0

منفی کاذب در تست بارداری چیست و به چه دلیلی اتفاق می افتد؟

تصویر پیدا نشد !
بازدید 6

منفی کاذب در تست بارداری چیست و به چه دلیلی اتفاق می افتد؟

چکیده : بارداری فرآیند مهمی در زندگی خانم‌هاست که هر سه ماهۀ خود، علائم، تغییرات و شرایط خاصی به همراه دارد. تغییراتی که در ساختار و عملکرد رحم، تخمدان‌ها و دهانۀ رحم در کنار تغییر سطح هورمون‌ها به وجود می‌آید، باعث می‌شوند که تست بارداری مثبت باشد. اما گاهی با وجود این تغییرات تدریجی، تست در همان روزهای اول بارداری منفی می‌شود.

 

کاذب در تست بارداری چیست

 

بارداری فرآیند مهمی در زندگی خانم‌هاست که هر سه ماهۀ خود، علائم، تغییرات و شرایط خاصی به همراه دارد. تغییراتی که در ساختار و عملکرد رحم، تخمدان‌ها و دهانۀ رحم در کنار تغییر سطح هورمون‌ها به وجود می‌آید، باعث می‌شوند که تست بارداری مثبت باشد. اما گاهی با وجود این تغییرات تدریجی، تست در همان روزهای اول بارداری منفی می‌شود. برای اینکه بدانید منفی کاذب در تست بارداری چیست و به چه دلیلی اتفاق می‌ افتد، در ادامه همراه ما باشید.

 

تست بارداری چیست؟

تست بارداری در خانه و به واسطۀ بی بی چک انجام می‌شود. طریقه استفاده از بیبی چک ساده است و خانم‌ها با بررسی سطح هورمون گنادوتروپین کوریونی انسان (hCG) در ادرار، متوجه بارداری خود خواهند شد. این هورمون از زمانی که بارداری خانم‌ها آغاز می‌شود، ترشح می‌گردد و به همین دلیل وجود آن در بدن، مشخصه‌ای منحصر به فرد برای اعلام بارداری است.

 

پیش از این اشاره کردیم که هورمون (hCG) از همان ابتدای بارداری ترشح می‌شود. اما برای اینکه پاسخ تست بارداری کاذب نباشد، بهتر است یک هفته پس از عقب افتادن پریود، تست را انجام دهید. البته این موضوع دربارۀ خانم‌هایی صادق است که سیکل قاعدگی منظمی دارند.

 

طریقه استفاده از بی بی چک

برای اینکه بتوانید تست بارداری خانگی را با ابزار بی بی چک انجام دهید، می‌توانید آن را در مسیر جریان ادرار خود قرار دهید. علاوه بر این، امکان جمع کردن مقدار اندکی از ادرار در ظرف و چکاندن چند قطره از آن روی بی بی چک وجود دارد.

به همین ترتیب اگر هورمون (hCG) در ادرار وجود داشته باشد، شاخص موجود در ابزار به سمتی حرکت می‌کند که بارداری را مثبت نشان دهد. البته باید توجه کنید که سه نوع بی بی چک در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند که طریقۀ استفاده از آنها به شرح زیر است.

 

* بی بی چک نواری: رایج‌ترین نوع بی بی چک است که یک ظرف 1 سانتی متری در انتهای آن وجود دارد. چند قطره ادرار در ظرف بچکانید و سپس آن را به بی بی چک متصل کنید. 2 تا 10 دقیقه بعد، جواب تست را می‌بینید.

 

* بی بی چک مستقیم: در نحوۀ استفاده از بی بی چک مستقیم، ذکر شده که خانم‌ها باید مستقیم روی ابزار ادرار کنند. پس از 2 تا 10 دقیقه نیز نتیجه بارداری اعلام خواهد شد.

 

* بی بی چک قطره چکانی: در این حالت، شما باید چند قطره ادرار روی محفظۀ بی بی چک بچکانید و منتظر جواب باشید.

 

منفی کاذب در تست بارداری چیست؟

منفی کاذب در تست بارداری چیست

 

جواب تست بارداری خانگی به مقدار 4.97 قابل اطمینان است. شاید این موضوع را تجربه کرده‌اید که یک هفته پس از عقب افتادن خونریزی پریود، تست بارداری انجام داده‌اید، اما جواب منفی شده است. نباید فراموش کنید که نتیجۀ تست بارداری خانگی هم گاهی جواب واقعی را به شما نشان نمی‌دهد. عموماً این موضوع هنگامی رخ می‌دهد که شما زودتر از موعد، تست بارداری را انجام دهید.

 

اگر نمی‌توانید به حد کافی صبور باشید، می‌توانید با کمک تست خون، از باردار بودن خود مطمئن شوید. اگر تست مثبت باشد که بارداری شما تأیید می‌شود. در غیر این صورت، احتمال عقب افتادن پریود می‌تواند مربوط به مواردی مانند استرس، برنامه نامناسب رژیم غذایی، استفاده از روش‌های ضد بارداری، اختلالات تیروئید یا انواع بیماری‌ها باشد.

 

تست کاذب بارداری به چه عللی رخ می‌دهد؟

بسیاری از خانم‌ها بعد از آنکه با تکرار تست خانگی یا انجام آزمایش خون، از بارداری خود مطمئن می‌شوند، به دانستن علل منفی کاذب شدن تست خانگی خود تمایل دارند. اگر شما هم قصد دارید علل کاذب بودن جواب تست بارداری خانگی را بدانید، در ادامه همراه ما باشید.

 

1- انتخاب زمان نامناسب استفاده از تست بارداری خانگی

یکی از شایع‌ترین دلایل منفی شدن جواب بی بی چک، عجله کردن در انجام آزمایش است. اگر شما هم تقویم قاعدگی دارید و می‌بینید که خونریزی پریود منظم است، بنابراین با تأخیر در قاعدگی، می‌توانید دنبال علت آن باشید. اگر انتظار دارید که در آینده‌ای نزدیک بارداری را تجربه کنید، بهتر است کمی صبر کنید. پس از یک هفته که از تاریخ خونریزی پریود شما گذشت، فرصت مناسبی برای انجام تست بارداری دارید.

 

خانم‌هایی که صبر نمی‌کنند و سریعاً برای انجام تست بارداری اقدام می‌نمایند، با احتمال بیشتری با جواب کاذب تست بارداری مواجه می‌شوند. به همین دلیل تأکید می‌کنیم که در بهترین زمان ممکن تست بارداری خانگی را انجام دهید.

 

2- انجام تست در مراحل اولیۀ بارداری

اگرچه هورمون (hCG) از همان ابتدای بارداری در تست‌های خانگی یا آزمایشگاهی قابل تشخیص است، اما در روزهای آغازین بارداری غلظت آن کمتر از حد معمول خواهد بود. در نتیجه این احتمال وجود خواهد داشت که بی بی چک نتواند جواب دقیقی به خانم‌ها بدهد. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که سریعاً بعد از رابطۀ جنسی تست خانگی را انجام ندهید و صبور باشید.

 

3- غلظت کم ادرار

اگر ادرار غلظت کافی را نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که میزان کافی از هورمون (hCG) در ادرار قابل تشخیص نباشد. برای این منظور، توصیه می‌شود که از ادرار اول صبح برای انجام تست استفاده کنید. در ضمن می‌توانید چند ساعت ادرار خود را نگه دارید تا غلظت آن کافی باشد. سپس آزمایش را انجام دهید.

 

4- مصرف داروهای مختلف

تست بارداری

 

مصرف داروهای مختلف، به ویژه آنهایی که باعث رقیق کردن ادرار می‌شوند، مانع از عملکرد صحیح این دستگاه خواهند شد. در صورتی که دارو مصرف می‌کنید و احتمالاً بر جواب بی بی چک اثر دارد، می‌توانید از نتیجۀ آزمایش خون برای اطمینان از بارداری خود استفاده کنید.

 

5- تجربۀ بارداری پوچ یا خارج از رحم

بارداری پوچ یا خارج از رحم، به دلیل تغییرات هورمونی، شرایط بارداری را به وجود می‌آورند، اما میزان هورمون گنادوتروپین کوریونی انسان به اندازۀ کافی نخواهد بود. به همین دلیل، تست بارداری خانگی، نتیجۀ منفی خواهد داشت.

 

6- خطا در خواندن جواب تست

این امکان وجود دارد که خانم‌ها بعد از اینکه جواب تست بارداری را مشاهده می‌کنند، با دقت نخوانند. به بیانی دیگر، جواب بارداری مثبت باشد، اما آنها به اشتباه این نتیجه را منفی تعبیر کنند. در حالتی که به جواب شک دارید، پیشنهاد می‌کنیم که مجدد تست بارداری بدهید یا جواب آن را همان موقع به یک نفر دیگر هم نشان دهید.

 

7- اشتباه در عملکرد ابزار

این امکان وجود دارد که به هر دلیلی، بی بی چک به درستی عمل نکند. در این حالت جواب قابل مشاهده منفی خواهد بود، بدون اینکه هیچ یک از عوامل مؤثر پیشین در آن نقش داشته باشند.

 

منفی کاذب در تست بارداری، با وجود قاعدگی نامنظم

خانم‌هایی که برنامۀ قاعدگی نامنظمی دارند نیز می‌توانند از بی بی چک برای تست بارداری خانگی استفاده کنند. شاید تعجب کنید. زیرا این گروه از خانم‌ها نمی‌توانند زمان شروع خونریزی را به طور دقیق تعیین کنند. اما باید برای استفاده از بی بی چک دو نکتۀ مهم را در نظر داشته باشند.

* اگر چرحۀ قاعدگی آنها 30 تا 36 روزه است، پیشنهاد می‌کنیم که تست بارداری را بعد از طولانی‌ترین سیکل قاعدگی انجام دهند. برای مثال از روز سی و هفتم به بعد احتمال بارداری این افراد وجود دارد.

 

* خانم‌هایی با قاعدگی نامنظم، می‌توانند 3 هفته بعد از مقاربت جنسی تست بارداری را در خانه انجام دهند.

 

هر خانمی بعد از مقاربت جنسی و عقب افتادن قاعدگی خود می‌تواند از ابزار بی بی چک استفاده کند تا از بارداری خود مطلع شود. پیشنهاد می‌کنیم که یک هفته بعد از تاریخ همیشگی قاعدگی، این تست را انجام دهید. عواملی مانند انتخاب زمان نامناسب برای تست بارداری، استفاده از ادراری با غلظت کم، مصرف داروهای مختلف، تجربۀ بارداری پوچ یا حاملگی خارج از رحم و اشتباه خواندن جواب باعث منفی شدن تست بارداری خواهند شد.

 

 

 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *