0

احترام کردها به شاه‌مردان در روز طبیعت/مسافران نوروزی نهال کاشتند

احترام کردها به شاه‌مردان در روز طبیعت/مسافران نوروزی نهال کاشتند
بازدید 23

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: سیزده‌بدر پایان جشن‌های نوروزی و روز طبیعت آغاز فصل نو شدن و بیداری چند ماهه درختان است این روز که مصادف با روز سیزدهم از ماه فروردین و روز طبیعت است، هر ساله مردم را روانه طبیعت می‌کند تا روز شادی را کنار هم سپری کنند.
این مراسم در ایران به صورت سنتی قدیمی درآمده و هر ساله مردم در کنار چشمه‌ها و در دامن طبیعت این روز را سپری می‌کنند.
به مرور زمان برخی باورها هم به این روز اضافه شده و مردم علاوه بر طبیعت گردی و جشن سیزدهم که در آغوش طبیعت برگزار می‌کنند برخی کارها را هم انجام می‌دهند.
جمع کردن گیاهان خوراکی صحرایی در روز طبیعت
بیرون آمدن از خانه و بار و بندیل بستن این روز از ساعات اولیه آغاز خواهد شد، پختن آش و خوراکی‌های مخصوص این روز، گردآوری گیاهان صحرایی که بخشی از فرهنگ مردم مناطق کردنشین است.
کوزه شکستن، گره زدن سبزه برای بخت گشایی، سنگ پرانی برای ورود خوش یمنی، بازی‌های گروهی و بازی‌های کودکانه همگی در این دورهمی بزرگ خانوادگی انجام می‌شود.

دور انداختن سبزه عید و رها کردن ماهی سرخ در دل طبیعت، درخت کاری و هزاران کار دیگر که همگی از باورهای خانوادگی و رسوم هزار ساله نشأت می‌گیرد همگی در این روز توسط مردم انجام می‌شود.
سیزده بدر متفاوت در کردستان
اما روز طبیعت امسال متفاوت‌تر از هر سال برگزار شد، امسال ۱۳ فروردین مصادف با ۲۱ رمضان و سالروز شهادت امام علی (ع) بود و به حرمت شاه مردان عده‌ای از کردستانی‌ها روز طبیعت را یا به ساعات زمان افطار و بدون جشن و پایکوبی سپردند و عده‌ای هم با انتشار پوستری در فضای مجازی گردش در طبیعت امسال را به عید سعید فطر موکول کردند.

عزاداران علی نیز امروز در برخی شهرهای کردستان به خیابان آمدند تا نام علی را فریاد بزدند و در ماتم شهادتش عزاداری کنند.
کردها امروز به عشق امام علی و به حرمت ماه ضیافت الهی خیابان‌های شهر را به پرچم سیاه و مزین به نام علی رنگ و لعاب بخشیدند و صدای نوحه و مدیحه‌سرایی را در برخی شهرهای استان طنین‌انداز کردند.
تلفیق این روز با بهار قرآن و ماه مبارک رمضان هم یکی دیگر از شرایط خاص امروز را رقم زد و مردم دیندار و روزه‌دار این استان با زبان و قلب روزه در دل طبیعت نشسته و دست به دعا و گاهاً ادای نمازهای جمعی که بین چند خانواده در مکانی مشترک حاضر شده بودند، منجر می‌شد.

اهدای نهال به گردشگران
از دیگر زیبایی‌های امروز کاشت نهال توسط مسافران و گردشگران بود که از سوی اداره منابع طبیعی، هلال احمر و انجمن‌های حفظ محیط زیست در استان کردستان انجام شد.
همزمان با روز ۱۳ فروردین روز طبیعت تعداد ۲۰۰ اصله نهال به مسافران و گردشگران به منظور کاشت در عرصه‌های جنگلی تحویل شد.
در این برنامه فرهنگی آموزش‌ها و توصیه‌های لازم در خصوص حفاظت از طبیعت و محیط زیست به گردشگران داده شد.
کاشت نهال در طبیعت در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت انجام شد.

همچنین به منظور ترویج سنت حسنه درختکاری، علاوه بر تحویل نهال به عموم مردم، غرس و کاشت تعداد ۴۵۰ اصله توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان سروآباد در مسیر اورامان، تحویل ۵۰ اصله نهال به اداره هلال احمر شهرستان جهت غرس و توزیع انجام شد.
در شهر دیواندره نیز توزیع و غرس نهال به تعداد ۴۰۰ اصله نهال با همکاری اداره منابع طبیعی، انجمن ژین و ژینگه، جمعیت هلال احمر، مجموعه آتش نشانی و اداره محیط زیست در سایت نهال کاری برکه غرس شد.
برپایی چادرهای آموزشی و توصیه‌های حفاظت از منابع طبیعی
همچنین با برپایی ۲ تخته چادر ضمن آموزش‌ها و توصیه‌های لازم در خصوص حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست به گردشگران، یک‌هزار و ۵۰۰ اصله نهال بین گردشگران و حامیان طبیعت توزیع شد.

در پایان این روز هم آن دسته از مردم که روانه طبیعت شده بودند قبل از بازگشت به سمت خانه‌هایشان با جمع‌آوری زباله‌ها و رها نکردن آن در دل طبیعت دین خود را به طبیعت ادا کردند.
امروز همه دست به دست هم دادند تا ضمن استفاده از هوای دلپذیر روز طبیعت، با حفظ حرمت ماه مبارک رمضان و شأن سالروز شهادت امیرالمومنین علی (ع)، روزی به یادماندنی را برای خود، گردشگران و مسافران رقم بزنند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *