0

خبر سخنگوی ستاد بودجه از تک نرخی کردن ارز

خبر سخنگوی ستاد بودجه از تک نرخی کردن ارز
بازدید 4

به گزارش آیمد 90 مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه امروز در نشست خبری اظهار کرد: بودجه محل تعیین ارز و برخی دیگر از قیمت‌ها نیست.

لذا آنچه در بودجه درج می‌شود مبانی محاسباتی تسعیر ریالی منابع ارزی بودجه است زیرا ما بودجه ارزی نمی‌نویسیم بلکه بودجه ریالی می‌نویسیم. بنابراین باید منابع ارزی حاصل از صادرات که سهم دولت است به صورت ریالی تسعیر شود.

وی افزود: تأمین کالاهای اساسی برای دولت مهم است بنابراین همواره سهمی از درآمدهای ارزی دولت صرف تأمین این کالاها با ارز ترجیحی می‌شود.

خانلو ادامه داد: تسعیر ارز کالاهای اساسی به جهت اینکه کنترل قیمتش برای دولت در بازار مهم است با نرخ ترجیحی انجام می‌شود که شما این ارز را با نام ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌شناسید. این ارز در واقع ملاک تسعیر درآمدهای ریالی دولت برای کالاهای اساسی و حقوق ورودی مترتب بر واردات است.

افزایش نرخ ارز ترجیحی به صورت تدریجی و متناسب با تورم

وی تصریح کرد: آنچه که برای دولت در تنظیم لایحه بودجه مهم است این بود که بودجه دولت شوک آور نباشد و نباید با تغییرات ناگهانی مواجه شویم. بنابراین افزایش نرخ ارز ترجیحی به صورت تدریجی و متناسب با تورم و طی سال صورت خواهد گرفت.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با این اقدام هم از بحث شوک آوری جلوگیری می‌کنیم و هم کماکان ارز ترجیحی خواهیم پرداخت زیرا قیمت کالاهای اساسی برای ما مهم است. از سویی دیگر سیاست ارزی دولت باید هم راستا با سیاست‌های پولی بانک مرکزی و سیاست‌های مالی باشد که هدف این سیاست‌ها نیز سمت تک نرخی کردن ارز است.

خانلو افزود: ارز چند نرخی به اقتصاد آسیب می‌زند و تورم زاست بنابراین سیاست دولت حذف این تعددهای نرخ ارز و حرکت به سمت نرخ ارز واحد است. البته سیاست نرخ ارز ترجیحی ادامه دارد اما اصلاح تدریجی متناسب با تورم و به صورت میانگین در طی سال خواهد بود.

اصلاح تدریجی نرخ ارز ترجیحی

وی در رابطه با نرخ ترجیحی ارز تاکید کرد: نرخ ترجیحی برای کالاهای اساسی تداوم خواهد داشت اما نرخ ترجیحی در بازار اصلاح می‌شود.

از رشد اقتصادی منفی خارج شدیم

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در رابطه با روند نرخ رشد اقتصادی گفت: طی دو سال گذشته از رشد منفی خارج شدیم و امسال با نفت رشد اقتصادی مثبت داریم. برای سال جاری رشد حدود ۳ و نیم درصدی پیشبینی کردیم و سال آینده با در نظر گرفتن ثبات منطقه‌ای باید پیشبینی هایی صورت گیرد. بعد از تصویب لایحه باید برآیند احکام تصویب شده لحاظ شود.

خانلو در رابطه با وضعیت وام‌ها در بودجه ۱۴۰۴ تصریح کرد: ما هر سال یک تبصره داشتیم که میزان تسهیلات تکلیفی را مشخص می‌کرد اما امسال چون قانون بانک مرکزی تصویب شده و اختیار تسهیلات بر عهده بانک مرکزی شده است و اینکه با تأخیر پرداخت می‌شود، منابع قرض‌الحسنه تکافوی نیاز نمی‌کند. لاجرم افراد پشت نوبت قرار می‌گیرند. همان روند در لایحه بودجه ۱۴۰۴ ادامه دارد./ لینک منبع خبر

برچسب ها

ارز تجهیزات پزشکی

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *