعرفه را پرداخت کرده اند، اما فقط پرداخت معوقات ملاک نیست، مبلغی که پرداخت می‌شود هم مهم است. برای مثال اکنون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شش ماه از معوقات را پرداخت کرده، اما مبلغ تعرفه خیلی پایین است و خود این موضوع جای گله‌مندی و شکایت دارد.

میانگین تعرفه پرستاران استان 3 تا 4 میلیون تومان است

مرزبان ادامه داد: میانگین پرداخت تعرفه پرستاران در استان سیستان و بلوچستان بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است. بر اساس اطلاعی که دارم بیشتر پرستاران از این مبلغ بسیار ناراضی هستند. البته اعلام شده است که با رسیدن معوقات به سال ۱۴۰۳، مبلغ تعرفه در سال جدید بیشتر می‌شود.

تعرفه های پرستاران از ابتدای امسال پرداخت نشده است

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پرداخت تعرفه ۱۴۰۳ را برخی دانشگاه‌ها پرداخت کرده اند به نظر می رسید میزان تعرفه بهتر شده است، منتظر هستیم ببینم در سیستان و بلوچستان پرداختی تعرفه امسال چگونه خواهد بود، وعده داده بودند که بخشی از تعرفه های سالجاری پرداخت ‌شود، اما هنوز اتفاق نیفتاده است.

مدارس بهیاری باید تعطیل شوند

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: مدارس بهیاری تبدیل به یک معضل شده است. همکاران بهیار از هوش و استعداد بالایی برخوردار هستند و قطعا اگه این مسیر را انتخاب نمی‌کردند، می‌توانستند در رشته‌های خوب دانشگاه قبول شوند. معدل بسیاری افرادی که برای شرکت در دوره‌های بهیاری می‌آیند بین ۱۸ تا ۲۰ است، متاسفانه برای ورود آنها به دانشگاه سختگیری‌های زیادی صورت گرفته است، برای مثال سهمیه ۵ درصدی که برای آنها در کنکور در نظر گرفته شده است، کافی نیست.

وی ادامه داد: یکی از انتظاراتی که از وزارت بهداشت و سازمان سنجش داریم، این است که حداقل از دروسی که دانش‌آموز بهیاری گذرانده، آزمون برگزار شود و رقابتی بین خودشان صورت گیرد تا ورود آنها به دانشگاه برای آنها در دانشکده‌های پرستاری هموارتر شود. در کل مسئولان باید برنامه‌ای برای ارتقای تحصیلی بهیاران در نظر بگیرند.

9 مدرسه بهیاری در  سیستان و بلوچستان فعال است

مرزبان ادامه داد: بهتر است در کل مدارس بهیاری تعطیل شود، چرا که معمولا بعد از اتمام تحصیل بهیاران، جایگاه شغلی ندارند و به‌خصوص در استخدامها اسمی از بهیاران برده نمی‌شود. اما امروز فقط در استان سیستان و بلوچستان 9 مدرسه بهیاری داریم.

درگیری های مرزی کار پرستاران را بیشتر می کند

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور بیان کرد: در بازدیدی که دکتر نجاتیان، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور از استان سیستان و بلوچستان و سطح منطقه انجام دادند، به‌خصوص سفری که به مناطق ایرانشهر، زاهدان و خاش صورت گرفت، یکی از مطالبات پرستاران این بود که با توجه به سختی کاری که در این منطقه هست، به مناطق مرزی و محروم نگاه ویژه‌ای شود.

وی افزود: به‌دلیل اینکه با کشورهای پاکستان و افغانستان هم مرز هستیم، گاهی شاهد درگیری‌های مختلف یا تصادفات یا حادثه‌هایی هستیم که برای اتباع این کشورها در راه مهاجرت اتفاق می‌افتد. در نتیجه به یکباره بیمارستانها شلوغ می‌شود. خواسته ما این است که نگاه ویژه‌ای نسبت به این موضوع صورت گیرد. حداقل در استانهای مرزی نگاه ویژه‌تری به تعرفه‌های پرستاران شود.

پرستاران سیستان و بلوچستان صبورند و مهاجرت نمی کنند

مرزبان گفت: پرستاران در استان سیستان و بلوچستان انسانهای صبوری هستند. با توجه به این صبوری هیچگاه به این فکر نیفتده‌اند که ترک شغل کنند. زیرا با توجه به تعهدی که داده‌اند، حاضر به چنین کاری نیستند، اما این دلیل نمی‌شود که پرستاران راضی باشند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: به هر حال پرستاران هم در همین جامعه زندگی می‌کنند و خرج زندگی دارند، با توجه به تورم و وضعیت اقتصادی که امروز داریم نارضایتی های زیادی بین پرستاران هست، البته این عارضه در کل کشور هست و مخصوص منطقه یا قشر خاصی نیست، اما باید شرایط را در نظر بگیریم چون منطقه ما مرزی است و از پایتخت دور است، کمبود امکانات داریم، بنابراین از هر لحاظ باید به این مناطق نگاه ویژه‌تری شود.

چالش کمبود تجهیزات پزشکی داریم

مرزبان اظهار کرد: به لحاظ حرفه‌ای امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای خدمت رسانی به بیماران در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان دچار کمبودهای زیادی است. دو بیمارستان در سطح شهرستان سراوان داریم و زمانی که بحرانی پیش می‌آید از وسایل و تجهیزات یکدیگر استفاده می‌کنند زیرا به شدت از نظر تجهیزات پزشکی کمبو داریم.

پرستاران در کنار اضافه کار اجباری یک ماه مرخصی اجباری هم داشته باشند

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور  افزود: جدای از این موارد حتی در شهرستان جایی نداریم که پرستار بتواند بعد از کار آنجا فراغت خود را بگذارند که کمی از حال و هوای کار دور شود. پیشنهاد می‌کنم دولت تمهیداتی بیندیشد تا حداقل اکنون که پرستاران اضافه کار اجباری دارند، حداقل یک ماه مرخصی اجباری هم داشته باشند تا با استفاده از آن پرستاران کمی از حال و هوای کار بیرون بیایند و پس از آن با روحیه بالاتر به کار برگردند.

افزایش بیمار ی ها به علت ورود مهاجران

مرزبان گفت: موضوع ورود مهاجران از کشورهای همسایه به استان سیستان و بلوچستان نیز مشکلاتی ایجاد کرده است. برای مثال مهاجران افغانستان که به ایران وارد می‌شوند به‌دلیل طولانی بودن پروسه مهاجرتشان و رعایت نکردن بهداشت، زمانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند با بیماریهای مختلفی مانند وبا، مالاریا و… از این دست بیماریها مواجه هستیم.

وی افزود: شهرستان سراوان و شبکه بهداشت برای این موارد پایش انجام می‌دهند، اما نمی‌تواند همه را رصد کنند، چرا که مهاجران معمولا زمانی که حادثه‌ای برایشان اتفاق می‌افتد، به بیمارستان می‌آیند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر زمانی که این مهاجران دچار سانحه تصادف می‌شوند و برای بستری به بیمارستان مراجعه می‌کنند، باعث اشغال بسیاری از تختهای بیمارستانی می‌شوند. برای مثال ماه گذشته در آي‌سی‌یو بیمارستان که حدود هشت تخت دارد، بیماران افغانستانی بستری بودند و اگر خدای نکرده نیاز به خدمات آی‌سی‌یو برای مردم منطقه بود، تختی برای بستری نداشتیم.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور بیان کرد: باید به این نکته توجه شود که به‌دلیل حضور مهاجران از کشورهای همسایه در استان سیستان و بلوچستان، چه به‌صورت قانونی و چه غیرقانون به‌طور طبیعی باید در صورت نیاز به آنها خدمات درمانی ارائه کنیم، حتی بعضی مواقع مسافرانی را که از کشورهای دیگر به استان سیستان و بلوچستان سفر می‌کنند و دچار سانحه می‌شوند نیز باید تحت پوشش قرار دهیم.

ماندگاری بیماران مهاجر در  بیمارستانها به علت نداشتن هزینه ترخیص

وی بیان کرد: به‌دلیل اینکه باید از این نوع خدمت‌رسانی‌ها هم انجام دهیم با کمبود شدید نیروی انسانی پرستار مواجه هستیم. از طرفی گاهی پیش می‌‌آید که مهاجری تصادف می‌کند و یک تا دو ماه به‌دلیل اینکه نمی‌توانند هزینه ترخیص را پرداخت کنند در بیمارستان می‌مانند و تخت اشغال می‌کنند.

سوء استفاده از سهمیه استخدام مناطق محروم

مرزبان گفت: کمبود پرستار در منطقه سیستان و بلوچستان به‌شدت موج می‌زند، یکی از مشکلات ما این است که  در زمان استخدام ها گاهی افرادی سهمیه استخدامی سراوان را انتخاب می‌کند و قبول می‌شود، اما بومی منطقه نیستند، مدت کوتاهی در سراوان کار می‌کنند، با استفاده از نمی‌دانم چه ساز و کاری از ارتباطاتی استفاده می‌کنند و هم بعد از مدت کوتاهی به شهر خودشان منتقل می‌شوند.

 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *