0

خط مشی گذاری در حوزه بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی فراگیر و مجموعه نگر است

خط مشی گذاری در حوزه بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی فراگیر و مجموعه نگر است
بازدید 24

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور ،دکتر رضا اسدی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی این سازمان در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد : یکی از نقش های مهم و اصلی در خط مشی گذاری  دفتربهداشت و مدیریت بیماریهای دامی “راهنمای عمل” بودن آن است یعنی در جهت گیری عملکردها و فعالیت ها در حوزه مرتبط ، هدایتگر بوده و الویت ها را مشخص می کند . همچنین سیاست گذاریها و اتخاذ تصمیم به گونه ایی طراحی و وضع می شود که پویایی لازم حفظ و قابلیت کاربردی ، بهره برداری و پایداری را داشته باشد .
 
دکتر رضا اسدی گفت: تلاش می شود برنامه ها با محیط های متغیر و متحول تطبیق یافته و به نیازهای گوناگون در طول زمان پاسخ دهند از طرفی با توجه به اهمیت پیشگیری و کنترل از بیماریهای دامی در سطح جامعه ، در ترسیم درخت اخذ تصمیم و اتخاذ خط مشی چند مرحله ایی ، موضوعاتی همچون  آینده نگری و واقع بینی – هدف داری -گستردگی و شرایط عمومی بیماریها در سطوح ملی و بین المللی همواره مورد توجه قرار گیرد.
 
وی افزود: طراحی پیش فرض های مربوط به چالش های آینده و نوظهور و اقدامات پیش دستانه جهت پیشگیری و کنترل از بیماریهای دامی از دیگر مواردی است که به آن پرداخته می شود . باتوجه به فراگیربودن و شرایط عامه در حفظ و همچنین ارتقاء بهداشت دام ، از شقوق یا بدیل ها نیز بهره گیری می شود . بطور یقین برای رسیدن به اهداف سازمان دامپزشکی که دنبال حل مشکل در سطح جامعه است راههای مختلفی دنبال می شود و استفاده از شقوق یا راهبردهای جایگزین که بعنوان بخشی از راه حل بشمار می روند یکی از این راههاست.  استفاده از ظرفیت کمیته های تخصصی ملی – فنی – مشورتی و یافتن بهترین راه حل می تواند در تکمیل برنامه های دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی موثر باشد .
 
دکتر رضا اسدی خاطر نشان کرد: درتدوین برنامه ها و شیوه نامه ها ، مسئله و موضوع مورد نظر و راه حلها و نتایج حاصل از آنها بصورت یک مجموعه تهیه و در این ارتباط از افراد صاحب نظر و کارشناسان خبره از سراسر کشور استفاده می شود . در حالت کلی آنچه که امروزه بعنوان الویت دنبال می شود شناسایی خاستگاه عوامل بیماریزا ،هشدار سریع و اولیه ، تشخیص و سپس واکنش زودهنگام و هماهنگ می باشد که نتیجه آن افزایش تاب آوری بخش دام درمقابل عوامل پاتوژنیک خواهد بود . همچنین رویکردها و اقدامات ملی و استانی برای آگاهی بهتر از خطرات ، داشتن اطلاعات بیشتر و مفید درخصوص مدیریت موفق بیماریها ، شناسایی معضلات کنترل بیماریهای دامی و از همه مهمتر هماهنگ سازی اقدامات پیشگیرانه و کنترلی همگی عوامل مفید در بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی محسوب می شوند.
 
وی در ادامه گفت: شناسایی نقاط پرخطر با استفاده از مطالعات اپیدمیولوژیک و تحلیل و تجزیه رخدادهای موجود و اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه برای آینده  از دیگر برنامه های دفتر می باشد که این می تواند اقدامات مراقبتی و کنترلی هوشمند را با استفاده از منابع موجود تضمین کند و درکنار فرآیند واکسیناسیون گزینه ایی قابل اعتماد برای کنترل و جلوگیری از گسترش بیماریهای دامی است و می تواند شیوه ایی مناسب برای مدیریت بحران ها و چالش های پیش رو باشد .

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *