0

الگوی ۳۶۰درجه توسعه کسب و کارها و صنایع دریایی تدوین شد

الگوی ۳۶۰درجه توسعه کسب و کارها و صنایع دریایی تدوین شد
بازدید 42

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی سالاری عصر چهارشنبه در نشست خبری که در جزیره قشم برگزار شد، با بیان اینکه به شخصه قشم را محل تولد تمدن دریایی و اقیانوسی ایران می دانم، بیان داشت: در سند سیاست های کلی اقتصاد دریا محور که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، ظرفیت های دریایی کشور در پنج عرصه پس کرانه، کرانه، جزایر، آبهای داخلی و اقیانوس ها اعلام کردند. حق مردم ماست که در مشاعات اقیانوس ها و آبهای آزاد دنیا سهم خودشان را کسب کنند.
وی عنوان کرد: جزیره قشم در حکم پس کرانه و سرزمین مادری برای تعداد زیادی برای جزایر جنوبی کشور است. جزایر مهم جنوبی به گونه ای هستند که جزیره قشم برای آنها حکم پس کرانه را دارد. اگه به دنبال توسعه جزایره هستیم چاره ای نداریم که جزیره قشم را توسعه بدهیم تا نقش پشتیبانی از جزایر داشته باشد. افق ایجاد قطب های اقتصادی در منطقه و دنیا است.
سالاری ادامه داد: باید قطب های اقتصادی در کنار سواحل ایجاد کنیم که در دنیا حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند. مگر هنگ کنگ، سنگاپور، شانگ های و سایر کشورها در کنار دریاها و اقیانوس ها چقدر گستره دارند.
رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور با اظهار اینکه رویه های جدید و رو به رشد اقتصاد دریایی و اقیانوسی مورد توجه جهانی است، اظهارداشت: انرژی های نور دریایی، زیست فناوری دریایی از جمله اقتصاد دریایی است، امروزه کارخانجات زیست دریایی با تولید مواد ارزشمند به شدت در حال گسترش هستند، دیگر روش های مکانیکی و شیمیایی و هزینه های گزاف و عوارض زیست محیطی رو به کاهش است.
وی افزود: در جلسه دهم شورای عالی صنایع دریایی که برای اولین بار به ریاست دکتر رییسی، رییس جمهور برگزار شد مصوبه ای به تصویب رسید که موجب احیای شورای عالی صنایع دریایی شد. در این جلسه مقرر شد برنامه های ملی اقتصاد دریا محور در حوزه های تخصصی و زنجیره های ارزش دریایی تدوین و در دستور کار قرار بگیرد.
رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور تصریح کرد: چارچوب نظری و الگوی توسعه دریا محوری در شورای عالی صنایع دریایی تدوین شد. الگوی ۳۶۰ درجه توسعه کسب و کارها و صنایع دریایی تدوین شد. این الگو در سه رکن طراحی شده است. در رکن اول ۱۵ زنجیره ارزش در حوزه دریایی احصال شده است. در رکن دوم به زیر نظام های توسعه توجه شده است. آمایش جغرافیایی به عنوان رکن سوم مورد توجه است.
وی افزود: پس از بررسی ها جزیره قشم را به عنوان جزیره واجد شرایط انتخاب کردیم. با کمک دستگاههای متولی و کسب و کارها، انجمن ها و شرکت های خارجی قدم های آغازین برای شکل دهی قطب های اقتصادی در حوزه دریا را در قشم برخواهیم داشت.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *