0

اپلیکیشن آموزش و پیشگیری از سرطان روده بزرگ در اصفهان تولید شد

اپلیکیشن آموزش و پیشگیری از سرطان روده بزرگ در اصفهان تولید شد
بازدید 6

زینب اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امروزه سرطان روده به عنوان یکی از معدود سرطان‌های کاملاً قابل پیشگیری شناخته شده و شواهد نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورهای پیشرفته, موارد بروز و مرگ سرطان روده بزرگ در اثر غربالگری‌های منظم این بیماری کاهش داشته است.

وی گفت: به منظور شناسایی و پیشگیری از سرطان روده بزرگ، انجام تست fit بشکل رایگان برای افرای بالای ۵۰ سال در مراکز بهداشتی انجام می‌گیرد و این در حالی است که علی رغم این ظرفیت، افراد کمتری به انجام این تست ابراز تمایل می‌کنند از همین رو در قالب این طرح تحقیقاتی اقدام به علت یابی و رفع موانع کردیم.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه طی طراحی این اپلیکشین بدنبال افزایش آگاهی و حساسیت زدایی در بین جمعیت تحت نظر برای استفاده از تست fit شدیم، ادامه داد: در ابتدا پرسش نامه‌هایی بر اساس شش محور، حساسیت درک شده ، شدت درک شده ، منافع انجام کار ، موانع انجام کار ، خودکارآمدی ، راهنما برای عمل و محتوای آموزشی شدیم.

وی افزود: در ابتدا حساس کردن مردم به خطر سرطان روده بزرگ و سپس آگاه کردن آنها از شدت و عوارض این سرطان در صورت پیشروی و پس از آن اعلام می‌شود که اگر تست fit انجام بشود چه منافعی برای آنها دارد و موانعی که مردم از انجام این تست سرباز می‌زنند بررسی و اعلام می‌شود که اگر به علت درد است یا شرم و حیا، سلامتی در اولویت اول است و اگر هزینه دلیل امتناع است که رایگان در مراکز بهداشتی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در صورت مثبت شدن تست fit، مجدداً تست انجام و با توجه به سبک غذایی و شرایط زندگی و مشکلات گوارشی در فرد سپس به متخصص ارجاع و کولونسکوپی داده می‌شود تجویز می‌شود، گفت: افرادی که مبتلا به بیماری‌های گوارشی هستند، ترشح زیاد اسید معده، نداشتن آب آشامیدنی سالم، مبتلا به یبوست و مصرف کم فیبر و سبزیجات دارند از افراد درمعرض خطر سرطان روده بزرگ هستند.

اسماعیلی با اعلام اینکه توصیه ما به افراد بالای ۵۰ سال ، انجام تست رایگان fit در مراکز بهداشتی و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ است، ادامه داد: تست fit به نمونه برداری از مقعد گفته می‌شود، با طراحی و تولید اپلیکیشن آموزش و پیشگیری از سرطان روده بزرگ، با افزایش جمعیت استفاده کننده از تست fit مواجه شدیم.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *